Sebességhatárok, ahonnan fényképet készítenek a fix traffipaxok

2016.04.13. 14:24

Kiszámoltuk, hogy mekkora sebességtúllépéshez mekkora bírság tartozik, meglepő eredményeket kaptunk. A lényeg, hogy a fix traffipaxoknál elég komoly tűréshatár van. 

A Véda közúti kamerarendszer 160 mozgatható és 365 fix telepítésű kamerája már teljes gőzzel üzemel, és naponta képek százait készítik a szabálysértőkről. A leggyakoribb rögzített szabályszegés a gyorshajtás, így nem árt tisztában lenni azzal, hogy mekkora bírságra számíthat, aki azt gyanítja, hogy sebességtúllépés miatt lefotózta egy új szuperkamera. Annyit már most elárulhatunk, hogy az autópályán 155 km/h az első fizetős sebesség, már ami a fix traffipaxokat illeti, vagyis legalább ennyivel kell menni, hogy képet készítsen a gyorshajtásról a rendőrség új csodafegyvere. 

A fix kamerák éjjel-nappal mérnekForrás: MTI/Koszticsák Szilárd

A bírságok összege az alábbi táblázatból olvasható ki, persze ehhez tudni kell, hogy milyen sebességkorlátozás volt érvényben az adott területen, és hogy pontosan mennyivel haladt a fotó elkészültekor a jármű. Sorra vettük az összes fontosabb sebességhatárt, amellyel egy autós találkozhat az utakon. 

A kérdés már csak az, hogy honnan tudjuk, pontosan mennyivel mentünk. A járművünk sebességét csak a navigációs eszközök vagy az okostelefonokra telepített, GPS-alapú sebességmérő alkalmazások mutatják pontosan. Az autó sebességmérője még akkor sem megbízható, ha nem mutatós, hanem digitális,  szinte mindig többet mutat a valósnál. 

Mennyit csal a kilométeróra?
Pár éve Papp László, a négy márkát forgalmazó Porsche Hungária műszakioktatás-vezetője több mérést is végzett az általuk forgalmazott autók sebességmérőjének pontosságáról. A gyártók úgy készítik az autókat, hogy a sebességmérő sosem mutathat kevesebbet a valós sebességnél. Maximum 10 százalékot, plusz 4 km/h-t csalhatnak felfelé, vagyis 100 helyett 114-et mutathat maximum a műszer. Erre azonban nem volt még példa, az általuk mért új autók nem csaltak többet 5-6 százaléknál.

Meglepő dolgok is befolyásolják a sebességmérés pontosságát. Ilyen például a gumi kopása, amely csökkenti a kerék kerületét, ez pedig hat a sebességmérésre. Emellett a keréknyomás is befolyásolja a kerék átmérőjét, így a kerületét is, bár ez függ a gumi pontos típusától és a merevségétől is. Ha a kisebb nyomás miatt csak három milliméterrel kisebb a kerék átmérője, már akkor is egy százalékkal többet mérhet a sebességmérő.

A példák tehát mind azt mutatják, hogy a sebességmérő inkább felfelé szokott csalni, az egyetlen mód a visszafelé csalásra a kerékméret hibás megválasztása. Ha a tulajdonos nem az eredeti gyári méretben, illetve annak megfelelő váltóméretben választ új kereket az autójára, akkor előfordulhat, hogy annyival nagyobb kereket szereltet fel, amivel már a sebességmérő kisebb értéket mutat, mint a valós sebesség. Ez esetben azonban már az autó műszaki alkalmassága is kérdéses, hiszen ilyen abroncsot nem használhatna a kocsiján, éppen ezért ezt a gumis műhelyek sem szokták támogatni.

A fix kamerák által lefülelt gyorshajtások kizárólag a közigazgatási bírság kategóriájába tartoznak, amire az objektív felelősség elve érvényes. Ezt a minimum 30 ezer forintos összeget a jármű tulajdonosán vagy üzemben tartóján vasalják be, és nem lehet azzal trükközni, hogy családtag vezetett, akit nem vagyunk kötelesek megnevezni. 

Aki nem éri el a közigazgatási bírsághoz szükséges sebességtúllépést, de gyorsabban megy a megengedettnél, azt helyszíni bírsággal sújthatja a rendőrség, de ennek feltétele, hogy a helyszínen állítsák meg a járművet, mert csak így derül ki kétséget kizáróan, hogy a szabálysértés pillanatában ki vezette. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK