Minden dízelautó megbukott egy európai teszten

kipufogógáz, 2:1
Waste gas comes out of an exhaust pipe of a car on December 01, 2010 in Berlin. AFP PHOTO JOHANNES EISELE
Vágólapra másolva!
A Nagy-Britanniában megvizsgált dízelautók mindegyike megbukott a nitrogén-oxid-kibocsátást mérő teszteken. De egyedül a Volkswagennek volt az eredményeket manipuláló szoftvere.
Vágólapra másolva!

A brit közlekedési minisztérium megbízásából 20 márka 37 modelljénél ellenőrizték, hogy mennyi nitrogén-oxidot bocsát ki valós közlekedési, illetve laboratóriumi körülmények között. A tesztelt modellek közül 18 volt felszerelve Euro 5-ös, 19 pedig Euro 6-os szabványnak megfelelő dízelmotorral.

A vizsgálatok azt mutatták, hogy az országutakon minden egyes jármű jóval több nitrogén-oxidot bocsát ki, mint a tesztpadokon. Legjobb esetben mintegy háromszor, a legrosszabb esetben pedig több mint tízszeresen is meghaladja a kibocsátás tényleges közlekedési körülmények között a laboratóriumi határértékeket.

Ami a laborban megy, az valahogy nem jön össze a valóságban Forrás: AFP/Johannes Eisele

Az Opel Insignia országúton kilométerenként 1900 milligramm nitrogén-oxidot bocsátott ki, azaz tízszer többet az előírt értéknél. Az újabb modellek közül a Peugeot 3008-as városi terepjáró eredménye lett a legrosszabb: a tényleges szennyezés majdnem 14-szerese az engedélyezett határértéknek.

Robert Goodwill közlekedési miniszter közölte, hogy az autógyártók nem követtek el törvénysértést azzal, hogy járműveik jelenleg csak a tesztpadokon tudják a megengedett határérték alatt tartani károsanyag-kibocsátásukat. Az adott helyzetben a Volkswagent kivéve nem fenyegeti szankció az autógyártókat, ugyanis az ő cselekedeteikben nem volt tetten érhető előre megfontolt szándék.

Nagy-Britanniában azután indult vizsgálat, hogy a Volkswagen elismerte a csalószoftver alkalmazását. A német autógyártó közlése szerint a dízelbotrányban érintett járművei közül mintegy 1,2 millió fut a brit utakon.