Új lendületet kap az elektromos autók elterjedése

bmw i3
Vágólapra másolva!
Közös elektromos gyorstöltőállomás-hálózatot létesítenek a német autógyárak. Először a fő elektromos európai közlekedési folyosók mentén lehet tölteni, de nem valószínű, hogy ingyen.
Vágólapra másolva!

A Daimler, a BMW, a Volkswagen konszern, valamint leányvállalatai, az Audi és a Porsche, illetve az amerikai Ford a közös projekt első fázisában 400 gyorstöltőállomást létesít a főbb európai közlekedési folyosók mentén. Ígéretük szerint az évtized végére a töltőállomások száma már több ezerre rúg majd.

Így sem lesz könnyű utolérni a Teslát

Az autógyártók új projektje párhuzamosan zajlik majd Alexander Dobrindt német szövetségi közlekedési miniszter elektromos mobilitási fejlesztési programjával, ami szintén 400 gyorstöltőállomás létesítését irányozza elő német autópálya pihenőhelyeken. A töltési infrastruktúra fejlesztésére a német szövetségi költségvetés 2020-ig 300 millió eurót irányoz elő, és ennek kétharmadát gyorstöltőállomások létesítésére.

Forrás: Volkswagen

Közben az elektromos autózás úttörője, az amerikai Tesla már több mint hétszáz gyorstöltőállomást létesített ötezer csatlakozási ponttal a tulajdonosok számára szerte Európában. A Teslák töltése jelenleg ingyenes, ez azonban januártól az új ügyfelek számára már nem lesz így.
A német autógyárak együttműködésében létesülő töltőállomások áramdíjáról még nem született megállapodás az áramszolgáltató vállalatokkal. Mindenesetre nagyon valószínűtlennek tűnik, hogy ingyenes lenne, égy Magyarországon is csak jövőre lesz államilag garanált a meglévő töltők díjmentessége.

Kedvezményekkel sincs tolongás a villanyautókért

A német autógyárak töltőállomásai a CCS (Combined Charging System) csatlakozási szabványt alkalmazzák és 350 kilowatt teljesítménnyel rendelkeznek majd, ami néhány perc alatt lehetővé teszi az autók akkumulátorainak feltöltését 80 százalékra. Összehasonlításképpen háztartási hálózati csatlakozóról egy elektromos autó akkumulátorainak feltöltése hét-nyolc órát is igénybe vehet.

Fotó: Gulyás Péter

Természetesen az összefogás az elektromos autók elterjedésének az elősegítését szolgálja, amit a magas ár mellett leginkább a töltési infrastruktúra hiányosságai akadályoznak. Az elektromos autók vásárlására az idei évtől Németországban igényelhető 4000 eurós támogatás még nem igazán lendítette fel a forgalmat, az illetékes szövetségi hivatalhoz mindössze 5800 kérelem érkezett be.

Magyarországon a többféle kedvezménnyel (ingyenes parkolás egyes városokban, elengedett járműadó stb.) járó zöld rendszám mellett az új villanyautók vásárlásához nyújtott állami támogatással ösztönöz az állam.