A héten ünnepelték a Skodánál a 25. évfordulóját annak, hogy a Volkswagen-konszern tulajdonrészt vásárolt a vállalatból. Egy igazi sikertörténet vette kezdetét ezzel.

1991. március 28-án írták alá azt a szerződést, amelynek értelmében a Volkswagen 620 millió márkáért megvásárolta a Skoda 31 százalékát. Akkoriban a Skoda még nem volt annyira népszerű márka, mint manapság, mindössze két típusa volt (Favorit, és annak kombi változata, a Forman), és évi 200 ezer autót gyártott. A farmotoros 105/120 sorozat már hónapokkal korábban kifutott.

A Volkswagen-konszern segítségével a Skoda presztízse jelentősen nőtt az elmúlt években, mára pedig közel félszáz modellváltozatot gyárt a cég évi egymillió körüli darabszámban. A Skoda a világ nagy részén jelen van, több mint száz országban árulják a márka autóit. Konszernen belül a cseh márka magabiztosan legyőzte eladások terén az 1986 óta VW-tulajdonú Seatot.

Forrás: Skoda

A cég mára már a Volkswagen 100 százalékos tulajdonában van, az elmúlt 25 évben 11 milliárd eurót fektettek be a márka felfuttatásába. A Skoda presztízsének növelésében óriási szerepe volt az 1996-ban bemutatott első generációs Octaviának, amely akkoriban és ma is a legjobb ár-érték arányú kompakt modellek közé tartozik.

Az Octavia népszerűségének jót tett, hogy a Volkswagen saját márkás modelljeinek padlólemezére épült, már az első generáció is a Jetta platformját használta. A Skoda többi modellje is nagy arányban ugyanazokból az alkatrészekből épül, mint egy Volkswagen, de kedvezőbb áron kapható.

De mi lett a többi szocialista autómárkával? Csak a Daciáról és a Ladáról lehet hallani, pedig más gyártók is túlélték a rendszerváltást. Cikksorozatunk első részében többek közt a Polski Fiatról és a Zastaváról, a másodikban pedig  a Wartburgról, a ZIL-ről és a Zaporozsecről is olvashat.