Csak minden ezredik magyar autós szabálytalan

traffipax inteligen kamera
Budapest, 2016. április 4. A budapesti Nagykőrösi úton telepített Véda közúti intelligens kamerának nevezett új fix traffipaxok 2016. április 4-én. Az új kamerák, amelyek április 5-én reggeltől fognak működni, sebességmérés mellett - a többi között - forgalomszámlálásra és többféle szabályszegés felismerésére, dokumentálására is alkalmasak. A rendszer 160 mobil sebességmérőt, valamint az ország egész területén 365 fixtelepítésű komplex közlekedésellenőrző pontot (KKEP) foglal magában, 134 útszakaszon. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Vágólapra másolva!
Átlagosan csak minden ezredik autónál vesznek észre szabálysértést a szupertraffipaxok, ami jóval kevesebb, mint amennyire a rendőrség számított. Körülbelül egymilliárd forint bírság azért így is összejött az első hónapban. 
Vágólapra másolva!

A rendőrség arról tájékoztatta az Origót, hogy a Véda intelligens kamerahálózat április 5. óta működő 365 fix kamerája naponta egymillió jármű ellenőrzését végzi el, ebből átlagosan ezernél találnak valamilyen szabálysértést, ami 0,1 százalékos aránynak felel meg. Már voltak olyan kamerák, amelyek meghibásodtak, de ezeket azonnal megjavították.

A Nagykőrösi útra telepített fix traffipax Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Az első hónap tapasztalatai alapján a vártnál kevesebb a szabályszegő, de valószínű, hogy csak az ellenőrzési pontok környékén csökkentik a járművezetők a sebességet, amit könnyen megtehetnek, mert táblák figyelmeztetnek a fix készülékekre.

Az első hónapban összesen 29 211 esetben indult eljárás a kamerák által készített felvételek alapján, ezek

99,3 százaléka, 28 999 eset gyorshajtás volt.

A rendőrség korábban azt állította, a kamerák a sebességtúllépésen kívül a következő szabálysértéseket is észreveszik:

  • biztonsági öv használatának mellőzése,
  • behajtási tilalom megszegése,
  • egyirányú úton rossz irányba haladás,
  • záróvonal átlépése,
  • vasúti átjárón tiltott jelzésnél történő áthaladás,
  • a közlekedési lámpák piros és sárga jelzésénél áthaladás,
  • buszsávok, leállósávok engedély nélküli használata.

Mivel a közel

29 ezer gyorshajtásra összesen 212 darab egyéb szabálysértés jutott,

feltételezhető, hogy a legtöbb kamerát csak gyorshajtásra programozták be. 116 esetben biztonsági öv használatának elmulasztása, 68 esetben autópálya leállósávjának használata, 27 esetben tilos jelzésen való áthaladás és egyetlen esetben vasúti átjárón való tiltott áthaladás miatt indult eljárás.

Kötelező minden fix traffipax elé táblát tenni Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Ezek az eljárások jelenleg is folyamatban vannak, ezért a kiszabott bírságok összegéről nem tudott tájékoztatni a rendőrség, de mivel a gyorshajtásért minimum 30 ezer forintos bírságot szabnak ki, a

teljes havi bevétel meghaladhatja az egymilliárd forintot.

A Véda kamerahálózat kiépítésének teljes költsége egyébként 14,5 milliárd forint volt, amit szinte teljes egészében európai uniós támogatásból finanszírozott a rendőrség.

A fentieken kívül még számos részletre lettünk volna kíváncsiak a Véda rendszer működésének első hónapjával kapcsolatban, de csak ezt a választ kaptuk: „Minden további részletesebb adat, így különösen a területi egységekre, a legnagyobb bírságra, a legnagyobb sebességtúllépésre vonatkozó adatszolgáltatás az alaptevékenységek ellátásához szükséges munkaerő aránytalan mértékű igénybevételével járna.”