Örökre eltűnnek az átverős autós fogyasztási adatok

fogyasztásmérés
Vágólapra másolva!
Folytatódhat a gépjárművek károsanyag-kibocsátását mérő új eljárás bevezetése. Az Európai Parlamentben nem vétózták meg az Európai Bizottság javaslatát.
Vágólapra másolva!

A strasbourgi négynapos plenáris ülés harmadik napján napirendre vették az uniós gépjármű-engedélyezési rendszer átalakítására kidolgozott hosszú távú javaslatot, amelyet már korábban bemutatott az Európai Bizottság.

A valós vezetési feltételek mellett (RDE) mért károsanyag-kibocsátási tesztre vonatkozó eljárás a gépjárművek nitrogén-oxid-kibocsátásának csökkentését tűzte ki célul. Az új autók típusengedélyének kiadásához jelenleg figyelembe vett laboratóriumi mérések ugyanis nem mutatnak reális képet, a jármű használat közbeni nitrogén-oxid-kibocsátása a hivatalos határértékeket akár 4-500 százalékkal is meghaladhatja.

Az Európai Bizottság javaslatában ugyanakkor a dízelautók nitrogén-oxid-kibocsátási határértékének ideiglenes megemelése szerepel az Euro 6 környezetvédelmi normáknak megfelelő könnyű személy- és haszonjárművek esetében. A Bizottság szerint a határértékek átmeneti könnyítését az új hordozható kibocsátásmérő rendszerek használatából adódó mérési pontatlanságok és "a jelenleg gyártott dízelautók valós vezetési körülmények közötti teljesítményének rövid távú fejlesztésének műszaki korlátai" indokolják.

A laboratóriumi környezet helyett a jövőben a valós vezetési körülmények lesznek meghatározók a fogyasztásmérés során

Az ideiglenes könnyítés miatt a parlament környezetvédelmi bizottsága kifogását fogalmazta meg a javaslattal kapcsolatban, amely mégis megkapta a képviselők támogatását, mivel az Európai Bizottság felülvizsgálati záradékot ígért pontos határidőkkel, amikorra teljesíteni kell az elvárt kibocsátási szinteket.

Giovanni La Via, az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának elnöke úgy értékelte, a döntéssel sikerült elkerülni a bizonytalanságokat, immár szigorú, de betartható határidők állnak az autóipar előtt. "Jobb levegőminőséget biztosítunk a polgároknak Európában, a munkahelyek elvesztése nélkül" - jelentette ki.

A szavazás megnyitotta az utat az Európai Bizottság előtt, hogy továbblépjen a második RDE-csomaggal. Ez a csomag lefekteti a valós követelményeket az Euro 6-os normát teljesítő járművek számára.

A követelmények bevezetése során első lépésként a gyártóknak az új modellek esetén 2017 szeptemberéig (az újonnan gyártott gépjárművek esetében 2019 szeptemberéig) a laboratóriumi teszteredmények és a normál használat során mért járműteljesítmény közötti eltéréseket legfeljebb 2,1-es (110 százalékos) "megfelelési tényezőre" kell csökkenteniük.

Második lépésként az új modellek esetében 2020 januárjáig (az összes új gyártású gépjármű esetén 2021 januárjáig) a mérési eredmények eltéréseit legfeljebb 1,5-ös (50 százalékos) megfelelési tényezőre kell csökkenteni, figyelembe véve a hibahatárokat is.

A jelenlegi NEDC-ciklus során a gyártók sok legális trükköt vethetnek be az adatok kozmetikázására. Erről bővebben ebben a cikkünkben írtunk.