Megszólalt az M1-M7-esen leszállt repülőgép pilótája

landolás, M1-M7, kényszerleszállás
Kisgép landolt az M1-M7-esen, Budaörs, 2016.05.30.
Vágólapra másolva!
Interjút adott Papp Szabolcs, az M1-M7-esen leszállt kisgép pilótája. Oktatórepülésen volt, a vészhelyzetet észlelve azonnal átvette az irányítást növendékétől. A vizsgálatok megerősítették, hogy nem hibáztak a levegőben.
Vágólapra másolva!

"A török sráccal, akivel akkor voltam, előző nap már repültünk egy órát, eléggé kezdő, aznap megint iskolakör-feladat volt" - mondta Papp az Indóház online-nak. "Úgy kezdtük, mint minden más napon: közösen átnézzük a repülőgépet, különösen sok időt fordítunk erre kezdő növendékkel, hogy meg is ragadjon ez benne."

"Hét vagy nyolc iskolakört repültünk, semmi jel nem utalt arra, hogy később gond lehet a motorral. Nem sokkal a nyolcadik felszállás után kezdett a motor dadogni, fulladni. Nem jó érzés, nem szeretném hallani többet. A légcsavar forgott, de teljesítménye egyáltalán nem volt a gépnek, nem volt ereje."

"Alattam volt az autópálya, ez volt az egyetlen lehetőségem. Csak ott volt a felüljáró. Kétféle döntés volt: vagy nekimegyünk, vagy alatta repülünk át. Láttam, hogy előttem van egy pár autó, de mivel a sebességünk körülbelül megegyező volt, attól nem féltem, hogy utolérjük őket. Hogy mögöttem ki volt, azt nem láttam."

Fotó: Mudra László - Origo

"Szerencsére elég távol voltak tőlem, nem volt kamion a közelben, így a felüljáró alá be tudtam nyomni a gépet, és azzal a mozdulattal együtt nyitottam teljes fékszárnyat. De ezek ösztönös dolgok voltak, nem gondoltam végig, hogy nekem erre most szükségem van, azért csinálom. Ezek csak úgy jöttek."

"Miután földet értünk, néztük, hogy mögöttünk jönnek-e autók, láttam is, hogy egy kocsi nagyon közel volt hozzánk. Mint utólag kiderült, tudatosan követett minket, kirakta a vészvillogót, föltartotta nekünk a forgalmat, amit így utólag köszönök szépen neki. De mivel közel volt, nem mertem fékezni, hanem szépen hagytam kigurulni a gépet, és amikor láttam, hogy nem fognak hátulról belénk jönni, akkor gurultunk ki oldalra."

"Megállás után a tornyot tájékoztattam arról, hogy rendben leszálltunk, senkinek nem lett semmi baja, a gép is egyben van. Talán nem telt el egy perc sem, és megjelent szirénázva az első rendőrautó. A rendőr első kérdése az volt: »hát ez most mi?« Mondtam neki, gondolhatja, hogy nem jókedvemben szálltam le az autópályára. A rendőrök később elmesélték, ők már messziről látták, hogy nagyon alacsonyan jövünk és süllyedünk, úgyhogy igyekeztek terelni a forgalmat."

A pilóta elmondta még, hogy a hibát a vizsgálatok során sikerült reprodukálni, így biztosan nem hibáztak a levegőben. A vizsgálat részletes eredményeit később teszik közzé.

Az interjú eredeti első része itt, a második itt olvasható.