Tesla és az elektromos autó legendája

Vágólapra másolva!
Valóban olyan elektromos autót konstruált Tesla, amely ismert áramforrás nélkül volt képes működni, vagy csak a történet konstruált?
Vágólapra másolva!

Ugye hallotta, hogy a gyártók a kezdetektől képesek voltak olyan nejlonharisnyát készíteni, amelyik nem szakad, és nem szalad le a szem rajta? Csak azért nincs ilyen ruhadarab, mert üzleti érdekből eldugták a titkot. Meg hogy már régen feltalálták a ráktól, a náthától vagy az elbutulástól védő szert, de bevezetését megakadályozza az orvosok lobbija. És láthatjuk,

már régen feltalálták a végtelen hatótávú elektromos autót is, persze a titkát az olajlobbi páncélszekrénye rejti...

Ha jól meggondoljuk, a világ előbbre tart, mint azt tapasztaljuk.

Tesla 40 évesen, Amerikában. Edisonnal együttműködve, ekkor már ellenfelekként megváltoztatták a világot Forrás: Kingresszusi Könyvtár

A Városligetben érte az ihlet

Itt van például Nikola Tesla, aki már a XIX. században feltalálta a huszadikat. Ez annyira igaz, hogy pontosan meghatározhatjuk, mikor és hol esett meg a dolog. 1882-ben egy kora őszi napon és éppen a budapesti Városligetben.

Tesla akkor Puskás Tivadar épülő telefonközpontjának a felszerelésén dolgozó alkalmazott volt.

Nikola szerb szülők gyermekeként 30 évvel korábban született az Osztrák-Magyar Monarchiában, Horvátországban. Főiskolai, egyetemi tanulmányait Grazban és Prágában végezte.

Azon a kora őszi napon barátjával sétálgatva a Liget árnyas fái alatt pálcájával a homokba rajzolta a forgó mágneses mezőt és az indukciós motor ötletét. Megszületett a háromfázisú váltóáramú generátor terve, e nélkül nem létezhetne nagyteljesítményű áramtermelés és –szállítás. A városligeti séta elektromossághoz juttatta a világot – ez jelentette magát a XX. századot.

Irány Amerika és Edison

Európa nem adott elég lehetőséget, hogy Tesla megvalósíthassa zseniális ötletét, mindenképpen Amerikába, a csodált Edisonhoz igyekezett. Mire kijutott hozzá, az amerikai feltalálózseni már elkötelezte magát az egyenáram mellett. Erőművei, hálózatai szépen fialtak.

Edison előbb jó érzékkel azonnal alkalmazta európai csodálóját, majd hibát követett el: az ellenfelévé tette.

Óriási jutalmat ígért a mérnöknek egy fontos munkáért – 50 ezer dollár vagyonnak számított, ám amikor a feladat teljesült, Edison „maga nem érti az amerikai humort" megjegyzéssel hárította el a fizetést. Tesla felmondott.

A feltaláló laboratóriumában Colorado Springsben, ahol nagyfeszültségű transzformátorral kísérletezett Forrás: Origo

Edison – egyenáramának monopolhelyzetét megőrzendő – konkurensét igyekezett akadályozni. Mindhiába, a könnyen és messzire szállítható váltóáram az 1893-as Chicagói Világkiállításon világra szóló győzelmet aratott. Tesla nyerte el a jogot a kiállítás elektromos rendszerének megtervezésére, de Edison megtiltotta neki kulcsfontosságú találmányának, a villanykörtének a használatát.

Az elektromos rendszer kiépült, és a kiállítás megnyitásának estéjén valóságos csoda történt: színes világító feliratok éltették a műszaki haladást.

Fényárban úszott a kiállítás: Tesla feltalálta az ívfényt.

Ez persze csupán egy volt 146 szabadalmából. Inkább csak példálózva: a nevéhez fűződik a váltakozó áramú motor és generátor, a nagyfeszültségű generátor, áramkapcsolók szabadalma, a belsőégésű motorok gyújtási rendszere, a távirányítás, a naperőmű, a reaktív motorok, a helyből felszálló repülőgépek, az indukciós motor működési elve, az első robot, és az éles képet adó röntgen ötlete is.

Tesla meg volt győződve, hogy az elektromos energia az ionoszféra buráját tükörként használva bárhová sugározható. Ám látványos kísérletei ellenére nem sikerült kiiktatni a villanyvezetéket, de

e kísérletek nélkül ma nem tudnánk rádiózni, tévéműsorokat sugározni, mobiltelefonozni.

(Marconi a rádió feltalálásával lett világhírű és Nobel-díjas is, Tesla Nobel-díjat nem kapott, és elismerést is csak megkésve: az Egyesült Államok Legfelső Bírósága négy évtized múltán, 1943-ban, néhány hónappal Tesla halála után hozta meg határozatát: a rádió szabadalmának jogos tulajdonosa a Marconit évekkel megelőző, szerb származású tudós.

Hatótávnövelő helyett végtelen hatótáv

A végtelen hatótávú elektromos autót 1931-ben próbálta ki unokaöccsével, Petar Savóval. Az unokaöcs visszaemlékezése szerint nagybátyja hívására utazott Jugoszláviából New Yorkba, majd Buffalóba, ahol Tesla titokban fejlesztette ki új autóját. Illetve az autó maga nem volt új, a Pierce-Arrow a maga korában híres luxusmodellnek számított. Kiszerelték belőle a motort és a váltót, és

a benzinmotor helyére egy egy méter hosszú, 65 centi átmérőjű, henger alakú villanymotor került,

elöl hűtőventilátorral.

Pierce-Arrow - A gazdagok és előkelők kedvelt autója volt. Nemcsak amerikai elnökök, hanem Sztálin is használt ilyet. Az 1931-es B Sport Phaeton példányait is benzinmotor hajtotta Forrás: Rm Auctions

A motorhoz kábelekkel kapcsolódó energiavevőt Tesla maga készítette, a 60x25x15 centis fekete doboz a műszerfal alá került. Egyéb szerelvények mellett 12 vákuumcső is volt benne. A dobozból 1,8 m hosszú vaskos antenna állt ki. Tesla a megfelelő frekvenciára hangolt, hogy 240 V feszültségű áramot vezessen a levegőből az autójába.

A Niagara közelsége energia-távközlés miatt lehetett fontos, ott működött több mint 30 éve Tesla találmánya, a világ első, váltóáramot termelő vízi erőműve. Az is lehet, hogy az erőműnek nincs köze a kísérlethez, mert az autót hajtó energiát az „éterből nyerték".

Tesla régóta álmodott arról, hogy a csillagközi térből korlátlanul kinyerhető energiát a világon mindenki számára elérhetővé tegye.

Találmányai izgatták a kőgazdag J. P. Morgant, a kiváló műszaki és pénzügyi érzékkel megáldott befektetőt. Számos ötlet kifejlesztésébe forgatott tőkét. Amikor a feltaláló a világmindenségből ingyen érkező közösségi energiasugárzás lehetőségéről beszélt lelkesen, a pénzember gyorsan megragadta a lényeget: "Jó, jó, de hova tesszük a villanyórát?"

A levegőből nyerte ki az energiát

Tesla beindította a motort, amely 1800-as maximális percenkénti fordulaton pörgött csöndesen. Akkumulátorra nem volt szükség. „Ennyi energia az autó hajtásán kívül egy házat is képes ellátni" – közölte a feltaláló. Egyszer egy közlekedési táblánál megálltak az autójukkal, amikor az unokaöcs emléke szerint egy gyalogos megjegyezte, hogy

„Motor nélkül autózunk" – válaszolta Petar. Az autóteszt egy héten át tartott teljes sikerrel, közben különösebb erőfeszítés nélkül elérték a 140 km/órás sebességet, vagyis a menetteljesítmény összevethető volt a benzinmotorossal. A hatótávolság nem is volt kérdés – nem volt mit újratölteni. Buffalótól 32 kilométerre, a Niagara vízesés közelében, egy farmon tárolták a járművet.

Néhány hónappal a teszt után, a gazdasági válság következtében leállt a Pierce Arrow gyártása. A gyár felszereléseit a Studebaker vásárolta meg. Nem egészen 30 évvel később az a márka is eltűnt, magába olvasztotta az American Motors Company. Később lelkes hívei megpróbálták életre kelteni a Pierce Arrow márkát, sikertelenül.

Az elektromos autózás új, innovatív amerikai márkája, a Tesla névválasztásával tiszteleg a zseniális feltaláló emléke előtt Forrás: Tesla Motors

Lehet akárhány ismert szenzációs újdonsága, könnyű olyan könyvekre és internetes oldalakra bukkanni, amelyek Tesla titkos vagy eltitkolt találmányait sorolják. Közöttük szerepel a Pierce Arrow esete is, mint ahogy a híres tunguz meteor ügye is. 1908-ban Szibériában meteorit vagy üstökös robbant fel, 2000 négyzetkilométeres körzetben csak 80 millió, sugárirányba dőlt szálfa maradt a nyomában – a titkok tudói szerint nem az űrből, hanem Tesla energiatornyából érkezett az atombombányi támadás.

Elsikkadt a csodaautó ötlete

No de mi történt az emberiség minden energia- és környezeti, stratégiai nehézségét egy csapásra megoldó, kísérleti Pierce Arrow-val? Petar emlékei szerint Nikola figyelmét más találmányok kötötték le. Valóban? Tesla sok szempontból különcnek számított, de azért nehezen hihető, hogy egyszerűen hátat fordított talán leginkább forradalmi találmányának.

Sokan megkérdőjelezik Petar szavahihetőségét, és állítják, sem az autó, sem az unokaöcs nem járt a Niagara közelében.

A történetet minden bizonnyal az óriás rokon mellett felmagasodni vágyó öcs találta ki.

Még a hírnév sem sugározhat korlátlanul. Persze Petar más magyarázattal szolgált: azért hagyott fel Tesla a kísérlettel, mert rossz néven vette, hogy valamelyik helyi újság fekete mágiát emlegetett az energiahasznosítás új módjával kapcsolatban. Hacsak úgy nem.

Forrás: Retro Mobil