Fekete dobozzal lehet olcsóbb az autózás

ráfutásos baleset
Törökbálint, 2014. augusztus 9. Közlekedési baleset helyszíne az M7-es autópályán Törökbálint közelében 2014. augusztus 9-én. Az autópálya Balaton felé vezető oldalán, a 15-ös kilométerszelvénynél három személyautó ütközött össze. A baleset négy sérültjét a mentők kórházba vitték. Az autópályán több kilométeres torlódás alakult ki. MTI Fotó: Lakatos Péter
Vágólapra másolva!
Nyáron indította el a K&H Biztosító a közlekedésbiztonság fokozását célzó telematikai projektjét, amelynek keretében a hazai autósok vezetési magatartásáról gyűjtenek adatokat.
Vágólapra másolva!

A program első két hónapjában összegyűjtött részeredmények szerint a sofőrök összesen 123 ezer kilométert, átlagban napi 81 kilométert tettek meg, míg egy-egy autós naponta valamivel több mint másfél órát vezetett. A 123 ezer megtett kilométer alatt közel 23 ezer, autónként átlagosan 334 vezetési hibát regisztráltak az autókban elhelyezett berendezések.

A leggyakoribb hiba a gyorshajtás volt, a sofőrök/esetek 33,7 százalékában fordult elő. A második legtöbbször előforduló hiba az, hogy a sofőrök rossz fordulatszámon hajtották a motort: ez az autósok 20 százalékánál volt probléma. A harmadik helyen hármas holtverseny alakult ki: a hirtelen gyorsításból és fékezésből, valamint a kanyarodásból adódó hiba egyaránt 14 százalékos arányt ért el.

A telematika a telekommunikációt és az informatikát ötvözi, adatgyűjtésről és az adatok feldolgozásáról szól, amellyel biztonságosabbá tehető a közlekedés. A balesetek száma becslések szerint akár 50 százalékkal csökkenhet a járművek közötti kommunikáció és a telematikai megoldásoknak köszönhetően Forrás: MTI/Lakatos Péter

A programban szereplő autósokat biztosítási szempontból is értékelték egy 100-as skálán, amely szerint a lehető legmagasabb százalékot elérő autósok a legkörültekintőbbek és a károkozás szempontjából kevésbé rizikósak. Az autósok 7 százaléka került a 20 százalék alatti kategóriába, ők lényegében a notórius gyorshajtók.

A 80 százalék felett teljesítők aránya 5 százalékos volt, a sofőrök több mint fele pedig az 50 százalékos eredményt sem érte el. Összességében a részeredményekből azt látszik, hogy jelentős a gyorshajtók, valamint a hirtelen fékezők és gyorsítók aránya, ami közlekedésbiztonsági szempontból aggályos. A fordulatszám helytelen megválasztása pedig a fogyasztásra és az autó alkatrészeire is rossz hatással van.

A telematika segítségével követett, bizonyíthatóan körültekintően és biztonságosan közlekedő sofőrök díjkedvezményeket kaphatnak: a casco biztosításuk díja jelentősen csökkenhet, akár 25-35 százalékkal is.