Ilyennel járt az amerikai nagybácsi Zsiguli helyett

Chrysler Newport
Vágólapra másolva!
Amikor a Chicagóban vagy Washingtonban élő nagybácsi küldött levélben egy fényképet az új autójáról, itthon mindenki belesárgult az irigységbe, hiszen egy zsigulis Merkúr-kiutalásra is éveket kellett várni. Pedig, még ha kolosszális méreteit látva nem is gondolnánk, a Newport volt a szerényebb jövedelműek (mondjuk ki, a munkásosztály) belépőmodellje a Chryslernél.
Vágólapra másolva!

A Newport név a negyvenes évekbeli legelső kiadások óta mindig a Chrysler legolcsóbb, legpuritánabb sorozatának járt. Az összes korosztályban szerepeltek kupék, szedánok, kabriók, sőt egy ideig (1961 és 1964 között) kombik is a kínálatban, sokféle motorral 5,9-től 7,2 literig.

Az orrát keretező „hurok-lökhárító" a kor jellegzetes Chrysler-stíluseleme, Plymouthokról és Dodge-okról is visszaköszön. 1972-ben 47 ezer darab B-oszlopos Royal készült, az alapmodell 4000 dollárba került Forrás: Retro Mobil

Tesztautónk az 1969 és 1973 között futó ötödik generációból való, abból a korszakból, amikor szinte kötelező volt az évenkénti ráncfelvarrás. Így nem meglepő, hogy a Newport is

kizárólag az 1972-es modellévben nézett ki így.

A Royal utónév amúgy eléggé megtévesztő, mert az alapmodellt jelöli.

Csak néhány díszítőelem öltözteti, és éppen ettől letisztult. A gazdagabb New Yorkeren széles díszléc is körbefut Forrás: Retro Mobil

A típus élete során többször is osztozott karosszériáján és fő műszaki elemein az előkelőbb New Yorkerrel, sőt, a Chrysler-családon belül közeli kapcsolatban állt a Dodge Monacóval és a Pymouth Fury-val is). Amerikai mércével itt tényleg fapados a felszereltség, a kipróbált gépnek sincs légkondija, tempomatja, ablakait és üléseit is kézzel lehet csak állítgatni.

Gurgulázó 6,3-as motorral

A márka bevált és végletekig letisztult 6,6 l-es csupa vas V8-asa viszi (5,9-es volt hozzá a legkisebb, de futott 6,3-assal és 7,2-essel is), ebben a konfigurációban kéttorkú karburátorral és dupla kipufogóval

225 lóerőt küld a háromsebességes automata váltó felé.

Mai tulajdonosa más márkájú nagyvasat keresett, de igazából egyetlen komoly feltétele volt csupán, az 1968–1972 közötti évjárat.

Kispolgári kivitel: a legszükségesebb kijelzőkből és kapcsolókból áll a műszerfal. A sebességmérő 120 mérföldig mér, és nincs vízhőmérő Forrás: Retro Mobil

Itthon vásárolta már „készen” és OT-rendszámmal, de kis beavatkozásokra azért így is szükség volt: a motortérben néhány rozsdapacát kellett kijavítani, a váltóból pedig csöpögött az olaj, amit egy új szimmering megszüntetett. A fékbetétek, a gumik és a gyújtáselosztó cseréjével, valamint az új alvázvédelemmel véget is értek a munkálatok.

Kéttorkú Holley porlasztó eteti a 6,6-os V8-ast, négytorkúval 255 SAE-lóerőre nőtt a teljesítménye. A hűtő előtti rekesz a légkondi kondenzátorának a helye Forrás: Retro Mobil

A grandiózus külső mögött tehát középkategóriás európai autónak megfelelő a felszereltség, de

a fogyasztás amerikai.

Természetesen élvezet vezetni, itt igaznak bizonyulnak a gyakran emlegetett amerikai autós közhelyek – kolosszális a helykínálat, lágyan ring a futómű, és a fülnek kedves, mély V8-as bugyborékolás hallatszik elölről.

15 colos ballonos gumikon gurul. A fehér csíkos szettért egykor 40 dolláros felárat kellett fizetni Forrás: Retro Mobil

Alatta nincsenek rossz minőségű utak

Tényleg sétahajóban érezhetjük magunkat a nyugodt tengeren: eltűnnek az úthibák, ahogy a nagy test jobbra-balra hintázik és bólogat. Az automata váltó három fokozata éppen elég, sőt, érzésünk szerint kettővel is kiválóan boldogulna a Newport.

Szinte egymásba folynak a fokozatok,

és a szerkezet visszafelé is észrevétlenül vált. Ha odalépünk, gyorsan visszavált, a Chrysler félelmetesen gyorsul, de ilyenkor 25 litert is benyakal 100 km-en. Ha nem garázdálkodunk, beéri 18-20-szal.

Három felnőtt kényelmesen elfér a süppedős kanapén, és ugyanennyien férnek el az első egybeülésen is. A Royalhoz nem járt középső könyöklő Forrás: Retro Mobil

Elöl hűtött tárcsafékek lassítanak (!), a korszak amerikai átlagához képest meglepően hatékonyan, szinte mai színvonalon! A Newport innen nézve luxus, helyi szemmel azonban egyszerű tömegautó volt, nem is került bele az autós folklórba, mint a Chrysler-ház néhány más, elegánsabb modellje.

634 l-es a csomagtér, és ezen az autón kulccsal nyitható, a fülkéből kioldható zárért felárat kértek Forrás: Retro Mobil

Miután az OPEC elzárta a csapokat, már senkinek sem kellettek ezek a benzinpusztítók,

többségüket hagyták elporladni,

a gyűjtők inkább a luxuskivitelű New Yorkert és a vagányabb Custom kupét keresték. Annyira kevés ilyen alapszedán maradt, hogy manapság kezdenek felértékelődni.

Műszaki adatok - Chrysler Newport Royal (1972)

Motor: csupa vas szerkezetű, OHV-vezérlésű, hengerenkénti kétszelepes V8-as benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 6551 cm3. Kompresszió: 8,2:1. Teljesítmény: 225 LE, 4400/perc fordulaton. Nyomaték: 420 Nm, 2400/perc fordulaton. Erőátvitel: háromfokozatú automata váltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl független, torziós rugókkal, hátul merevtengely laprugókkal, elöl-hátul hidraulikus lengéscsillapítók. Elöl hűtött tárcsa-, hátul dobfékek, szervorásegítéssel.

Felépítmény: négyajtós, hatüléses, félig önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 5692 x 2017 x 1402 mm. Tengelytáv: 3150 mm. Csomagtartó: 634 l. Saját tömeg: 1962 kg. Tank: 87 l. Végsebesség: 181 km/h.