A céges limuzinok világában próbál újra babérokat szerezni a francia márka, ami egy várható, de azért szerencsét igénylő lépés a Renault–Nissan konszerntől. A Lagunát és Latitude-öt egyszerre nyugdíjazó zászlóshajó ütőkártyája az impozáns megjelenés, ami kényelmi és technikai szempontból is a franciáktól megszokott megoldásokat takar, de a kizárólag 1.6-os erőforrásokra épülő motorkínálata nehezítheti a boldogulását.

Nyilvánvalóan a flottapiac a Talisman fő vadászterülete, ahol jelenleg a Passat–Mondeo–Insignia trió és az évek óta stabil negyedik helyet bitorló Mazda6-os a listavezető, és ahol a kétliteres és az afeletti hengerűrtartalom nem hiányozhat a konfigurációból. De azért ne ítéljünk kizárólag a köbcenti alapján, hiszen az egyhatos turbósokkal is lehet szép az élet, kiváltképp, ha a helykínálat és a megjelenés egy olyan kompenzáló aha-élményt vált ki a környezetből (és a végfelhasználókból), mint a Talismannál. Íme, videós tesztünkből is megismerheti: 

Vissza a klasszikus limuzinformához

A Talisman típusnév nem nóvum a Renault nómenklatúrájában, hiszen már 2001-ben is látható volt a Frankfurti Autószalonon egy szerencsehozónak keresztelt, felső kategóriába pozicionált masina hátulján ez a felirat, szemben a négyajtós kasztniformával, amit viszont a Renault 21-es óta nem gyártottak ebben a méretben a franciák.

Szemből ugyanilyen stílusjegyeket kapott az új Mégane is. A belépőmodell 7,5 millió forintba kerül, a tesztelt 130 lóerős dízel alapára 8,4 millióForrás: Autogram

A formai megújulás mellett tehát a legnagyobb változás tehát a 22 év utáni visszatérés a háromdobozos felépítéshez, azaz a Laguna által 1994-ben leváltott hagyományhoz. A külső megjelenést megítélésünk szerint nagyon eltalálta a Laurens van den Acker által vezett dizájncsapat, a beltérben pedig az Espace-ból is ismert anyagok és formák köszönnek vissza.

Ilyen elegáns színkombinációban is rendelhető a beltér. Az álló tablet kicsit a Teslákat és az új Volvókat juttatják eszünkbeForrás: Renault

Ez utóbbi részlete az autónak kissé hektikusra sikeredett, ugyanis a cégcsoport haszongépjárműveiből is ismerős kapcsolók mellett helyet kapott a 8,7 colos álló tabletszerű központi kijelző is, aminek mind a látványa, mind pedig a kezelése vegyes érzelmeket vált ki a volán mögött ülőkből. Kijelenthető azonban, hogy a hosszabb idejű együttlét meghozza gyümölcsét, és a germán egyszerűségtől tartózkodók számára akár vonzó részletté is válhat az óriáskütyü.

Fordul a hátsó kerék

A helykínálatot és az ülések ergonómiáját illetően klasszikus francia kényelmet garantál a Passat ellenfeleként aposztrofált zászlóshajó. A 2808 mm-es tengelytáv és a 4848 mm-es teljes hossz már-már a kategória rekorder térkínálatú modelljét, a Skoda Superbet is megszorongatja, különösen a 608 literes csomagtartójával, szemben a mladá boleslav-i 625 literével.

Az elnyújtott tetőív alapján akár még ferdehátú is lehetne, de négyajtós. Annak, aki jobb variálhatóságra vágyik, nemsokára itt a kombiForrás: Autogram

A poggyásztér méretei mögött a hátsó futómű egyszerűsége áll, ugyanis a kategóriában ritkaságnak számító, stabilizátorral megtámogatott csatolt lengőkarokon nyugszik a bódé, miközben ezt a funkciót többnyire multilinkre bízták a vetélytársaknál.

Magasabb felszereltségnél adaptív lengéscsillapítók kompenzálják a (túl) nagy felniméretet. Nagyszerű találmány a Lagunából átvett hátsókerék-kormányzás: úgy fordul, mint egy kompakt autó, nagy tempónál is stabil. Nagy kár, hogy ez a rendszer kimaradt a tesztautóbólForrás: Renault

Ezzel a megoldással pénzt és helyet is spóroltak a mérnökök, ugyanakkor semmi csorba nem esett az utazási komfortérzetünkön. Sőt, egy korábbi menetpróba tapasztalatai alapján az adaptív lengéscsillapításnak és a főleg 4Control nevű négykerék-kormányzásnak köszönhetően méreteit meghazudtoló dinamikát és fordulékonyságot nyújtanak a jobban felszerelt modellek, de a most kipróbált autóból kimaradtak ezek a rendszerek.

Nem kell ide feltétlenül kétliteres motor

Az autó többi paramétere, mint például a kormányrásegítés erőssége, a gázreakciók és az automata váltó kapcsolási karakterisztikája a Multi-Sense rendszer által egyéni igények szerint hangolható, bár hosszú távon nem az igazi a sportos beállítás ebben a kategóriában.

A műszeregység képe is a menetdinamikai beállításoknak megfelelően változikForrás: Renault

Tesztautónk 130 lóerős, egyhatos dízelmotorja és a hozzákapcsolt hatfokozatú kézi váltó finoman tette tette a dolgát, vagyis érzékszervi szinten egyáltalán nem éreztük szükségesnek a nagyobb hengerűrtartalmat. Akinek ez mégis kevés, kérheti ugyanezt a motort plusz 30 lóerővel és duplakuplungos erőátvitellel is, de fullosan pillanatok alatt 11 millió forintra ugrik a kocsi ára.

Jellegzetesek a nappali fények lökhárítóba nyúló LED-csíkjai. Ez már nem átemblémázott koreai autó, mint a Latitude voltForrás: Autogram

Inkább csak a férfiúi büszkeségünknek imponálna, ha beváltotta volna a gyár a 2012-es Pekingi Autókiállításon tett ígéretét, miszerint 2,5-es és 3,5-ös, V6-os, igazi túraautós motorkínálattal érkezik majd a Talisman. Így viszont jól teljesít egy kritériumban, amit egyre szigorúbban vesznek már a cégautó-beszerzéseknél is: a fogyasztásban.