Életveszélyes helyzetbe került egy sofőr szombaton az M0-son, amikor egy másik hirtelen elé vágott, és befékezett, ezzel őt is vészfékezésre kényszerítve. Bár neki nem lett baja, az autó a szalagkorlátnak csapódott, és összetört. Megkérdeztünk egy vezetéstechnikai szakembert arról, ki lehet-e védeni egy ilyen helyzetet.

Ahogy azt az Origo is megírta, vészhelyzetbe került egy Seat Altea sofőrje, amikor a megengedett 110 km/h-val hajtott az M0-son, a külső sávban szombaton délután. A Megyeri híd felé haladt Csömör felől, amikor egy Bosch feliratú Skoda Octavia sofőrje elkezdett villogni rá mögötte. Mivel nem húzódott le, a skodás sávot váltott, majd az előzést követően visszatért a megelőzött Seat elé, ott egy rövid időre nagyot fékezett, majd továbbhajtott. A leelőzött autósnak ezért vészfékeznie kellett, aztán a kormányt is elrántotta, így a szalagkorlátnak csapódott.

Az összetört autó, Forrás: Facebook

A férfi szerencsésen túlélte a balesetet, az autója viszont rendesen összetört. Mint ahogy a Facebookon maga írja, csoda, hogy nem halt meg. Néhány óra leforgása alatt több ezren osztották meg történetét, amelynek itt még nem volt vége. Az összetört autós emberölési kísérlet miatt feljelentést tett a rendőrségen a Bosch feliratú autó vezetője ellen. Azóta a vétkes sofőr feladta magát.

Meghalhatott volna a sofőr

A Vezetéstechnikai Képzési Központban mindennap tréningeken gyakorolják, hogyan lehet nagy sebességről vészfékezni, és adott körülmények között kerülni. Székely Gyulának, a központ vezetőjének tapasztalatai szerint, amikor ezt üres pályán, teljesen biztonságos körülmények között, egy repülőtér betonján próbálják, akkor sem sikerül mindig tökéletesen végrehajtani. Azt mondja, egy civil vezetőtől nehezen elvárható, hogy megoldja azt, hogy valaki bevág elé, és indokolatlanul, másodperceken belül elkezd fékezni. Amúgy sem kellene azzal számolnia senkinek, hogy ilyen mértékű agresszivitással viseltetik valaki vele szemben.

Az eddig ismert információk alapján a Seatot vezető férfi, Balogh Arnó azt a tempót tartotta, amit a KRESZ lehetővé tett az adott szakaszon. Az előzéséhez megfelelő sávszélesség pedig adott volt. Az életveszélyes manőver végrehajtásába tehát belekényszerítette őt a vétkes sofőr. Az elől haladónak számolnia kellett volna azzal, hogy amit tesz, kiemelt kockázattal jár, és más közlekedők testi épségét is súlyosan veszélyeztetheti.

A szakember kiemelte, a nyomok és a keletkezett sérülések elemzésével az igazságügyi vizsgálat fogja megállapítani, hogy valójában mi történt. Az interneten megjelent információk alapján ugyanis nem lehet pontosan megítélni egy ilyen helyzetet, csak a körülmények figyelembevételével lehet helyes következtetéseket levonni.

Kivédhetetlen ez a helyzet?

Amikor 100 km/h-s sebességgel haladunk egy autóval, másodpercenként 27,7 métert teszünk meg. Egy átlagos képességekkel rendelkező vezető esetében az észlelés, a döntéshozatal és a cselekvéssor elindítása egy másodpercet vesz igénybe, tehát csak ennek elteltével tud lassulni az autó, amely ekkor még a korábbi sebességgel halad. A szakember szerint, ha a helyes vészfékezési technikát alkalmazzuk, egy modern vészfékasszisztenssel felszerelt autót - száraz úton - 35-36 méteren belül tudunk megállítani.

Ha valaki megelőz és bevág elém, aztán hirtelen nyom egy féket, menthetetlenül utol fogom érni, mert nem vagyok még tőle elég távol adott időpillanatban. Egy olyan helyzetben, amikor későn érkezik a vészfékezésre utaló jel, gyakorlatilag lehetetlen megállni. Amikor az elöl futó autó féklámpája felvillan, az már annak lassulását jelzi, a következő jármű viszont még nem kezdett el lassulni
- magyarázza Székely Gyula. Ezért is javasolt normál forgalmi viszonyok között ilyen tempónál két másodperces követési távolságot tartani.

Eddig információink alapján Balogh Arnó félrerántotta a kormányt, hogy elkerülje az ütközést, amitől az autó hátulja kitört, és irányíthatatlanná vált. Az instruktor szerint ilyen helyzetben teljesen ösztönös cselekvéssor, hogy a vezető nemcsak fékez a baleset elkerülése érdekében, hanem a kormányt is elhúzza a kívánt menekülési irányba.

A stabilitásvesztés oka lehet a magas tempónál végrehajtott túlságosan nagy kormánymozdulat.

Ezt a mozdulatsort, a helyes vészfékezést és az erőteljes irányváltás végrehajtását viszonylag magasabb tempónál nagyon nehéz megoldani úgy, hogy a jármű feletti uralmat meg tudjuk tartani. Nehéz úgy kivitelezni, hogy ne váljon az autó túlkormányzottá, ne kezdjen el megpördülni. 

A vezetéstechnikai tréningeken azt tapasztalom, hogy több évtizedes tapasztalattal rendelkező vezetőknek is komoly kihívást jelent egy magas tempóról a vészfékezés és a kikerülés pontos végrehajtása 
- mondja az instruktor.

Többsávos úton több esély van a túlélésre

Forrás: AFP / Image Source /Zero Creatives

Erőteljes fékezés közben arra kell törekednünk, hogy az előttünk haladó lassuló autó nyomvonalától el tudjunk térni annyira, amennyire szükséges, de úgy, hogy még ne sodródjunk le az úttestről – mondja, és azt is hozzáteszi, a sikeres manőverezésnél egy képzettebb, tapasztaltabb vezetőnek is nagyon észnél kell lenni a rendkívül rövid észlelési idő és a rendelkezésre álló, rendszerint szűk hely miatt. A menekülés esélyeit növeli, ha mindezt többsávos autópályán kell megtennünk, és csökkenti, ha szűk sávok között vagyunk kénytelenek megpróbálni.

Egy átlagvezető egy ilyen szándékos agresszív magatartásból keletkező, pillanatok alatt előállt veszélyhelyzetet nagyon kevés eséllyel tud kivédeni sérülés nélkül. Indokolatlanul fékezni, kivédhetetlen veszélyhelyzetet szándékosan előidézni tilos!

Egyre többet hallani hasonló agresszivitásról az utakon, ami Székely Gyula szerint a közlekedésben részt vevőknél a türelmetlenség jele, a többi közlekedővel szembeni sajátos „büntetés” egyik formája. Egyébként nem egyedi jelenségről van szó – teszi hozzá –, és szerencsére nem jár mindig ilyen, a fenti esetben szereplő végeredménnyel. Aki időben fel tudja ismerni a környezetében az agresszivitásra utaló hajlamot, annak talán nagyobbak a túlélési esélyei.

"Egyébként, ha valaki el tud menni a lassabban haladó mellett, mi indokolja, hogy visszahúzódjon elé a sávba, és minden ok nélkül erősen fékezzen, ha nem egy bizonyos helyzet miatt előállt sértettség, törlesztési hajlam?" – kérdezi az instruktor.

Több országban bevonnák a jogosítványát

Székely Gyula azt mondja, olyan országokban, ahol a motorizáció fejlettebb és a balesetet előidéző okok kutatásának eredményeit a képzéseknél és a törvényi szabályozásoknál is figyelembe veszik, az agresszív vezetők forgalomból kiszűrésére is komoly hangsúlyt fektetnek. Bizonyított agresszív vezetői magatartás esetén bevonják a jogosítványt, vagy eltiltják a sofőrt a járművezetéstől.   

Egy ilyen nagyobb nyilvánosságot kapott eset időnként rávilágít arra, hogy a hazai motorizáció és a közlekedési kultúra még csak kamaszkorát éli. Miközben egyre több ember - munkájához kapcsolódóan - naponta órákat tölt autóvezetéssel, néha csak személyes megérzései, tapasztalatai segítenek a túlélésben.

Székely Gyula szerint több türelemre, következetes képzési rendszerre, szűrésre és alázatra lenne szükség.