Utál parkolóhelyet keresgélni? Sebaj, elintézi az okosautó

2016.09.08. 09:38

Nem csak az önvezető képesség megjelenése lesz a következő évtized nagy durranása, az autók már e nélkül is mozgó irodává, wellnessközponttá vagy személyi asszisztenssé válhatnak – legalábbis a Daimler vezérigazgatója, Dieter Zetsche szerint.

A berlini IFA elektronikai kiállításon a Las Vegas-i CES-sel ellentétben nem állítanak ki autógyártók, éppen ezért csodálkoztam, amikor megtudtam, hogy Dr. Dieter Zetsche, a Daimler AG vezérigazgatója tart egy előadást. Az ősz bajszáról könnyen felismerhető cégvezető ezúttal lóerők, literek és köbcentiméterek helyett az autózás jövőjéről beszélt.

Dr. Dieter Zetsche az önvezető tanulmányautó, a Mercedes F 015 Luxury mellettForrás: Daimler AG

Zetsche szerint az autók – az önvezető képesség elkerülhetetlen elsajátítása mellett – három különböző feladatot fognak még ellátni a közeljövőben: munkahelyként, személyi edzőként és személyi asszisztensként is beválnak majd.

Az autó az új iroda

A Mercedesek hamarosan gördülő irodákká válnak, így a dugóban elvesztegetett időt is hasznosan lehet majd eltölteni. Logikus, hogy minél több munkát lehet majd út közben elvégezni, annál kevesebb időt kell az irodában dekkolni, vagyis több szabadidőhöz juthat az ember.

Minőségi szabadidőt termel a jövő autójaForrás: Gulyás Péter (Origo)

Az „In Car Office” rendszerrel felszerelt autó tudni fogja, hogy hol lesz találkozója a tulajdonosának, és betáplálja azt a navigációba, természetesen az aktuális közlekedési információk figyelembe vételével.

Olyan lesz, mintha velünk utazna egy láthatatlan titkárnő. Automatikusan bekapcsolja a sofőrt a naptárban előjegyzett konferenciahívásba, sőt, az intelligens és dinamikusan változó híváslista alapján javaslatokat is tesz a sofőrnek, hogy kit kellene felhívnia út közben.

Forrás: Daimler AG/Daimler AG/Daimler Ag - Global Communications Mercedes-Benz Cars

Később, ahogy az autók egyre többször lesznek képesek átvenni a vezetést helyettünk, megjelenhet a videokonferencia, a Skype- és Facebook-videohívások lehetősége is a négykerekűekben. A Microsoft Exchange-en alapuló „In Car Office” rendszer már 2017 első felében elérhető lesz egyes típusokhoz.

Az autó, mint mozgó wellnessközpont

Zetsche szerint az autók nemcsak a munkavégzésben fognak segíteni, hanem abban is, hogy egészségesebbé váljunk. A Mercik képesek lesznek felmérni az utasok egészségi állapotáta testen viselt és az autóba épített szenzorok segítségével, már a beülés pillanatában. Ezeket az adatokat az utazás alatt is folyamatosan ellenőrzi majd a rendszer, és ha változás áll be, reagálni is képes lesz rá.

Az önvezető F 015 tanulmány belsejeForrás: Daimler AG

Dr. Z. (ezen a néven a chrysleres időkben egy animált reklámfigurát is készítettek a cégvezérből) szerint a modern városi ember egészségére az egyik legnagyobb veszélyt a rengeteg ülés jelenti: egy átlagos nyugat-európai felnőtt 7 és fél órát tölt a székében naponta, ezért sok orvos már úgy véli, hogy az üldögélés lett mára az új dohányzás. Erre megoldást jelent majd a „Motion Seating” technológia, amely az ülésekbe építve megakadályozza, hogy az ember huzamos ideig egészségtelen pózt vegyen fel. A háttámla és az ülőlap belseje időközönként kissé elmozdul, ami enyhén megváltoztatja az üléspozíciót, így beindul a vérkeringés.

Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Persze önmagában egy jó autófotel – tudjon az akármennyi funkciót a masszírozástól a mozgásig – még nem elég ahhoz, hogy teljesen ellazuljon az ember. Éppen ezért Active Comfort néven egy olyan komplett, egyetlen gombnyomással változtatható lazulócsomagot akar bevezetni a Mercedes, amibe az ülésen kívül a hangulatfények, a légkondicionálás, az illatosítás, a fűtés és a zene is beletartozik.

Jean, foglaljon egy koncertjegyet!

Egy jó asszisztens leveszi a terhet munkaadója válláról, és erre többé-kevésbé már az új E osztály is képes a Mercedes me Concierge szolgáltatásnak köszönhetően, amely megkönnyíti a koncertjegyek beszerzését, az asztalfoglalást egy étteremben, megmutatja a környék látnivalóit és egyéb szabadidős lehetőségeit. A szolgáltatás nemcsak az autóban ülve, hanem kiszállás után is használható az applikáció segítségével.

Dr. Z. az új E osztály mellettForrás: Daimler AG

Dr. Zetsche szerint a jövő autói elvégzik majd azokat a dolgokat helyettünk, amiket utálunk a vezetésben, például a parkolással kapcsolatos feladatokat”. Már egy évtizede léteznek magukat leparkoló autók, amelyek a kormányt önállóan tekerik, sőt, az idén bemutatott új E osztály (a Teslához hasonlóan) már arra is képes, hogy üres utastérrel álljon be a helyre, miközben a folyamatot az autó mellett állva irányítja a vezető a mobiltelefonjával.

Többé nem lesz gond a parkolás

A parkolásban az üres hely elfoglalása még a legkönnyebb, sokkal nehezebb megtalálni a zsúfolt utcákon. Már erre is készül a megoldás a Daimlernél: elkezdték a közösségi parkolószolgáltatás tesztelését Stuttgartban, a Bosch-sal közösen. A hálózatba kötött Mercedesek és Smartok itt megosztják egymással, hogy hol láttak parkolóhelyet.

Forrás: Daimler AG

Onnan jött az ötlet, hogy manapság a kocsik úgyis fel vannak szerelve számtalan ultrahangos szenzorral, amelyeket arra is lehet használni, hogy a kocsik feltérképezzék a környéket a parkolási lehetőségek szempontjából. A város utcáit járó autók – legfeljebb 55 km/h sebességnél –észreveszik, ha megürül egy parkolóhely, és az információt elküldik egy adatbázisba a helyszínre a parkolóhely méretére vonatkozó adatokkal együtt.

Valahogy így kell elképzelni a parkolóhely-vadászatotForrás: Gulyás Péter (Origo)

Eleinte a Mercedes csak egy ajánlást fog küldeni, amelyben azok a környékbeli utcák szerepelnek majd, ahol nagy valószínűséggel lehet helyet találni. Második lépésként meg fognak alkotni egy valós idejű digitális parkolási térképet a városokról, amely folyamatosan változni fog az üresedések és a foglalások függvényében.

Ezeket a térképeket az összes, hálózatba kapcsolt autó is eléri majd, így a sofőrjeik azonnal megtudhatják, hogy hol van a legközelebbi szabad hely. Tavaly egyébként a Siemens egy hasonló rendszert jelentett be, de ők nem az autóba telepített szenzorokat használnák, hanem az utcai lámpákra telepítenének radarokat, amelyek érzékelnék a szabaddá vált helyeket.

Forrás: Daimler AG

Hamarosan a nyilvános parkolóházakról, szabadtéri beállókról is megjelennek majd információk a rendszerben, és Zetsche szerint innen már csak egy lépés az, hogy a sofőr kiszáll például a Szervita téren a Mercedeséből, és útjára engedi azt a parkolóházba. Természetesen a művelet fordítva működhet, vagyis az autó képes lesz felvenni a tulajdonosát a parkolóház előtt.

Az autó lesz az új postaláda

Szintén időt lehet majd spórolni azzal, hogy az autókat akkor is dolgoztatjuk, ha épp állnak valahol, mégpedig egy felmérés szerint a német autók 24-ből 23 órát parkolva töltenek egy nap. Ilyenkor egy jó használati mód, ha a kocsit postaládának használjuk, amire a smartosoknak már idén ősztől lehetősége lesz Stuttgartban, ha van egy ún. connectivity doboz az autójukba építve.

Forrás: Daimler AG/Daimler AG/Daimler Ag - Global Communications Mercedes-Benz Cars

A DHL-lel és az Amazonnal fejlesztett szolgáltatás lényege, hogy a kézbesítő kap egy kódot, amivel megtalálja az autót, és egy alkalommal kinyithatja a csomagtartóját, hogy oda betegye a pakkot. Persze a rendszer visszafelé is működik, ami akkor jöhet jól, ha valakinek oda kell adnunk valamit, de messze vagyunk az autótól, vagy éjjel nem akarunk felkelni miatta. Jövőre már a berliniek, kölniek is használhatják a szolgáltatást, és akkortól a Mercedes-ügyfeleknek is elérhetővé válik.

Tetris a csomagtartóban

Az idén szeptemberben megjelent Pactris applikációt három fiatal Daimler-alkalmazott találta fel egy éve a szabadidejében. Ha például az IKEA-ban beolvassuk a telefonunkkal a megvásárolni kívánt tárgyak vonalkódját, akkor az app megmondja, hogy beférnek-e az autónkba, ha igen, milyen elrendezésben, és utána mennyi hely marad a további dolgok számára.

Forrás: Daimler AG

Persze az önvezető autók elterjedése után a kocsi még több időt tud majd megspórolni tulajdonosának. Nemcsak elmegy és leparkolja magát önállóan, de akár a gyerekeket is el tudja majd hozni az óvodából, vagy a nagyit az orvosi rendelőből, miközben a családfő az irodában dolgozik.

Egy fontos dologra azonban felhívta a figyelmet Dr. Zetsche: „Mindenki a digitalizációról és a hálózatba kapcsolt autókról beszél. De a szoftver önmagában nem alkalmas arra, hogy elvigyen embereket A-ból B-be. Csak a teljes csomag képes erre, aminek része a hardver is.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK