Óbudán fejlesztették az első önvezető Volvót

2016.09.23. 15:07

A magyar AdasWorks készítette annak a teljesen önvezető XC90-esnek a szemét, amelyből már jövőre százat fognak tesztelni svéd önkéntesek a Göteborg környéki utakon. Erről, az önvezető autók fejlesztésének mai állásáról, a híres Tesla-balesetről, és az automatizált vezetésre alkalmas technológiák közötti különbségekről kérdeztük Takács Árpádot, az óbudai cég szakmai kommunikációs megbízottját.

2017-ben már 100 darab önvezető Volvo XC90-es fut majd a göteborg környéki utakon, tesztelési céllal. Mindben a magyar cég kamerái és szoftverei felelnek majd az objektumok felismeréséért, és a képek analizálásáértForrás: Volvo

2015 augusztusában készítettünk interjút az AdasWorks Kft. alapítójával, Kishonti Lászlóval. Azóta milyen fontos események történtek a cég háza táján?

Az elmúlt évben gyorsan növekedtünk, a tavaly augusztusi 20 fős létszám mára 100 fő fölé gyarapodott. Ezzel párhuzamosan fejlesztéseinket is kiterjesztettük a teljes önvezetés megvalósítására, Drive 2.0 szoftver rendszerünk magában foglalja a közlekedés résztvevőinek felismerését, lokalizációját, az útvonaltervezést és az alacsony szintű vezérlést. Megkezdtük a fejlesztést egy saját önvezető prototípuson, melyet a tervek szerint 2017 januárjában mutatunk be. Májusban zártuk le második befektetői körünket, és már javában zajlik a harmadik kör is, kaliforniai irodánkat pedig szeptember elején nyitottuk meg a Szilícium-völgyben, nem messze a Google főhadiszállásától.

Májusban megtudtuk, hogy Zalaegerszegen épülni fog egy tesztpálya az önvezető autók tesztelésére. Ez mikor lesz kész, és utána mennyire gyorsíthatja fel az önök fejlesztéseit?

Úgy tudjuk, a zalaegerszegi tesztpálya 2017 végére elkészül, és a régió legnagyobb járműtesztelési környezete lesz. A tesztpályák jót tesznek az ilyen irányú fejlesztéseknek, de az igazán életszerű helyzetek teszteléséhez valós, jól szabályozott városi környezetre van szükség.

Az AdasWorks szoftvere a mesterséges intelligenciának köszönhetően kikövetkezteti, hogy melyik gyalogosnak mi a szándéka. A különböző objektumokat természetesen meg tudja különböztetniForrás: AdasWorks

A hazai jogi szabályozásban is történtek előrelépések az elmúlt évben? Lehet-e ma Magyarországon önvezető autót tesztelni közúton, és ha igen, milyen feltételek mellett?

Az elmúlt időszakban egyre nagyobb a hazai jogalkotók aktivitása e téren, számos bejelentésről, szakmai konzultációról hallunk nap, mint nap. Ma Magyarországon az önvezető autók közúti tesztelésére nincs lehetőség, ezért szakmai tanácsadóként mi is részt veszünk azokban az egyeztetésekben, kezdeményezésekben, melyek ennek akadályait mihamarabb elhárítják.

Takács Árpád: fontos, hogy mielőbb a közutakon is lehessen tesztelni az önvezető autókatForrás: Adasworks

Tavaly megmutatták nekünk az önvezető autójuk prototípusát, egy fehér Mercedest. Használják még ezt az autót tesztelésre, esetleg tovább is fejlesztették azóta?

Flottánk a tavalyi bemutató óta négy autóra bővült, melyeken az egyes funkciókat külön-külön vizsgálhatjuk. A Mercedes C-osztályt ma elsősorban a fejlesztésekhez szükséges felvételek készítéséhez használjuk, míg a Drive Me projekt funkcióit értelemszerűen egy Volvo XC90-esen teszteljük. A teljes önvezetést megvalósító prototípusunk jelenleg egy Toyota Prius személygépkocsi.

Idén szeptemberben készült el az első teljesen önvezető VolvoForrás: Volvo

2016. szeptember 9-én elkészült a Volvo svédországi gyárában az első önvezetésre képes XC90-es, amelyet a Drive Me projekt keretében, Göteborg környékén fognak önkéntesek tesztelni 2017-től. Ebben az autóban mi az, ami az AdasWorks munkája?

A Drive Me projekt keretein belül egyrészt az autó 360 fokban látó intelligens kamerarendszerét szállítjuk, az Intelligent Surround View rendszert, mely 6 összehangolt kamera segítségével végzi az útfelület és a sávok felismerését, illetve a biztonságos manőverezéshez szükséges szabad területek meghatározását. Emellett a mi mesterséges intelligencia alapú szoftverünk segítségével ismeri fel az autó a környezetét, tehát a járművet, gyalogosokat, biciklistákat, stb..

A Volvo nemrég együttműködési megállapodást írt alá az Uberrel arról, hogy az önvezető rendszerek következő generációját már azonos alap autókon fogják tesztelni. A Volvo az Autoliv beszállítóval egy vegyesvállalatot is létrehoz Göteborgban, önvezető technológiák és vezetéstámogató rendszerek fejlesztésére. Önök, mint a Volvo hivatalos partnerei, szintén részt vesznek ezekben az együttműködésekben?

Erről eddig még nem tárgyaltunk velük.

Az önvezető Volvónak a tükrében is vannak kameráiForrás: Volvo

Idén májusban egy amerikai Tesla-tulajdonos halálos balesetet szenvedett autójában, miközben azt éppen az Autopilot rendszer vezette. Állítólag az volt a probléma, hogy a kamera összekeverte a világos éggel az előtte keresztbe álló teherautó fehér oldalfalát, a radar pedig út feletti hirdetőtáblának nézte az akadályt. Ha AdasWorks-szoftver dolgozta volna fel a kamera képét, akkor is bekövetkezett volna ez a baleset?

Amennyiben a radar valóban hirdetőtáblának vélte az akadályt, az egyértelműen a radar megbízhatatlanságát bizonyítja, felbontása százezred-része a kameráénak. A képfeldolgozás hibája már más lapra tartozik, hiszen a hivatalos közlemények alapján a rendszer a tervezés során nem lett felkészítve keresztben elhaladó járművekre - márpedig ha a mesterséges intelligencia még sosem látott teherautót oldalról, a felismerésére sem támaszkodhatunk.

Az AdasWorks algoritmusainak fejlesztésekor ügyelünk arra, hogy az egyes objektumokat és közlekedési helyzeteket a lehető legváltozatosabban, azoknak a közlekedés során fellelhető bármely kombinációjában kezelni tudjuk, így bár egy ilyen baleset elkerüléséhez nyilván a teljes rendszer szinergiájára van szükség, kamerarendszerünk érzékelte volna az objektumot.

A Tesla Autopilot rendszere a napokban kapja meg a 8.0-s frissítőcsomagot, amitől állítólag sokkal biztonságosabban fog működniForrás: Tesla

Elon Musk a legutóbbi, 8.0-ás szoftverfrissítésről azt mondta, hogy a Tesla Autopilot rendszere ezentúl jobban fog támaszkodni a radarra, és kevésbé a kamerák képeire. Kishonti László szerint viszont az önvezetéshez szükséges információk 95 százalékát a kameráknak kell biztosítania a vezérlő számítógép számára. Akkor kinek van igaza?

Az önvezető autók fejlesztése ma három „iskolára" osztható, attól függően, hogy mely érzékelő-családot tartjuk a legfontosabbnak. Ennek megfelelően a Google a Lidar, a Tesla pedig a radar technológiában bízik. Mi, az AdasWorks-nél abból indulunk ki, hogy a hús-vér sofőrök a vezetés során leginkább a szemükre támaszkodnak, így az önvezető funkciók többségét kamera-alapú felismeréssel kiválthatjuk - ez egyébként nem csak megbízhatóbb képfeldolgozást, hanem sokkal olcsóbb technológiát is jelent. Minden technológiának megvannak az előnyei és hátrányai, és a jövőben ezek valamilyen fúziójára kell majd számítanunk az önvezető modellekben.

Mikor lesz megvásárolható az első önvezető autó, amiben az AdasWorks szoftvere dolgozik?

Mint korábban említettük, az első önvezető prototípusunkat 2017 elején mutatjuk be. A termék, amely még nem irányít, csak figyelmeztet és fékez, leghamarabb 2018-ban jelenhet meg, az autót irányító verzió pedig 2020-2022 környékén jelenhet meg, de ez nagyban függ a szabályozási környezet alakulásától is.

A kamera felbontása százezerszer nagyobb, mint a radaré, ezért sokkal több információt szolgáltatForrás: AdasWorks

Hogyan fogja eldönteni majd ez az önvezető autó, hogy egy elkerülhetetlen baleset esetén kinek az életét próbálja megvédeni?

Ha magunkból indulunk ki, elkerülhetetlen balesetek, veszélyes helyzetek esetében az ösztöneink irányítanak. Ennek alapján magától értetődő lenne, hogy az autó utasának épségét igyekezne megóvni. A helyzet ennél azonban sokkal bonyolultabb: nem szabad elfelejtenünk, hogy az önvezető autók nem csak a kényelmet, hanem a biztonságot is nagyban növelik majd, ezáltal a hús-vér sofőrök által okozott, elkerülhetetlennek számító balesetekből származó károkat is minimalizálják, illetve teljesen elkerülhetik azokat.

Szeptember 24-én szombaton az AdasWorks fejlesztőmérnöke, Oláh Károly tart kerekasztal-beszélgetést az önvezető autókról a Fenntarthatósági Nap társadalmi szekciójában, az Akvárium Klubban.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK