Egy sor kedvezmény jár a zöld rendszámmal (díjmentes parkolás, járműadó satöbbi), ráadásul a nyilvános pontokon ingyen, otthon pedig fillérekért lehet tölteni az elektromos autókat. Igen ám, de a hatótáv béklyóba köti őket. Egyáltalán hinni lehet a gyártók ígéreteinek? Sajnos némelyik modell még köztes rátöltéssel is elhasal a teszten. Az Autó című hazai autóslap és a spanyol Coches.net újságírói addig mentek nyolc villanyautóval, amíg le nem merültek.

Nyolc, nagyon különböző méretű és teljesítményű tisztán elektromos hajtású személyautó állt ki a spanyolországi nagy próbára: BMW i3, Ford Focus Electric, Kia Soul EV, Nissan Leaf, Nissan e-NV200, Renault Zoe, Volkswagen e-up! és Volkswagen e-Golf - valamennyi a helyi piacra gyártott kivitelben. Nálunk csak egy részük kapható, Focus és Zoe nincs.

A teszt célja az átlagos városi ingázó egy napjának szimulálása voltForrás: Eloy Garcia

A flotta teljesen feltöltve kezdte a tesztet; hatótávban a Renault ígéri a legtöbbet, 210 kilométert, de a Soul is 200-at, a Leaf 199-et (létezik 250-re feljavított változata is), az e-Golf pedig 190-et hirdet. A többiek eleve kevesebbet mondanak, az e-NV200-asra 167-et ír a Nissan, a Focusra 162-t a Ford, az e-up-ra és az i3-asra pedig egyformán 160-160-atat a VW, illetve a BMW. Ez persze nem sokan merik kicentizni, inkább rátöltenek napközben.

A Renault nálunk sajnos nem árulja a 4,1 m hosszú ZoétForrás: Eloy Garcia

Váltott sofőrökkel, konvojban

A teszt Barcelona közelében egy 58 km-es autópálya-szakaszon indult, főleg lejtmenetben, úgy, hogy sem a takarékos, sem a sportos üzemmódokat nem használták az autókban. Minden kocsin égett a világítás, mindenki hallgatta a rádiót, és egységesen 22 fokra állították be a légkondit. Mindegyik autóban csak a vezető ült, a konvojban folyamatosan cserélődtek a helyek, és a tesztelők egymás között is cserélgették az autókat.

Egy áruház parkolójában, két órán keresztül egyszerre „tankolt" mind a nyolc autóForrás: Eloy Garcia

Barcelonába érve 37 km-es városi szakaszon autóztak libasorban, és amelyik kocsiban volt, abban az extra motorfék-teljesítménnyel és az ebből adódó emelt regenerációval (akkutöltéssel) járó hajtásmódot használták. 95 km után további 20 km országút következett a városi beállításokat megtartva, majd egy áruház parkolójában két órára töltőoszlopokra kötötték a teljes flottát.

Műszaki adatok dióhéjban. A csapat pakolómestere a Nissan NV200, messze a legsportosabb a BMW i3Forrás: Murányi János

Az út végén nő a feszültség

Mindegyiket a lehető legnagyobb áramerősséggel töltötték, az elektromos Focust és Golfot, illetve a Zoét gyorstöltéssel - mert ezeket gyárilag lehet így - a többieket lassúval. Innen - takarékos Eco üzemmódban, kikapcsolt fedélzeti elektronikákkal, de bekapcsolt lámpákkal egy zárt gokartpályára vonult a konvoj a megszokott hely- és vezetőcserés módon. A pályán aztán egyenletes 60 km/h- tempóval addig köröztek, amíg a kocsik teljesen le nem álltak.

A teszt abszolút hatótávbajnoka a Soul EV lett, igaz, akkuja is az összehasonlítás legnagyobbjaForrás: Eloy Garcia

A végeredmény így az elővárosi ingázók egy napját szimuláló - kétórás töltéssel is kiegészített - ciklus alapján született meg. Össztávban a Kia Soul EV jutott a legmesszebb (itt olvashat róla részletes tesztet), összesen 216 km-t ment, de a mai akkutechnológia mellett mindegyik megfelelőnek mondható, ha legalább köztes töltéssel felül tudja múlni a gyári hatótávot. Ilyen szempontból jól szerepelt a 191 km után kimerült BMW, a 178-at futott Focus, és a két Volkswagen is, viszont nem lehet büszke a Renault és a Nissan.

Forrás: Murányi János

A villanyautók hatótávtesztjét partnerlapunk, Az Autó és a spanyol Coches.net készítette.