Az ilyen csodák miatt fogjuk megsiratni a Lanciát

2016.05.28. 09:28

Önnek mi jut eszébe a mára drámai helyzetben lévő olasz márkáról? Az észveszejtő Stratos? A ralipályákon csörtető Delta Integrale? Netán a Ferrari-motoros Thema 8.32? Ezúttal kicsit mélyebbre ásunk a dicső múltban, és kipróbáljuk a Zagato-féle hathengeres Flaminia Super Sportot. Összesen 150 készült belőle, és az egyik túlélő nálunk született újjá.  

A Lancia a második világháború utáni típusait az ókori Róma térképét böngészve nevezte el, főleg utcákról: Aurelia, Appia, Fulvia, Flavia és így tovább. A Rómát Riminivel összekötő via Flaminia nevét viselő sorozat az 1957-es Torinói Autószalonon jelent meg. Pininfarina-féle szedánok és kupék voltak az elsők, de a valódi, vagyont érő pedigrés sportkocsikat a Touring és a Zagato fabrikálta.

A Sportnak és Super Sportnak volt a legrövidebb a tengelytávja, 2,5 m. Tíz másodperc alatt van százon, átlagfogyasztása 13-14 l/100 km. A Zagato-féle kivitel kontúrjai szembetűnően hasonlítanak az előd-Aurelia B20 Coupéra.Forrás: Retro Mobil

Hat henger elöl, hajtás hátul

A modellcsalád az előd Aurelia orrmotoros, hátsókerék-hajtású szerkezetére épült, és 2,5 l-es OHV-vezérlésű csupa alu V6-os vitte, alapból 102 lóerővel. A motort folyamatosan fejlesztgették, a Sportban már 140 lóerőt tudott, majd 1964-ben leváltották, és jött a műszakilag azonos 2,8-as, ami az alapgépekben 128, 1964-től pedig a Super Sportban három karburátorral már 152 lóerőt tudott. Ez a gép viszi az általunk kipróbált és a sorozat utolsó évjáratából származó, 1967-es autót is.

A 60 fokos hengerszögű V6-os csupa alu, három Weber-karburátor etetiForrás: Retro Mobil

A formát a Zagato-műhely jegyzi, de valójában Ercole Spada, a cég formatervezője rajzolta. Az 1937-es születésű Spada ma is él, ő rajzolta például a Fiat Tipót 1988-ban, a Lancia Dedrát 1989-ben, az Alfa 155-öst és a Nissan Terranót is. Talán túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy ez a csodás arányú, részleteiben is lenyűgöző kupé volt pályafutása csúcspontja.

Szomorú századik születésnap
2014 végén leállt a Delta gyártása, és mostanra az átkozmetikázott Chryslerek (Thesis, Voyager) pályafutása is véget ért. Így az a szomorú helyzet állt elő, hogy a patinás márka kínálatát egyetlen modell, az ötödik évét taposó Ypsilon alkotja, és nemsokára már azt is egyetlen piacon, Olaszországban fogják csak árulni.

Az exportpiacokról ezzel bizony el fog tűnni az idén százéves Lancia, és könnyen lehet, hogy nemsokára az európai holt márkák társaságában fogjuk találni a Rover és a Saab mellett. Sergio Marchinone vezetésével a Fiat-konszern a szintén válságos helyzetben lévő Alfa Romeóra, az olasz elitmárkákra (Ferrari, Maserati) és a Chrysler-Jeep-eladásokra koncentrál.

Nem volt valami rózsás állapotban

A Flaminiát Németországban találta mai tulajdonosa, lepusztult és üzemképtelen állapotban. Rengeteg javítanivaló volt rajta, a munkák Szegeden és környékén folytak. Az alumínium a szó hagyományos értelmében nem rozsdásodik, de porlad: az összes sárvédőszél, küszöb, oszlop és sarok kritikus állapotban volt, csakúgy, mint a motorháztető. Pótolni kellett őket, az ajtókat, a padlólemez jelentős részét és az oszlopokat pedig újragyártották.

Sikerült eredeti minőségűre felújítani a lámpatesteket, a krómok is kiválóak. A kipufogórendszert újragyártották, a dísztárcsák eredetiek, Torinóból jöttek, áruk darabonként is több, mint a magyar minimálbérForrás: Retro Mobil

A hűtőrendszer menthetetlenül eltömődött, amitől állandóan felforrt a víz. Az alkatrészek zöme nem volt menthető, teljesen újjá kellett építeni az egészet. A motort is generálozták, nagy szerencse, hogy a váltó és a difi jól működött, mert mindkettőt nagyon nehéz jól összeszerelni. A három porlasztó összehangolása sem ment könnyen, de egy hazai szaki megoldotta. Szegeden csak szétszedték az autót, felújították a fékeit és a műszerfalát is, és itt is szerelték össze, de a fődarabok vándoroltak az országban, műhelyről műhelyre, a végeredmény pedig nemzetközi színvonalú lett.

Nincsenek hátsó ülések, de ide is befér néhány csomag. Kis ajtó nyílik a raktérbeForrás: Retro Mobil

Jó mulatság, férfimunka volt

A Super Sport rettentően szűk, alacsony és nagyon olaszos belül. Itt minden a száguldásról szól, a kényelem legfeljebb másodlagos, az ülések is nagyon kicsik, az átlagtermetű felnőtt nehezen fér el bennük. Természetesen fakarimájú és Nardi márkájú a jókora kormány, a pedálok szorosan egymás mellett állnak, könnyű mellétaposni. A fordulatszám- és a sebességmérő hatalmas, miközben a többi műszer egészen apró, és a két nagyba dugták el őket.

A fabetétet újra kellett gyártani, a volántól balra az index, jobbra a fényváltó. Az S alakú váltókar kézre állForrás: Retro Mobil

Amint beindítjuk, a nyers, érces V6-bőgés sok minden kényelmetlenségért kárpótol, ráadásul a gép meglepően nyomatékos lent is. Férfimunka a Flaminia vezetése, a futómű kemény, a kormány nehéz. A négysebességes váltó meglepően pontos és könnyű, a recsegés nélküli kapcsolásokhoz lassú mozdulatok kellenek, a szinkronok már kissé viseltesek lehetnek. A négy szervorásegítéses tárcsa kiválóan lassítja a nem is könnyű - több mint 1,3 tonnás - Flaminiát.

Rengeteg holmi fér el a mély és lapos csomagtartóban, a pótkerék a padló alatt lapulForrás: Retro Mobil

Autópályán zajosan, de megdöbbentő dinamikával mozog a gép, könnyen tartja a 150-160 km/órát is! Nem túl kezes, kilátni is nehezen lehet belőle, és a ki-beszállás sem túl könnyű, de ezeket mind meg lehet bocsátani a szoborszépségű, karakteres Lanciának. Ha mindezt kiegészítjük azzal, hogy ritka, mint a fehér holló, nem is olyan nehéz megérteni, miért csillagászati ma az ára.

Műszaki adatok - Lancia Flaminia Super Sport Zagato (1967)
Motor: csupa könnyűfém szerkezetű, OHV-vezérlésű, hengerenkénti kétszelepes V6-os benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 2775 cm3. Teljesítmény: 152 LE, 5900/perc fordulaton. Nyomaték: 232 Nm, 3000/perc fordulaton. Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros tekercsrugókkal, hátul merevtengely-laprugókkal, elöl-hátul hidraulikus lengéscsillapítók. Elöl-hátul tárcsafékek, szervorásegítéssel.

Felépítmény: kétajtós, kétüléses önhordó alumíniumkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4420x1650x1280 mm. Tengelytáv: 2500 mm. Saját tömeg: 1330 kg. Tank: 57 l.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK