Magyar átlagbérből még sokáig illúzió lesz az új kocsi

tipo
Vágólapra másolva!
Az 1500 lóerős Bugatti Chiron, a Maserati első terepjárója és társaik elterelték a figyelmet a népautókról, pedig ilyenek is voltak a Genfi Autószalonon. A Fiat, felébredve Csipkerózsika-álmából három változatát is elhozta az új Tipónak, a Suzuki egy tágas kisautóval érkezett, a VW pedig elérhető árú terepjárókkal bővíti kínálatát.
Vágólapra másolva!

A Genfi Autószalon több mint ezer lóerős sportkocsicsodái, a malomkerék méretű felniken gördülő luxusterepjárói és tuningautói mellett szerényen bújtak meg az elérhető árú családi kocsik, pedig ezek azok, amit egy átlagos vastagságú pénztárcával rendelkező vevőt a legjobban érdekelhetnek.

A 900 kiállított autóból 130 volt világ- vagy Európa-premier Fotó: Gulyás Péter

Sajnos Kína autóipara mellett az európai offenzívára készülő

Lada sem jelent meg,

pedig a 2016 második felében érkező Vestára és az X-Ray szabadidő-autóra igencsak kíváncsiak lettünk volna. Az olcsó autókra specializálódott Dacia csak a meglévő modelljeit hozta el, viszont a sok éve újdonságok nélkül autószalonokra járó Fiat ezúttal több premierrel is készült.

Tágas, szép és olcsó az új Tipo

Az új Fiat négyajtós változatát képekről már ismertük, de Genfben az ötajtós és a kombi is bemutatkozott, kevésbé szép hátsó lámpával, de a nagyobb hátsó nyílás miatt nagyobb használati értékkel. A Törökországban fejlesztett, és ott is gyártott Tipót már a kezdetektől

úgy tervezték, hogy a legjobb ár-érték arányú kocsi legyen

az Astra, a Focus és a Golf által uralt alsó középkategóriában.

A Tipo váltja a kiöregedett, elavult Bravót. Háromféle karosszériával készül Törökországban, a friss ötajtós és kombi új nappali fényes lámpatestet kapott Fotó: Gulyás Péter - Origo

A recept a következő lehetett: legyen olaszosan csinos, mégsem hivalkodó a formaterv, belül pedig öt megtermett felnőtt is férjen el, csomagokkal együtt. Nem kellenek a legjobb belső anyagok, de a Dacia szintjét azért jelentősen meg kell haladni.

Új motorok helyett a bevált régiek is megteszik,

a teljesítményhatár legyen 120 lóerőnél, mert ennél többre egy családi autónak úgy sincs szüksége.

Az ötajtós változat csomagtere is 440 literes Forrás: Jakob Ebrey

Kipróbáltuk, belül tényleg akkora a hely, hogy két 190 centis felnőtt is elfér egymás mögött, ráadásul

még hátul középen is majdnem teljes értékű az ülőhely.

Nem kimagasló a minőség, de a kidolgozás vállalható, és a műszerfalon puha műanyagok is akadnak. Az ötajtósban 440, a négyajtósban 520, a kombiban 550 literes csomagtartót sikerült kialakítani, ennél többet a kategóriában csak a Skoda Octavia tud elnyelni.

Valószínűleg a kombi lesz a családok kedvence, a csomagtartója 550 literes Forrás: Fiat

A kínálat négy motorból áll: az alap az 1,4 szívó (95 LE), az 1,6-os (110 LE) csak automatával van, dízelből pedig 1,3-as 95 LE vagy 1,6-os (120 LE) kapható. Később a Tipóhoz is kapható lesz egy turbós benzines, a 120 lóerős 1,4-es, amelybe felárért gyári LPG gáz-szett is kérhető, ami olcsóvá teszi a tankolását. Persze aki minimalizálná a hibalehetőségeket, a szívómotort fogja választani.

A Golftól messze van, de a Daciánál fényévekkel jobb a belső minőség. Máris volt egy miniráncfelvarrás, új a különálló navigációs kijelző Forrás: Fiat

A négyajtós Tipo belépőmodell 1,4-es motorral 3,7 millió forintba kerül, de ebből a márciusi bevezetéskor 200 ezer kedvezményt adnak. Jelenleg a Dacián kívül senki nem kínál ekkora helyet és ilyen felszereltséget ennyi pénzért, de a Fiat vonzóbb dizájnt és nagyobb presztízst ajánl.

Az Astra lett az Év Autója

Karl-Thomas Neumann, az Opel vezérigazgatója pózol a díjjal. A márka utoljára 2009-ben nyert az Insigniával Forrás: Opel

A tavaly nyáron debütált Opel Astra már nem vadonatúj modell, mégis a figyelem középpontjába került Genfben, mert a szalon előestéjén szoros versenyben

elnyerte az Év Autója díjat

a Volvo XC90 elől.

A kompakt Opel ugyan kevesebb műszaki csemegét kínál, mint a svéd luxus-SUV, de a kétmázsás súlycsökkentés, a LED-es adaptív fényszóró, a netkapcsolat, a masszázsülés és a fedélzeti ügyfélszolgálati rendszere így is figyelemre méltó, emellett a motorkínálata is korszerű, leszámítva a belépőszintet.

Olcsó és vidám sportkocsi válhatna az Opel GT tanulmányból, ha egyszer elkezdenék gyártani. Az MX-5 méretű apró kétüléses kocsi hátsó kerekeit egyliteres, 145 lóerős szentgotthárdi turbómotor hajtja Forrás: Opel

Főleg az dönthetett a Volvóval szemben az Astra mellett, hogy szélesebb rétegek számára is elérhető, alapára a Tipóéhoz hasonló

1,4-es, 100 lóerős szívómotorral 4,85 millió forint.

Genfben a 4,7 méteres Sports Tourer (kombi) karosszéria és az 1,6 literes, 160 lóerős dupla turbós dízel is bemutatkozott a típushoz, de ezekkel persze jelentősen fel lehet tornászni a vételárat, akár 7-8 millió forintig. Azoknak, akik több izgalomra vágynak, egy vidám, mindössze ezer köbcentis sportkocsi tanulmányt is mutatott az Opel Genfben.

A legújabb kis Suzuki turbós és hibrid is lehet

A Baleno nem magyar gyártású, de nem csak ezért drágább a Swiftnél Fotó: Gulyás Péter - Origo

A Suzuki egyetlen Genfi újdonságának, a 4 méter hosszú Balenónak a hazai értékesítése csak idén május végén kezdődik meg. Erről a kisautóról azt kell tudni, hogy nem Esztergomban, hanem Indiában készül, jóval tágasabb, mint a Swift, amelytől csak az 1,2-es benzinmotort örökölte meg.
Az árát még titkolják, csak annyit árultak el, hogy

drágább lesz a Swiftnél, vagyis 3,3 millió forintnál.

Családi kocsinak is beválhat, a 365 literes csomagtere a legnagyobb a kiskategóriában Fotó: Gulyás Péter - Origo

A Balenóban mutatkozik be

az új padlólemez, az enyhe hibrid rendszer és az egyliteres, 111 lóerős turbómotor is,

amellyel 200 km/h a végsebesség, de az európai norma szerint csak 4,5 liter az átlagfogyasztás. Az új Suzuki alig nehezebb az ős-Swiftnél: mindössze 865 kilót nyom alapfelszereltséggel, de a csúcsváltozat is megáll 980 kilónál, ami remek eredmény.

A legolcsóbb autók Indiából érkeztek

Bár a Tata, amely a Jaguar Land Rover tulajdonosa, hivatalosan nem értékesíti saját márkás autóit Európában, mégis kiállított Genfben. Fő újdonságuk egy pofás kisautó volt, amely pár hónapja egy igazi PR-katasztrófa miatt lett híres:

eredetileg Zica néven akarták forgalmazni,

de a terjedőben lévő vírus miatt gyorsan átnevezték Tiagóra.

Nálunk nem kapható a Tata Tiago, az olcsó indiai kisautó. A terepes optikai csomaggal elfogadhatóan néz ki Forrás: Tata

Az ötajtós kocsit 1,2 literes, 85 lóerős benzinmotorral és 70 lóerős, egyliteres turbódízellel forgalmazzák Indiában. Érintőképernyős fedélzeti infotianment rendszert, választható vezetési üzemmódokat, internetes applikációkat és hotspotot is lehet hozzá rendelni, de a biztonsága igen gyenge, mivel csak két légzsákja van, és a menetstabilizáló is hiányzik belőle.

A Tiago szedán változata nem lett túl csinos, viszont a csomagtere 420 literes Fotó: Gulyás Péter

A Tiago lépcsős hátú testvére, a Kite 5 a Genfi Autószalon legkevésbé esztétikus autói közé tartozott: a hátuljára biggyesztett csomagtartót érezhetően úgy próbálták megtervezni, hogy az összhatás egy négyajtós kupéra emlékeztessen, de ehelyett torz és aránytalan lett a végeredmény, amit az apró kerekek csak tovább rontanak.

Az új Renault Scénic a gumikereskedők álma

Bár a statisztikák azt mutatják, az egykori egyterűvásárlók lassan átszivárognak a SUV-okba, a Renault mégsem adja fel a kompakt egyterű kategóriát, már csak azért sem, mert ezt a szegmenst ők találták fel a 20 éve bemutatott első Scénickel. Az új, negyedik generáció

minden irányban nagyobb lett, mint az elődje,

de ez nem látszik rajta, ami a remek formaterv érdeme.

Simán elképzelhető, hogy valaki SUV helyett a Scénicet válassza, annyira jól néz ki Fotó: Gulyás Péter - Origo

Hihetetlen, de a dizájnereknek sikerült elérniük, hogy a kocsit

gyárilag óriási, 20 colos kerekekkel szerelik fel

(195/55-ös gumikkal), ami ugyan jó tesz a megjelenésnek és csökkenti a gördülési ellenállást, de a gumicserék majd horribilis összegekkel fogják megterhelni a családi költségvetést. Listaáron 80-90, de akciósan is legalább 50 ezer forintba kerül egy ilyen méretű abroncs, már ha találni egyáltalán, mivel nagyon ritka méretről van szó.

A 20 colos kerék széria, négy téli gumi 2-300 ezer forintba fog kerülni hozzá Fotó: Gulyás Péter - Origo

A Scénic két benzines és négy dízelmotorral lesz kapható ősztől,

a kínálat legérdekesebb darabja a kézi váltós dízel-hibrid,

amelyben egy 14 lóerős villanymotor segít az 1,5 literes dCi-nek, de önállóan nem tud hajtani. Fontos újítás az is, hogy a különálló három hátsó ülés helyett egy 60/40 arányban osztott, csúsztatható hátsó padot alakítottak ki, amelyet egy gombnyomásra le lehet hajtani – akár az érintőképernyős menürendszerből, akár a kocsi mögött állva, a csomagtartóból.

Jönnek az egyre kisebb terepjárók

A T-Crossból készül majd a Polo méretű SUV pár év múlva, valószínűleg fix tetővel Forrás: Origo

Európa legnagyobb autógyártójának kissé szegényes a SUV-kínálata a konkurenciáéhoz képest, márpedig ha valamit, hát a szabadidő-autókat viszik a vásárlók, mint a cukrot. Ezt felismerve a VW a Genfi Autószalonon rohamléptekkel hozta be a lemaradást.

Négy megfizethető szabadidő-autót is készítettek

a Golfból ismert MQB építőkészletre, de ezek közül csak a SEAT Ateca és az egy osztállyal kisebb Audi Q2 volt szériaautó, a hétszemélyes Skoda Vision S és a kabrió Volkswagen T-Cross Breeze még csak tanulmány.

A legkisebb Audi SUV, a Q2 műszakilag az A3-assal áll rokonságban Forrás: Audi

Utóbbi a Polo méretű kis szabadidő-autót vetíteti előre, amely 1-2 éven belül bemutatkozhat, persze a kabriós viccelődés helyett valószínűleg zárt tetővel. Ha hozzáképzeljük a hiányzó fémdarabot a T-Cross Breeze-hez, látszik rajta, hogy nem kell sok a sorozatgyártáshoz, amit az is mutat, hogy az orrába azt a viszonylag gyenge, 110 lóerős egyliteres turbómotort szerelték, amely egyúttal a SEAT Ateca alapmotorja is.

Olcsó kisautón dolgozik a Ford

Bár még nem állították ki, de Genfben hivatalosan is megerősítették a Ford illetékesei, hogy ősszel mutatják be a Ka+ kisautót, amely hasonló méretű lesz, mint a Fiesta, de jóval kevesebbe fog kerülni. Kezdőárát 8000 euróra, azaz kb. 2,5 millió forintra ígérik, amit úgy tudnak elérni, hogy valamelyik fejlődő országból, valószínűleg Indiából importálják majd Európába. Csak egyetlen, ötajtós karosszéria lesz, és a motorválaszték is vélhetően kimerül majd az egyliteres, háromhengeres benzinesben. A fejlesztéskor a robusztusság, a helykínálat és a jó futómű élvezett prioritást, amin spórolhattak, az a belső anyaghasználat, valamint a kényelmi és biztonsági felszereltség.