Az apró, középmotoros Fiat sportkocsival nemcsak csajozni lehet, ralizni is ideális választás. Bemutatjuk a 2016-os Volán Rallye Historic egyik legizgalmasabb indulóját.
Tavaly a Fiat X 1/9 pár apró futóműalkatrésze jól kiszúrt a motorvarázsló és karburátormágus Kacsári testvérekkel, emiatt nem mentek végig a 2015-ös Volán Rallye Historicon, de idén – alapos felkészítést követően - ismét a rajtvonalon látjuk majd őket a mostani hétvégén zajló futamon.

Az egyetlen középmotoros Fiat
A kocsijuk, a Fiat X 1/9 története bővelkedik érdekességekben. Karosszériáját Bertone rajzolta, és saját korábbi terveiből merített ihletet hozzá: 1969-ben jelent meg az Autobianchi Runabout nevű, tető és szélvédő nélküli koncepcióautó a Torinói Autószalonon, nem kell nagy autószakértőnek lenni, hogy felismerjük a formai rokonságot a két gép között.

Aztán 1972-ben adta meg a zöld jelzést a Fiat a szériagyártásra, nem tudjuk, mi járhatott a cég marketingeseinek fejében, hogy a gyári kódnevet hagyták meg típusjelzésnek.

A mindössze 880 kilós autócskánál minden adott volt a sikerhez: a forma mellett a nem sokkal korábban piacra dobott 128-as típus Aurelio Lampredi tervezte SOHC négyhengeresét kapta meg, de nem ám az orrába építették (nem is nagyon fért volna be), hanem a kétszemélyes kabin mögé, keresztben.

Remek lett a súlyelosztás, ráadásul a fém tetőpanel kivehető, így néhány percnyi munka árán igazi targa lesz az X 1/9-esből. A modellt hosszasan, 10 évig gyártásban tartották, sőt, utána Betrone maga még 1989-ig készítette, immáron Fiat márkajelzés nélkül.
Vérbeli versenyautó
Az utcán megpillantva első gondolatunk, hogy ördögien sportos. Akkoriban nem csak a Fiat vetette be ezt a bukólámpával felszerelt fazont, a brit Triumph TR7 akár rokonnak is tűnhet, de a kevésbé hozzáértő egy alapos ráncfelvarrást kapott Ferrari Dinónak is nézheti.

Az itt bemutatott kocsi viszont nem egy szép karban levő veterán, hanem versenyautó. A testvérek indultak vele igazi ralin, ennek az öröksége a bukócső, az extra lámpák, a 40-es Weberekkel tuningolt 1500 köbcentis motor (teljesítménye 120 lóerő körül lehet), a rövidebb áttételezésű váltó, amellyel ugyan csak 160 km/óra a csúcstempó, de sokkal robbanékonyabb tőle a kocsi.

A versenyautós jelleget a vezetőoldali kagylóülés, meg a rengeteg extra kapcsoló és gomb is erősíti. Hogy mostanában az éles ralifutamoknál sokkal lazább átlagtartó versenyekre használják Kacsáriék az autót, arra a visszafogottabb hangú kipufogó, a navigátor kényelmes fotelje, továbbá az átlagsebességet is mutatni tudó méterszámláló utal.

Nem egy nehezen szerelhető vas. Csak néhány csövet kell lekötni, és már jöhet le a motor-váltó együttesről a kocsi könnyű karosszériája. Alkatrészei sem túl bonyolultak vagy egzotikusak, sok a rokonság például a Ritmóval.
És hogy milyen vezetni?
Középmotorossága ellenére nagyon barátságos, kezes jószág a Fiat X 1/9, elöl-hátul gólyalábas, független felfüggesztéseivel, négytárcsás fékrendszerével ügyes kanyarművész.

Na és mi történik akkor, ha szerelembe esünk, és mindenáron akarunk magunknak egy ilyet? Jó szerencsére és türelemre lesz szükségünk. Amikor ezt a bejegyzést írom, magyar használt autós oldalon éppen egyet sem árulnak, a németen kettőt, az ehhez hasonló, ralira átalakított példányok pedig olyan 25-30 ezer eurós áron tűnnek fel az erre specializálódó internetes oldalakon.

A Club főállású szerelőket alkalmazott, ez lett a kor legprofibb csapata. Ide szerződtek a legjobbak, így a nemrég elhunyt örökös magyar ralibajnok, sokszoros EB-futamgyőztes, Európa bajnoki bronzérmes Ferjáncz Attila, vele együtt egykori navigátorai, Zsembery Jenő, Iriczfalvi Ferenc és dr. Tandari János is. Ugyanígy a budapesti csapatot erősítette többek között a raliban jeleskedő skodás Balatoni Mihály és Sándor István, a raliban kezdő, majd a gyorsasági szakágban kiteljesedő Kiss Dezső, a gokartos Nagy József, a salakos Sziráczky István és a motocrosszos Németh Kornél is.
A Volán Autós SC 1986-ig több mint 300 érmet, közte 168 aranyat szerzett, s 2007-ig indított versenyzőket, utoljára az autós gyorsasági országos bajnokságban, ezután – a szervezeti és a gazdálkodási körülmények változásának következtében - az aktív autós sportélet a VOLÁN Autós SC-ben nem folytatódott, tulajdonképpen hagyományőrző egyesületté váltak. A Volán Egyesülés jelenlegi vezetésének támogatása és a Volán Egyesülés nyugalmazott árufuvarozási és szállítmányozási igazgatója, az SC mostani elnöke, Bakos Endre nélkül ma nem lehetne Volán Rallye Historic, hiszen tavaly és idén is a Volán Autós Sport Club elsők között karolta fel a rendezvényt.