Jobban megéri földgázzal autózni? – Volkswagen Golf TGI (CNG) teszt

Volkswagen Golf TGI
Vágólapra másolva!
Kipróbáltuk a Volkswagen Golf TGI-t, aminek a neve nem sufnituningos GTI-re, hanem gyári átalakítású földgázüzemre utal. Ezer kilométer feletti hatótávolsággal, alacsony fogyasztással és tiszta kipufogógázokkal kalkulálhat, aki ilyen autót vesz, de hátrányokból is van egy pár, mint például a nálunk még finoman szólva hiányos CNG-infrastruktúra vagy a magas vételár. 
Vágólapra másolva!
Feltűnésmentes ez a Golf is, a középvezetők tipikus autója Forrás: Gulyás Péter (Origo)

A Golf palettája hemzseg a hárombetűs rövidítésektől: a legelterjedtebb TSI a benzines turbómotort, a TDI pedig a turbódízelt jelenti, de van még GTE (konnektoros hibrid), GTD (erős dízel), GTI (erős benzines), és újabban már TGI is, ami a földgázüzemet jelenti.

A szobakonvektor is ezt égeti

A sűrített földgáz (CNG)

ugyanaz a gáz, amivel a lakásokat fűtjük,

csak kompresszorral 250 bar nyomásra sűrítve. Oktánszáma magasabb, mint a benziné, és 90 százalékban metánból áll, ami azért fontos, mert a benzines és dízelautókénál, sőt, még az LPG-üzeműeknél is jelentősen tisztábban üzemel az az autó, amibe ezt tankolják.

Semmi köze a GTI-hez, de olyan, mintha összecserélték volna a betűket Forrás: Gulyás Péter (Origo)

Rákkeltő szilárdrészecske-kibocsátás alig mérhető

ezeknél, a szmog fejlődésért elsősorban felelős nitrogén-oxidok kibocsátása pedig akár a négyötödével, a globális felmelegedést okozó szén-dioxidé mintegy negyedével csökken.

Magyar beszállító gyártja a különleges formájú csomagtérpadlót Forrás: Gulyás Péter (Origo)

Nem csoda, hogy Nyugaton sokan a földgázban látják a középtávú megoldást a hidrogén- és villanyautók elterjedéséig. Európában az elmúlt években ugrásszerűen nőtt a CNG-kutak száma (csak Németországban több mint 900 áll rendelkezdésre), de nálunk borúsabb a kép:

öt év alatt mindössze nyolc közforgalmú földgázkút létesült,

de ezekből a győri töltőállomás nemrég be is zárt.

Már nem olcsó, de egyre több busztársaság használja

Azóta egy kút sincs Nyugat-Magyarországon, így annak, aki itt akar CNG-zni, bizony át kell mennie Ausztriába. Ez azonban nem akkora baj, mert a szomszédunknál sok kút van, 15 százalékkal olcsóbb a gáz, és állítólag a fűtőértéke is jobb. A CNG-helyzet azért itthon sem reménytelen,

főleg a tömegközlekedésben kezd terjedni a tiszta üzemanyag,

pedig a jövedéki adója 2015 elején ugrásszerűen nőtt meg 0-ról 28 százalékra. Így már a benzin szintjén van a gáz átlagára, egy kilóért 345 forintot kell fizetni.

A csomagtartó alatt van a nagynyomású gáztartály. Húsz évre van hitelesítve, utána cserélni kell Forrás: Gulyás Péter (Origo)

Ennek ellenére egyre több város ismeri fel, hogy a büdös és hangos, rákkeltő anyagokat kipufogó dízelek helyett csendes, szagtalan,

tiszta üzemű gázbuszokkal érdemes megoldani a tömegközlekedést:

Kaposvár tavaly ősszel 40 darab CNG-üzemű új buszt állított forgalomba a régi dízel Ikarusok helyett, Miskolc pedig 2016 elején vásárolt 75 CNG-s buszt, Nyíregyháza 41 darab új CNG-busz vásárlását tervezi. A fenti városokon kívül Budapesten 71, Szegeden 41, Zalaegerszegen pedig 10 darab gázbusz van forgalomban.

Bővülni fog a töltőhálózat, de LPG-ből 50-szer ennyi van

Szintén bizakodásra ad okot, hogy a kormány egy 2016. januári határozatával lehetővé tette, hogy ezentúl önkiszolgáló kutak is létesülhessenek, eddig ugyanis csak a kútkezelő tankolhatta meg az autó gáztartályát (a művelet alig tart tovább egy hagyományos tankolásnál).

Kicsit gyengébb lett az 1,4-es TSI motor, de így is viszonylag lendületesen mozgatja a Golfot Forrás: Gulyás Péter (Origo)

A tervek szerint

a következő két évben 36 CNG-töltőállomás létesülhet Magyarországon,

ebben lesznek normál CNG- és LNG (cseppfolyósított földgáz)-kutak is. Persze az infrastruktúra még így is jelentősen el fog maradni a gázautósok legkedveltebb üzemanyagának, az LPG-nek a szintjétől, aminek 366 kútja van Magyarországon.

A budaörsi úton van az egyik budapesti CNG-kút. Tankolásunkkor a Főgáz közvélemény-kutatást tartott a helyszínen tankolók között, azt akarták kideríteni, hogy lenne-e értelme kibővíteni a hálózatot (igen) Forrás: Gulyás Péter (Origo)

Ugyan az LPG jóval olcsóbb, mint a CNG, de új autók közül csak Daciákat lehet gyári átalakítással venni, és azzal is kalkulálni kell, hogy a cseppfolyósított propán-butánból legalább 20 százalékkal többet fogyaszt a kocsi, mint benzinből.

Autóból még kevés van

A CNG-s autók viszont terjednek, a VW-konszern márkái mellett már a Fiat, a Mercedes és a Volvo is gyárt ilyen autót, de Magyarországon csak a Skoda Octaviát (ami ugye műszakilag egy Golf) lehet megvenni hivatalos forrásból, importőrtől. A garancia megtartásán túl azért is fontos a gyári átalakítás, mert az utólagos hengeres tartályok sok helyet rabolnak el a csomagtartóból, és

a motor részeit (szelepek, vezérlés, turbó) is a földgáz magasabb égési hőfokához kell alakítani.

Az MQB padlólemezt eleve úgy tervezték, hogy gáztartályt is be tudjon fogadni a benzintank mellett Forrás: Volkswagen

Tesztünk alanyának, a hetedik generációs Golfnak a moduláris, MQB nevű padlólemezét eleve úgy tervezték, hogy többféle alternatív hajtáslánccal kombinálható legyen, nem véletlen, hogy hibrid és elektromos Golf is létezik.

A földgázt a csomagtartó alatt kialakított két, összesen 15 kiló sűrített gáz befogadására képes, 200 bar nyomású tartályban hordja,

amitől a csomagtartó befogadóképessége közel 100 literrel lett kevesebb, persze így is maradt belőle 291 liter (az Octaviánál 460 liter).

Közös fedél alatt lakik a benzinnyílás és a gáztartályok betöltője Forrás: Gulyás Péter (Origo)

Húsz évre hitelesítették a gáztartályokat, egy használt gázautó beszerzésekor erre nem árt ügyelni. A gázos Golf tömege 169 kilóval nagyobb, mint az ugyanekkora lökettérfogatú benzines változaté, de így sem éri el az 1,35 tonnát.

Ezer kilométerenként sem kell tankolni

Ha a gyári fogyasztási értékekkel (3,6 kg/100 km CNG vagy 5,1 l/100 km benzin) számolunk, akkor

a Golf TGI hatótávolsága 1420 kilométer

lenne, mivel a gáztartály mellett egy 50 literes benzintankja is van. Persze a gyakorlatban ezeket az értékeket ugyanolyan nehéz megközelíteni, mint a hagyományos autóknál, de

kis odafigyeléssel 4,5–5 kg-os gázfogyasztás vagy 6,5–7 literes benzinfogyasztás elérhető,

amivel még mindig könnyen megtehető lenne tankolás nélkül az autó születési helye, Wolfsburg és Budapest közötti 980 kilométeres távolság.

Mindkét üzemanyag mennyiségét mutatja, a hatótávokról és a gázminőségről is informál Forrás: Gulyás Péter (Origo)

Persze aki TGI Golfot vesz, elsősorban gázzal akar majd autózni: így a használat helyétől és módjától függően

3–400 kilométert lehet megtenni egy gáztankolással,

ami még mindig sokkal jobb a tisztán elektromos villanyautók 150–200 kilométeres valós hatótávjánál.

A takarékosságra hangolt Bluemotion változat hosszabb váltóáttételeket és kisebb ellenállású gumikat jelent Forrás: Gulyás Péter (Origo)

Viszont ma már ott tartunk, hogy

CNG-kútból kevesebb van, mint elektromos töltőállomásból,

éjjel-nappal nyitva tartóból például csak egy működik Budapesten, a Kőbányai úton, a 10. kerületben. Gyakorlati tapasztalat, hogy éjjelente hosszú sorokra kell itt számítani, ami nagyon bosszantó tud lenni, pláne, ha az ember sokat autózott, hogy odajusson. Persze a benzin mindig ott van tartaléknak, nappal meg lehet máshol is tankolni.

Simán jár, és kevésbé szennyez

Induláskor mindig benzinnel jár a Golf motorja, de csak pár másodpercig, utána azonnal átvált földgázra, persze ha nem üres a tartály. Az 1,4-es TSI turbómotor 15 lóerőt és 50 Nm-t veszített a benzineshez képest, de ezt menet közben nemigen érezni, az alacsony fordulaton jelentkező 200 Nm miatt így is kevés váltással, nyomatékból lehet vele autózni.

Érzésre jobban megy az autó, mint amit a 10,6 másodperces gyorsulási adatból következtetnénk,

a 194 km/h-s végsebesség jelzi, hogy autópályán sem fogy ki könnyen a szuszból.

Rendezett, igényes anyagokból épített Golf-műszerfal Forrás: Gulyás Péter (Origo)

Vezetés közben nemigen érezni a közel kétmázsás plusz terhet a normál benzineshez képest, sőt,

a csomagtartó alá tett gáztartály még javít is a kocsi súlyelosztásán.

Ballonos gumijain finoman rugózik ez a Golf is, és az irányíthatóságát sem érheti kritika, a hatfokozatú váltó pontos és rövid úton jár, de mégsem nagy élmény használni a mesterséges ellensúlyokkal kialakított, steril váltási érzet miatt.

A 3,6 kg/100 km-es hivatalos gázfogyasztás legalább annyira utópisztikus, mint amit a benzines és dízelautóknál szoktak a katalógusokba beírni. Mindazonáltal a 4,7 kg/100 km is kedvező érték Forrás: Gulyás Péter (Origo)

Finomabban égő üzemanyaga miatt talán még halkabb a TGI, mint a szintén nagyon csendes TSI motor, a szériában adott start-stop rendszer is észrevétlenül végzi a dolgát, és

érzésre gyakrabban tudja leállítani a motort, mint más gyártók hasonló rendszerei.

Megéri megvenni?

A csomagtartót leszámítva sok hátrány nem éri az embert, ha a CNG-s Golfot választja a benzines vagy a dízel helyett, de persze a magasabb vételárról is szót kell ejteni. Mivel

a Volkswagen Golf TGI Magyarországon nem kapható,

a vele műszakilag szinte teljesen megegyező, de nagyobb utas- és csomagterű Skoda Octavia G-TEC-ek árából indulunk ki: a 115 lóerős benzinesnél (1,0 TSI) 782 ezer forinttal, a 110 lóerős TDI-nél mindössze 27 ezer forinttal drágább a 6,626 millió forintba kerülő gázos verzió Ambition felszereltséggel.

Sima Golfnak tűnik, csak a TGI felirat árulja el, hogy gázos Forrás: Gulyás Péter (Origo)

Ha a hivatalos fogyasztási adatokkal és a jelenlegi üzemanyagárakkal számolunk, akkor

a benzineshez képest 260 ezer, a dízelhez képest 23 ezer kilométer alatt térül meg a gyári gázszett felára,

vagyis főleg az utóbbinak jelenthet alternatívát.

Persze az a tudat már az első kilométertől nyugtatólag hat majd a tulajdonosra, hogy az autója kevésbé szennyezi a környezetet, mint ha a másik két motor valamelyikével vette volna, ráadásul tankolni is ritkábban kell majd megállnia. Már ha van hol. Egyelőre viszont az a valóság, hogy nálunk használtan terjednek a CNG-s autók, és sokan az illegális házi gázfejtésre rendezkednek be.