Csütörtök reggel hattól másnap reggel hat óráig a rendőrség összes sebességmérőjével gyorshajtókra vadásznak egy európai akció keretében. A rendőrség szerda délután tette közzé az országos sebességmérések 874 helyszínét, a budapestieket térképünkön is megnézheti.

Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (TISPOL) az idén április 21-én reggel hat órától másnap reggel hatig tartja a Speedmarathon elnevezésű, 24 órás sebességmérési akciót a kontinensen. Hasonlóan a tavalyi évhez, a magyar rendőrség ismét csatlakozott a kezdeményezéshez, ami nem csoda, mert a statisztikák szerint továbbra is a gyorshajtás a legfőbb baleseti ok. 

Az összes sebességmérő eszközt bevetik az egész napos akcióbanFotó: Marton Szilvia - Origo

2015-ben 16 241 személyi sérüléssel járó közúti baleset történt, ezek legnagyobb részét, 30 százalékát gyorshajtás okozta,igaz, az esetek nagy részében relatív (vagyis a látási és útviszonyokhoz nem alkalmazkodó sebességválasztás) volt a gyorshajtás. Második helyen, 25 százalékkal az elsőbbség meg nem adása áll, a harmadik kiváltó ok pedig a kanyarodási szabályok áthágása (17 százalék). 

Már tudjuk, hol vetik be a mobil traffipaxokat

A rendőrség szerdai budapesti sajtótájékoztatóján megerősítették, hogy a 2016-os Speedmarathon 24 órája alatt mind a 160 mobil szupertraffipax éjjel-nappal használatban lesz.

Egy eszköz részére hat-hét ellenőrzési helyet jelöltek ki, egy helyszínen folyamatosan legfeljebb 4 órán keresztül ellenőriznek majd. A mobil traffipaxok - amelyek ezen a napon csak sebességet mérnek majd - a fixekkel ellentétben nem radaros, hanem lézeres elven mérnek, ami azért fontos, mert emiatt 100 méter helyett akár egy kilométerre is ellátnak.

A nagyítható térképen az összes budapesti mérési helyszín látható. Ha rákattintanak a kamera ikonokra, a mérések pontos időpontja is kiderül

Kiss Csaba rendőr alezredes szerint összesen 874 helyen lesz sebességmérés.

Természetesen a 134 helyszínre telepített 365 darab fix telepítésű új traffipax is használatban lesz a fokozott ellenőrzés napján, de ez nem újdonság, mivel ezek az eszközök amúgy is éjjel-nappal működnek. Nappal színes, éjjel fekete-fehér képet rögzítenek, a felvétel lehet állókép, sorozatfelvétel (például záróvonal átlépésénél), illetve mozgókép is.

A szupertraffipaxok fényképei után közigazgatási bírságot kell fizetni, ami minimum 30 ezer forint, de sebességtől függően lehet 300 ezer is, sőt, a bírságokat halmozni is lehet, ha valaki például biztonsági öv nélkül hajt gyorsan, vagy átlép egy záróvonalat, esetleg a leálló- vagy buszsávot használja közben.

A kamerák ezeket a szabálysértéseket veszik észre:

  • gyorshajtás 
  • biztonsági öv használatának mellőzése 
  • behajtási tilalom megszegése 
  • záróvonal átlépése
  • vasúti átjárón való áthaladás piros jelzésnél
  • a közlekedési lámpák piros és sárga jelzésénél történő áthaladás 
  • buszsávok, leállósávok jogosulatlan használata 

A közigazgatási bírságot a jármű tulajdonosán vagy üzembentartóján vasalják be, és nem lehet azzal trükközni, hogy családtag vezetett, akit nem vagyunk kötelesek megnevezni. Ez az objektív felelősség elve.A kisebb sebességtúllépésekért csak helyszíni bírságot lehet kiszabni, igaz, ahhoz a helyszínen meg kell állítani a vétkes sofőrt, hiszen utólag ezért nem vonható felelősségre. Bár a rendőrség szerint a Speedmarathon célja a sebességtúllépés veszélyességének tudatosítása, és nem a szankcionálás, a pénzbírságot nem lehet majd megúszni, óriási bevételt szed be egy nap alatt az állam.

Mi mondtuk meg, hol mérjenek

A rendőrség felhívására sok, több mint hatszáz állampolgári javaslat érkezett a Speedmarathon sebességméréseinek helyszíneire. A legtöbb ajánlat Budapesttel és Győr-Moson-Sopron megyével kapcsolatban érkezett, az ország többi részén visszafogottabb volt az aktivitás. Ezen jelzések és a helyi adottságok, valamint a közlekedésrendészeti elemző munka ismeretében a megyei rendőr-főkapitányságok jelölték ki az ellenőrzések helyszíneit és az időpontokat.

A fix traffipaxot kötelező táblával előre jelezni, a hordozhatót viszont nem. Nem is él vele mindig a rendőrség, így nagyobb a meglepetésFotó: Marton Szilvia - Origo

A fent jelzett helyszíneken és időben biztosan lehet számítani sebességmérésre április 21-én és 22-én. Mindez a hordozható kamerákra vonatkozik, a fixek (365 új és 7 régi) természetesen a helyükön lesznek. Arról, hogy ez pontosan hol van, itt talál térképet.

Tilos blokkolót használni

Azok, akik nem akarnak sárga csekkeket kapni, egy törvénytelen lehetőséggel védekezhetnek. A neten úton-útfélen hirdetett lézerblokkolókkal hatékonyan csaphatók be a sebességmérők, mégpedig úgy, hogy az észleléstől és jelzéstől számítva akár 6-7 másodpercnyi zavarással hagynak időt a sofőrnek a fékezésre. Mindegyik eszköz a 904 nm-es hullámhosszt használja, és akár két kilométeres hatótávval is dolgozhat.

Két kis lap a hátsó (és az első) rendszám felett: van a kocsiban lézerdetektor. Vajon blokkoló is?Forrás: Origo

Hogy ne szúrja ki igazoltatáskor a rendőr a tiltott eszközt, olyan parkolószenzorként szokták beépíteni, ami aztán "véletlenül" nagyobb tempónál sem kapcsol ki. Tokkal-vonóval egy beépített rendszer 300 ezer forintnál is drágább lehet, és persze hivatalosan nem tartalmazza a tiltott blokkolót. 

Van legális megoldás is

A blokkolókkal ellentétben az előrejelzők használata legális Magyarországon. Igaz, az első és hátsó rendszám körül 3-3 szenzorból álló, célzott impulzusokat felvevő lézerdetektor önmagában nem sokat ér, mert amikor jelez, általában már nincs esély szabályos tempóra lassítani. 

Radardetektort szabad használni, de csak a fix traffipaxok ellen ér valamit, a lézeres hordozhatók ellen nemForrás: S.M.Power

Jobban használható a fix kamerákra figyelmeztető, szélvédőre tapasztható radardetektor, amit már huszon-harmincezer forintért is lehet kapni. Egész hatékonyan jeleznek, de városban a téves riasztásokkal így is sok készülék megőrjíti a sofőrtfotocellás ajtók vagy garázskapuk környékén. Nem árt tudni, hogy a detektorok csak előre figyelnek, miközben - részben a motorosok rendszáma miatt - pár traffipax a járművek hátuljára céloz. 

Ott vagyunk a dobogón

A tavalyi egynapos összeurópai Speedmarathon akcióban a legtöbb gyorshajtót Németországban (mintegy 11 ezer) és Olaszországban (5,5 ezer) fogták el, Magyarország a harmadik helyre került ötezer gyorshajtóval, ami kétes dicsőség, főleg az ország méretét figyelembe véve.

Más európai országokkal összehasonlítva a 30 ezer forinttól induló közigazgatási bírságtételek nem számítanak túl alacsonynak, de - a jóval ritkábban kiszabott helyszíni büntetésekkel ellentétben - jelentős sebességtúllépésért csípik nyakon a sofőröket. Lakott területen belül például 50 helyett legalább 65-tel kell hajtani, és ehhez jön még a 3 km/h-s mérési hibahatár.

2014. február 24-én avatták fel Vásárosnaményban a rendőrség új bírsággyárátForrás: MTI/Balázs Attila

Ebben a cikkönkben részletesen bemutatjuk, hogy lakó-pihenő övezetben, országúton vagy épp sztrádán pontosan mekkora sebességtől mérnek a traffipaxok. A viszonylag nagy ráhagyások ellenére sokan futnak bele a büntetésekbe, különösen lakott területen vagy korlátozó tábláknál. Szombathelyen és az uniós pénzből felhúzott vásárosnaményi épületben gőzerővel termel a rendőrség bírsággyára.