Magyarok is dolgoznak az Audi mexikói okosgyárában

Audi gyár, Mexikó
Vágólapra másolva!
Sombrero a kalaptartón, vánszorgó matuzsálemek – tízezer kilométerről sokan ezt gondolják Mexikó mobilitásáról, de a valóságban rég megérkezett a modern autóipar, sőt, az ország autógyártó nagyhatalommá vált. Most pedig szintet lép, mert mindhárom német presztízsmárka ide építi fel új gyárát. Elsőként az Audi üzeme készült el Pueblában, amelynek megnyitójára mi is hivatalosak voltunk, a helyszínen pedig kiderült, hogy riválisa lesz-e Győrnek, és hogyan felügyelik Ingolstadtból a minőséget.
Vágólapra másolva!

Ildenfono Guarjuardo Villareal ambiciózus tervvel zárja ünnepi beszédét: „az a célunk, hogy a világ autógyártásában a hetedikről az ötödik helyre lépjünk elő”, és a tények igazolják, 48-féle kocsi készül ma országában. A csibészes mosolyú gazdasági miniszter persze azt is elárulta, hogy komoly kihívás volt meglépni a német minőséget Mexikóban, de úgy értékelte, sikerült. Mindenképpen dicséretére szól, hogy nem politikai kortesbeszédet tartott, mint előtte Puebla tartomány kormányzója.

Ezúttal nem politikusok parádéztak a kormánynál, a plafonról érkezett az „első” Q5-ös. Nemsokára 4200 helyi dolgozója lesz a gyárnak Forrás: Kismartoni András

Senior Villareal végül megnyomta a nagy piros gombot, amivel jelképesen elindult a gyártósor, rázendített az Audi-zenekar és -kórus, mindenki feszülten figyelt. Egyszer csak a „Vorsprung durch Technik” feliratú fal mellett megérkezett a darura akasztott első Q5-ös, és leereszkedett a színpadra. Persze ez a sokadik kocsi volt, mint minden más gyár nyitóünnepségén, de nem is ez a lényeg. A szériagyártást jelképező óceánkék SUV történelmet írt, mint az első Made in Mexico prémiummodell.

De miért éppen Mexikó?

Valószínűleg sejti a kézenfekvő választ: mert olcsó a munkaerő. Ennyire azonban nem egyszerű a megfejtés, a világ nagy részén még ehhez képest is töredékáron lehetne foglalkoztatni,

kell még a kiszámítható politikai-gazdasági környezet,

és persze Mexikó földrajzi helyzete is, hiszen innen Dél-Amerikába és főleg a tehetős, terepjáróőrült Egyesült Államok piacára is könnyen lehet exportálni. Ráadásul a szabadkereskedelmi egyezmények miatt vámmentesen, akárcsak hozzánk, Európába.

Ma egy multinak nem illik csak a profitban gondolkodnia, gesztusokat is kell tennie a régióban. Alap a lehetőleg környezetbarát építkezés és a faültetés, a helyi sportot és kultúrát is szokás támogatni. Itt éppen az Audi-gyerekkórus dalol Forrás: Kismartoni András

A világ minden tájára Mexikóból fogják szállítani a Q5-ösöket (a később kiépülő indai és kínai gyártás csak helyi piacra termelhet), és ez még csak a kezdet, az üzemet belátható időn belül bővíteni fogják. Mint az Audi AG elnöke, Rupert Stadler ékes spanyolsággal elmondta, szerepet szánnak San José Chiapának a 2025-ig minden négykarikás modellcsaládban megjelenő elektromos, illetve a tíz éven belül érkező önvezető autók készítésében is.

Balra a digitális műszeregységes, jobbra az analóg alapmodell. A saját laborban épp azt vizsgálják, hogyan mutatnak a beltér műanyagjai különböző fényviszonyok között Forrás: Kismartoni András

Miután 2013-ban az Audi bejelentette, hogy zöldmezős beruházást tervez az USA-piac előszobájába, a másik két német prémiummárka is vérszemet kapott,

nemsokára BMW-ket, majd Mercedeseket is fognak gyártani Mexikóban.

Komoly helyzeti előnye van azonban a VW-konszernnek, mert 1967 óta működik egy Volkswagen-gyár Pueblában, ahol az ezredforduló utánig kitartottak a klasszikus Bogár mellett (azóta többek közt ez a Beetle szülőhelye is), a közelmúltban pedig egy új motorgyár is épült.

A 400 hektáros üzemi területen saját tűzoltóság is dukál, egy Mexikóban teljesen ismeretlen, MAN gyártmányú flottával Forrás: Kismartoni András

Ez mind szép és jó. Mi lesz Győrrel?

„Magyarországon van az egyik legjobb gyárunk a 16-ból, és szépen fejlődik” – válaszolt a kérdésre Stadler úr, az Audi-vezér, és hozzátette, San José Chiapa üzeme főleg Észak-Amerikának szól. Nincs okunk kételkedni szavaiban, hiszen gőzerővel épül Győrben a vadonatúj karosszériaüzem, ahol két év múlva az új Q3 fog készülni. Mellesleg a világ legnagyobbjának számító magyar motorgyárból szállítják Mexikóba a két- és háromliteres dízeleket, és a V6-os benzines is tőlünk érkezik majd.

Rupert Stadlert az Audi AG elnökét (jobbról az ötödik a képen), Puebla tartomány kormányzója és a gazdasági miniszter fogja közre. A legtöbbször elhangzott szó a „minőség” volt Forrás: Kismartoni András

A megnyitó után kerekasztal-beszélgetésen további érdekes információkat is megosztott velünk Rupert Stadler, többek között azt, hogy

az egy órára vetített gyártási költség Mexikóban körülbelül ötöde a németnek,

és a kantinban 80 centért (átszámítva 244 forintért) ebédelhetnek a munkások, és gyors termelési-szállítási láncot építettek ki Európának. Így a Velacruzban behajózott Audi Q5-ösökre összesen csak 2-3 hetet kell várniuk a leendő tulajdonosoknak.

Még az álcázott prototípust is felsorakoztatták, mellette az előszériás példányok. A terepjáródivatot követve komoly SUV-palettát dob piacra az Audi (Q2, Q3, Q5, Q7), és lesz még folytatás is Forrás: Kismartoni András

A zöldmezős beruházással felépült gyárba kilencen érkeztek az Audi Hungáriától, de természetesen nem a szalagoknál álló munkásként, hanem irodákba, elsősorban IT-s vagy termelési szakterületre. Egy szimpatikus párral, Emesével és Attilával közelről is meg tudtunk ismerkedni, ők kalauzoltak minket a mexikói közlekedés forgatagában (erről a helyi autókülönlegességek mellett külön cikkben számolunk majd be). Határozott idejű szerződéssel és két gyerekkel érkeztek; azért mondtak igent a lehetőségre, mert meg akarták ismerni az itteni világot – és nem is csalódtak benne.

Mexikóban fél évszázada fontos hídfőállásokat épített ki a VW a Bogárral, de a dél-amerikai T2 buszok és furgonok is eljutottak ide. Azóta is részei a népautók az utcaképnek, most pedig a gazdagabbakon a sor – de az Audi-termelés zöme exportra megy Forrás: Kismartoni András

Távirányítással is működik az okosgyár

Maga az üzem a préri közepén nőtt ki a semmiből, a modern szürke-fehér épületegyüttes éppúgy állhatna Ingolstadtban, mint Pekingben is – egyedül a precízen rendezett udvaron álló kaktuszok és pálmák árulkodnak arról, hogy Mexikóban járunk.

A tengerszint felett 2400 méteren elterülő fennsíkon épült,

úgyhogy ez az Audi legmagasabban fekvő gyára, és egyúttal az első, amit teljesen digitálisan terveztek – az alapkőletétel után szűk három évvel ki is gördült a kapun az első Q5.

Évente 150 ezer autós kapacitással kezdik a termelést. Ez az Audi AG első teljesen behálózott gyára Forrás: Kismartoni András

Nem szimpla összeszerelésről van szó, hanem helyben préselik az acél- és alumíniumhengerekből a vázakat és a karosszériaüzemet, akárcsak Győrben. Legfőbb érdekessége, hogy az utolsó szegletig be van hálózva, sőt, az is pontosan látszik, hogy a jelölt alkatrészekkel épp hol jár a kamion. Autónként követhető minden egyes logisztikai lépés, új SAP-rendszert használnak, és minden folyamatra rá lehet látni Ingolstadból – ez a három legfontosabb előrelépés a magyar gyártóegységhez képest.

Motorizáltságtól függően akár 90 kilót is sikerült faragni a Q5 tömegén az elődhöz képest. A helyiek érezhetően büszkék az átszámítva több mint 300 milliárd forintos beruházásra Forrás: Kismartoni András

Az okosgyár agyába is beengedtek minket, ahol a változtatható kameraképek mellett a szalagon járó minden egyes Q5 sorsába bele lehetne pillantani, a legapróbb alkatrészekig precíz logisztikával.

Ha bármilyen minőségi gond merülne fel, azonnal jelez a rendszer,

vagy akkor is, hogyha például egy amerikai kivitel díszléce hiányozna – kétségbeesett leállás helyett rögtön megoldást talál. De ilyesmi szinte sosem fordul elő, önjáró Tesz-Vesz Város ez, millió vészforgatókönyvvel (földrengés, tűz stb.).

Érdekes belelátni a gyártási folyamatok irányításába. Ha az autó leendő tulaja a megrendelés után változtatást akar, a legyártás kezdete előtt 4 héttel tudnak utoljára belenyúlni a logisztikai láncba Forrás: Kismartoni András

A partnerek is ideköltöztek

Érdekes, hogy a helyi gyártású alkatrészek aránya a mennyiségben (sőt, Herr Stadler szerint értéket tekintve) is 70 százalék körüli, ami még akkor is meglepően magas érték, ha tudjuk, hogy az összes kasztni és (a VW-féle üzemből) a benzinmotorok zöme is mexikói. De mi újság a beszállítókkal? Nos, a 180 partnerből 100 helyi székhelyű, a multik közül feltűnően sok német cég, köztük a ZF és a Hella is rég kiépítette itteni gyártókapacitását. Megértették ugyanis, mekkora üzlet van Mexikóban.

Ugyanaz a katonás rend fogadott a ThyssenKrupp futóműüzemében, mint a szomszédos anyagyárban Forrás: Kismartoni András

A gyárral szomszédos telken egy új beszállítói központ is kinőtt a földből, ahol hét cég (öt termelő és két logisztikai) rendezkedett be, és már most is ezer embert foglalkoztat. Ezek közül a magyar fejlesztőközpontot is működtető ThyssenKrupp bázisán kaptunk ízelítőt abból, hogy

az autónként két futómű valójában mennyi különféle alváltozatot takar,

régiónként eltérő hangolással, motorerőhöz igazított fékekkel, sima front- és Quattro-hajtással, alapáras acél- vagy légrugókkal.

Ez már a tréningközpont épülete, állami forrásból építve. Érdekes helyzetet teremtene, ha a BMW vagy az Audi beszállítói is ide jönnének betaníttatni Forrás: Kismartoni András

Mesterek és tanítványok

Utolsó utunk a Puebla tartomány beruházásaként épült, később szabadon látogatható képzési központba vezetett. Nyilván senki sem gondolhatja, hogy bárki nekieshet a szalagnál egy Audinak, először minimum hathetes tréninget kell teljesíteni, ami gyerekesnek tűnő, de átgondolt feladattal indul: játékok összeszerelésével. Aki logisztikán dolgozik, próbadobozokat pakolászhat targoncával, de van profi tanműhely is, lehet hegeszteni vagy (a minőségellenőröknek) illesztéseket méregetni.

Már tavaly megnyílt az oktatóközpont, azóta naponta 600 munkást képeznek – a régió beszállítóit is Forrás: Kismartoni András

Már most 3300-an dolgoznak a gyárban, és nemsokára további 900 embert vesznek fel az összesen 240 ezer (!) jelentkezőből. Pár száz dolgozót Németországban tanítottak be, és a mexikói üzem építésénél is felismerték, hogy a versenyképesség kulcsa a tanítás. Ezért a duális képzés mellett a Pueblai Műszaki Egyetemmel (UTP) is együttműködnek,

a gyárban pedig már most van igény a jó mérnökökre,

többek közt a minőségellenőrző laborban vagy az utasterek színharmóniáját kutató fénystúdióban. Nem a jövő Audijait fejlesztik, hanem a gyártástechnológiát – még a győri szint alatt.

Mesterpadokat is felhúztak a gyárban, ezeken a fém- (acél-, alumínium-) és a műanyag elemek illesztéseit lehet mérni. A prémiummárkáknál különösen precíz hézagokat várnak el a vásárlók Forrás: Kismartoni András

Most még csak a 400 hektáron fejlő terület felét használják ki, de egy üveg tequilában le mernénk fogadni, hogy öt éven belül a mostani évi 150 ezres kapacitás sokszorosával folyik majd a termelés. Hiszen vasút, autópálya, kórház, tűzoltóság és megannyi más infrastrukturális fejlesztés készült itt az Audi kedvéért, és a 8000 lakosú San José Chiapa körzetében egy másik építkezésbe is belekezdtek. Egy új város születik – azt rebesgetik, gyári és beszállítói dolgozók tízezreinek.

Hasonló, mégis más

Az első generáció igazi telitalálat lett, úgyhogy nem siettek a leváltásával: nyolc évig tartották a kínálatban, és 1,6 milliót adtak el belőle. Utódjánál nem akartak radikálisan szakítani a bevált formavilággal, viszont faragtak a tömegén, és tágasabb utas-, illetve csomagteret (550-1550 liter) alakítottak ki benne.

Felárért ez az Audi is megkapja a digitális műszerfalat és a 12,3 colos középső kijelzőt, megannyi (többek közt a dugóban önálló araszolást lehetővé tevő) vezetéssegítő rendszerrel és kényelmi extrával együtt, később plug-in hibrid és SQ5 sportváltozat is bemutatkozik belőle.

Fő vetélytársa a BMW X3 és a Mercedes CLC, műszaki érdekességei közé tartozik többek közt az opcionális légrugó, aktív kormányzás és sport-differenciálmű. Kezdetben háromféle váltóval (kézi, automata vagy DSG) és 163–286 lóerős teljesítménnyel gyártják, a dízelmotorok Győrből érkeznek.