A Fiatot is dízelcsalás gyanúja miatt vizsgálják

Fiat Tipo 2016
Vágólapra másolva!
A Fiat dízelmotorjait vizsgálja a német közlekedési felügyelet, miután "szabálytalanságokra utaló jelekre" bukkantak tesztelésekkor.
Vágólapra másolva!

A német közlekedési felügyelet, a Kraftfahrt-Bundesamt (KB) a lap értesülése szerint a dízelmotorok vezérlőegységét vizsgálja, amely állítólag 22 perc üzemidő után le tudja állítani a kipufogógáz-tisztítást.

A tesztpadokon 20 percig tart egy-egy bemérés.

A Fiat-motorokat médiaértesülések szerint a Bosch "dobta fel". A német autóipari alkatrész- és berendezésbeszállító vállalat ugyanis a közlekedési felügyelettől kérte annak megállapítását, hogy megfelel-e a szabályoknak a Fiat motorvezérlő szoftverének az alkalmazása.

630 ezer dízelautót hívnak vissza

Németországban visszahívnak csaknem 630 ezer dízelüzemű autót és haszongépjárművet károsanyag-kibocsátási rendellenesség miatt - közölte Berlinben a szövetségi közlekedési miniszter a Volkswagen (VW) járműgyártó konszern dízelbotránya miatt indított vizsgálat eredményeit ismertetve.

Alexander Dobrindt elmondta, hogy a szövetségi közlekedési hivatal (KBA) tavaly szeptemberben elrendelt vizsgálatán 53 modell viselkedését tanulmányozták próbapadon, tesztkörülmények között, és az utakon, hétköznapi használati körülmények között. Nem bukkantak ugyanolyan csalás nyomára, mint amilyet a VW követett el, de 22 modellnél tapasztaltak rendellenességet a kipufogógáz tisztítására szolgáló berendezés működésében.

A vizsgált modelleket három csoportra lehet osztani. Az elsőbe azok tartoznak, amelyeknél minden megfelel az előírásoknak. A második csoportba került a 22 kifogásolt modell, amelyeknél feltűnően magas nitrogén-oxid-kibocsátást mértek. Erre az a magyarázat, hogy a kipufogógáz-tisztító berendezés bizonyos hőmérséklet alatt kikapcsol, hogy ne károsodjék a motor a hidegben.

Az eljárás a hatályos uniós szabályok alapján legális, de a KBA szerint a gyártók indokolatlanul széles körben alkalmazzák. Találtak például olyan modellt, amelynél már a németországi időjárási viszonyokat tekintve hidegnek nemigen nevezhető 17 Celsius-fok alatt kikapcsol a rendszer, és így megugrik a károsanyag-kibocsátás. A harmadik csoportba a VW EA 189 típusú motorral szerelt modellek tartoznak, ezeknél kimutatták annak a szoftvernek a működését, amellyel a VW tavaly szeptemberben lebukott.

A visszahívást a második kategóriába tartozó kocsiknál rendelték el. A gáztisztító berendezés beállítására szervizbe rendelnek 247 ezer kocsit a Daimlertől (a Mercedes A-, B- és V-osztályból) és 293 ezret a VW-től (32 ezer Porsche Macan terepjárót, 194 ezer Volkswagen Amarok és Crafter haszongépjárművet, 66 ezer Audi Q5-ös, A6-os és A8-as modellt), továbbá 90 ezer Opel Zafirát, Insigniát és Cascadát.

A vizsgálat tanulsága, hogy pontosítani kell az uniós szabályozáson. A KBA-nál is változtatnak, szigorítják a típusengedélyek kiadási szabályait. A hatóság részletes indoklást kér majd el a gyártóktól a kipufogógáz-tisztító berendezés beállításáról, és további ellenőrzéseket vezet be – mondta a miniszter.

Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési miniszter a Süddeutsche Zeitung értesülése szerint az ügyben magához rendelte beszámolóra a Bosch és a Fiat képviselőit. A Bosch a lap beszámolója szerint együttműködéséről biztosította a hatóságokat. A Fiat szóvivője viszont a Bild am Sonntag megkeresésére nem kommentálta az értesülést.

A Deutsche Umwelthilfe (DUH) március közepén jelezte, hogy saját méréseiben

a károsanyag-tisztítás leállítására utaló jeleket észlelt számos autógyár modelljeinél.