Több mint egy évszázados történelmük során nemcsak az autók, de az előállításuk is mindig az adott kor technikai színvonalának a csúcsát képviselte - főleg az olyan luxusmárkáknál, mint a Porsche. Ellátogattunk Lipcsébe, ahol a rendszerváltás előtt az NDK kétüteműi pöfögtek, ma viszont a világ egyik legmodernebb autógyára termel. Itt találkoztunk először a márka legújabb sztárjával, a második generációs Panamerával.

A technológiai színvonalat vagy a környezettudatosságot tekintve is a világ egyik legmodernebb autógyárának mondott lipcsei Porsche-üzem mindössze bő másfél évtizedes, de ezalatt sok fejlesztésen ment keresztül. Csak két év telt el a zöldmezős beruházás első kapavágásától, amikor 2002 őszén a szerelősorról legördült a legelső kocsi, egy Cayenne.

Itt készülnek a terepjárók és limuzinok

Az alapkőletételtől mostanáig mintegy 1,3 milliárd eurót ruháztak be a több mint tíz márkát tömörítő VW-konszern gyárába, és a fejlesztések negyedik lépcsője a közelmúltban zárult le, ez elsősorban a 2009-ben bejelentett Panamera-modellek gyártásához teremt optimális feltételeket. Mostanra a történelmi, az NDK-időket rég kihevert kereskedővárosban összesen 365 ezer négyzetméternyi gyártóterület áll rendelkezésre, a dolgozók száma pedig meghaladja a négyezret, és naponta 650 új járgány hagyja el a szerelősor végét.

A Lipcsei Porsche-gyár a többlépcsős fejlesztést követően ma így néz ki madártávlatból. Felül jobbra látható a tölcsért formázó ikonikus látogatóközpont, mögötte a tesztpályaForrás: Porsche AG / Marco Prosch

Az új Panamera sportlimuzin (itt olvashat róla bővebben) mellett továbbra is a Cayenne terepjárókat, illetve az utóbbi három évben a Porsche-mércével a szolidabb SUV-ok kategóriájába tartozó Macant gyártják a szászországi üzemben. Gyárlátogatásunkon elsősorban az új Panamerára koncentráltunk, amely műszerfala mellett főleg farkialakításában változott előnyére elődjéhez képest, és nemsokára különleges kombi (shooting brake) karosszériával is kapható lesz.

Robotok látványos tánca

Elsőként a mintegy 60 ezer négyzetméteres karosszériaüzemben láthattuk, mit is jelent a Porsche Production 4.0, azaz az összes gyártótevékenységet hálózatba kapcsoló negyedik generációs (okos)termelés. A Panamerák esetében nagyobb részt kitevő alumínium, és a merevség szempontjából kritikus helyeken acél karosszériaelemek a VW-konszern más üzemeiből származnak, és itt szinte kizárólag robotok segítségével komplett nyerskarosszériává épülnek össze.

Robotok hegesztik össze az oldalsó és alsó karosszériaelemeket. A ponthegesztés igen energiaigényes folyamat, ezért az energiahatékonysághoz nagyban hozzájárul, hogy a Panamera-modellek esetében „mindössze" 2500 hegesztési pont van, míg a Macannál mintegy 5000Porsche AG / Marco Prosch

Ehhez a csarnok különböző magasságaiban szállítópályákon érkeznek az elemek, amelyeket robotok táncjátéka mozgat, igazít megfelelő pozícióba, illeszt össze. Az autógyártás egyik meghatározó pontja, tulajdonképpen egy új autó születése, amikor a karosszériasor elején az első elem megkapja azt az azonosítócímkét, amelyet innentől fogva valamennyi munkaállomáson beolvasnak, és a benne kódolt információk alapján alakítják ki a luxusmodellt megrendelőjének egyedi kívánságai szerint.

Egy Panameránál a mintegy 430 karosszériaelem egymáshoz rögzítése több mint 2500 robotos hegesztési pont létrehozását feltételezi, és a további számos kötési fajta közül csak ragasztásból több mint 260 méternyi szükséges.

Enni lehetne a padlóról

A body shopként emlegetett karosszériaüzemben kétszázan dolgoznak, majdnem két és fél robotmunkatárs jut minden embere. Ez azonban közel sem egyenletes eloszlást jelent, hiszen amíg a karosszéria összerakásánál alig van élőerő, addig a befejezésnél a prémiumminőség szavatolása már inkább jól képzett szakemberek segítségével történik. A végszereldében már-már az orvostechnikának vagy az élelmiszeriparnak megfelelő tisztasági körülmények között vagy húszan serénykednek a teljesen összeállított nyerskarosszériák körül.

Itt nem gépek dolgoznak, a fehér kesztyűs kezek finom érzékelését semmi sem pótolhatja a végkidolgozási soron. Teljes tenyérrel, alaposan begyakorolt erővel kell végigsimítani a karosszériát a legkisebb egyenetlenségek kiszűréséhezForrás:Porsche AG / Marco Prosch

A fehérkesztyűs dolgozók csak kétéves képzést követően kerülhetnek erre a sorra, ahol ők maguk is mozgójárdán követik a szállítópadlón fél óra alatt áthaladó „munkadarabokat", hogy a festési művelet előtt finiseléssel gondoskodjanak a tökéletes esztétikáról, a legapróbb egyenetlenségek eltüntetéséről. Nagy szakértelemmel tapogatják, simítgatják végig az idomokat, egyes helyeken finoman csiszolnak, egyengetnek, alakítgatnak még rajtuk, és ha kicsit is feltűnőbb minőségi probléma lenne, akkor a teljes építményt a selejtbe irányítják.

A jelszó: minőség mindenek előtt

Egy legfelsőbb kategóriás márkától elvárhatóan a lipcsei gyárban a tökéletes vevői elégedettségre törekszenek, amelyet az elmúlt években Németországban kidolgozott és kitüntetett figyelemmel övezett ipar 4.0 elveit követő minőségirányítási lánc is segít. Automatikus mérőgépek veszik fel a különböző szereltségi fokú kocsik meghatározott adatait, és a mérési eredmények számítógépes kiértékelését követően az esetleges problémákról közvetlen visszajelzést kapnak az érintett részlegek, hogy kijavítsák a hibát.

A szerelősoron a többi gyáregységhez hasonlóan nagy figyelmet fordítanak ez ergonomikus munkavégzésre. Ha a munkafolyamat minél kevésbé terhelő elvégzése igényli, akkor a járművek akár megdöntve, vagy az oldalukra állítva érkeznek az állomásra. A szerelősor 1200 dolgozójának rendszeres oktatást is tartanak, ahol demonstrációs elrendezéseken gyakorolhatják egy-egy munkafázis ergonomikus végrehajtásátForrás: Porsche AG / Marco Prosch

Ez a másik szembetűnő terület, ahol a robotokkal szemben az emberek elsőbbséget élveznek: jól képzett mérnökök csapata figyeli a mérési eredményeket megjelenítő monitorokat. Egyébként számos műszaki jellemző tekintetében 100 százalékos a kibocsátott termékek bevizsgálása, és minden nap egy legyártott jármű teljes auditon megy keresztül.

És hogy a tulajdonos a forintban alsó hangon is huszonmillióba kerülő Porschéja legjobb arcát láthassa majd, amikor a frissen mosott kocsival megáll a tűző napsütésben, a természetes megvilágítást modellező fényalagútban is megvizsgálják a kész kocsikat. A speciális LED-es és tükrökkel tovább bonyolított megvilágításban jól szemrevételezhetők a „napsugarakat" az idom formájához igazadó futással visszatükröző fényvonalak - a legtökéletesebben fekete fényezésen, ezért belső minőség-ellenőrzési célból ezt a színt használják.

Ezt a Panamerát ott jártunkkor éppen egy szalon megnyitására készítették elő. A Quality Centre-ben a napsütést modellező teszthelyen áll, és tökéletesen megfigyelhetők a fényezésen futó szabályos, párhuzamos fényvonalak. Tehát minden rendbenForrás:Porsche AG / Marco Prosch

A szintén sokat tanult szakemberek a legszigorúbban értékelik az alakzatokat, és csak a tökéletesen szabályosan futó, vagyis a legkisebb karosszériaegyenetlenséget is kizáró fénycsíkos példányok mennek át a rostán. Persze a hibás darab itt is ritka, mint a fehér holló.

Az akkumulátorok második élete

A fenntartható termelés a lipcsei Porsche-gyár egyik alapvető célkitűzése, amiért már ma is sokat tesznek, és több irányban folytatnak kísérleteket az erőforrás-hatékonyság növelésére. A környezettudatosság jegyében a csarnokokban intelligens energiatakarékos LED-es világításokat alkalmaznak, hasznosítják a gyártelepen az esővizet, 80 százalékban vasúton oldják meg az alkatrészek odaszállítását és a legyártott gépkocsik kiszállítását, satöbbi.

A látogatóközpont felső szintjein kis múzeum is helyet kapott a legújabb modellekkel és a régi dicsőségek emlékeivelForrás: Virágh Judit - GyártásTrend

Csak a Panamerák karosszériaüzemének tetején összesen 5 megawatt teljesítményű napelemeket helyeztek el, és a fotovoltaikus energiát közvetlenül felhasználják a csarnok energiaigényének fedezésében.

A jövőt például az a projekt jelenti, amely a gépkocsi-akkumulátorok „második életét" vetíti elő. A kísérletek arra irányulnak, hogyan lehet az autók kiszolgált indítóakkumulátorait begyűjtés után hasznosítani a szolárkollektorokkal előállított energia tárolására. Ha a Porschék működtetéséhez már nem is elegendő az energiaforrások teljesítménye, még megfelelhet a másodlagos felhasználásra, és a tárolt energiával hatékonyabban lehetne a termelés szükségletét kiszolgálni.

A titok nyitja: rugalmas összeszerelés

A Panamaráknak osztozniuk kell a szerelősoron a másik két Lipcsében gyártott modellel, a Cayenne-nel és a Macannal. Mindez a sor rugalmasságának köszönhető, ami abból a stratégiából ered, miszerint a legnagyobb termelékenységhez a legnagyobb változatosságot átállás nélkül kell megvalósítani. A már fényezett teljes karosszéria felső szállítópályán érkezik az egyik irányból, és itt következik el az autógyártás talán legizgalmasabb pillanata, az úgynevezett házasítás, amikor a kasztnit és a vezető nélküli szállítóeszközökön továbbított, a hajtáslánc legfontosabb elemeivel és a futóművekkel ellátott alsó felépítményt összeépítik.

Így fest a Panamera hajtáslánca. Teljesítményben nem lesz hiányForrás: Porsche

Ezután történik a több ezer alkatrész tekintélyes részének beszerelése, a legfelsőbb kategóriás márkához méltóan többnyire kézi munkával, persze mindig az első lépésben elhelyezett kódcímkében rögzített változatban. A rugalmasságnak köszönhetően egyébként luxusautókhoz képest tömegtermelés folyik az üzemben, ha a szerelősort a három műszakban elhagyó napi 650 darab Porschéra gondolunk.

A szerelőüzem egyik teljesen robotizált szakasza a szélvédők és a fix oldalablakok behelyezése. Sorban érkeznek a három alaptípus megfelelő szereltségi fokú járművei az állomásra, ahol már várják őket az automatikus odajuttatott ablakelemek olyan sorrendben, ahogyan bekerülnek. Az egyik robot nagy pontossággal adagolva a ragasztóanyagot viszi fel az előírt geometria szerint a rögzítés helyére, egy másik vákuumos megfogókkal az üveget emeli le és adja át a harmadiknak, amely precízen a helyére illeszti.

Archív fotó a kiszállításra váró lipcsei Porschékról. Nagy logisztikai kihívás úgy tárolni, csomagolni és vonatra vagy kamionra tenni őket, hogy véletlenül se sérüljenekForrás: AFP/Jan Woitas

Kelj fel és járj!

Amikor a mintegy 4500 alkatrészből megszámlálhatatlan precíz művelettel egy luxusautó jön létre, rögtön „megelevenedik", azaz a saját „lábán" gurul le a szerelősorról. Ekkor minden négykerekűt egy néhány perces tesztpályás próbának vetnek alá. A gyárlátogatásunk végén sajnos vezetőként nem próbálhattuk ki a Panamerát, de kis vigasszal szolgált, hogy legalább utasként abszolválhattunk egy ilyen próbakört.

Elég borsos áron bárki bejelentkezhet a különböző gyári programokra, amelyek része a tesztvezetés a világ híres autóversenypályáinak egy-egy ikonikus szakaszából összeállított körön. Ez persze a klasszikus 911-esekkel az igazi. Itt egy gyors vezetőváltás után „esős versenyre" tartanak az egyébként a stuttgarti Zuffenhausenben, a törzsgyárban készülő farmotoros sportkocsikForrás: Virágh Judit - GyártásTrend

A fekete 4S limuzin különféle minőségű (egyszerűen kifejezve rossz) útszakaszokon hajtott keresztül, meredek emelkedőn állt meg, gyorsított, fékezett, kanyarokat vett be, közben pedig a tesztsofőr tapasztalataira hagyatkozva értékelte a rázkódást, a fékhatást, a gyorsítási erőt, a stabilitást, az összes hangot és mozdulatot. Nem is kell mondani, hogy minden hibátlan volt – megkezdődhet a kiszállítása új tulajdonosának.

A cikk elkészüléséhez köszönjük a GyártásTrend magazin segítségét.

Forrás: Porsche
Ezekkel a modellekel rajtol el az új Panamera

Panamera 4S: Teljesítmény: 324 kW (440 lóerő), gyorsulás 0-tól 100 km/h: 4,4 s, végsebesség: 289 km/h.


Panamera 4S Diesel: Teljesítmény: 310 kW (422 lóerő), gyorsulás 0-tól 100 km/ h: 4,5 s, végsebesség: 285 km/h.


Panamera 4 E-Hybrid: Rendszerteljesítmény: 340 kW (462 lóerő), gyorsulás 0-tól 100 km/ h: 4,6 s, végsebesség: 278 km/h.


Panamera Turbo: 404 kW (550 lóerő) teljesítmény, gyorsulás 0-tól 100 km/ h: 3,8 s, végsebesség: 306 km/h.