Érzelmekre ható, kimerítő és grandiózus rendezvényen láthattuk a legújabb ovális emblémás autókat. Természetesen minden a vadonatúj, hengerlekapcsolásos turbómotorral is kínált Fiesta körül forgott, de legnagyobb meglepetésünkre nemcsak a Mustangok, hanem még a terepjárók, sőt, a klasszikus áruterítő furgonok is új, sportos gúnyába bújtak.

Több öltönyös sürgött-forgott a niehli gyár használaton kívüli régi csarnokában, mint ahány munkás anno szerelte a T-modelleket a Highland Parkban. A Ford újabb néhány lépést tett előbbre (go further), de úgy tűnik, még nem mentek el a falig.  Hiába előzte meg nagy várakozás a rendezvényt, a Fiesta világpremierjén kívül sokat nem tudtunk meg a világ egyik vezető autómárkájának jövőjéről. Kiderült azonban, hogy a magyar vásárlók által is oly kedvelt Fiesta nálunk aligha lesz népautó.

Ismerős a sziluett, de részleteiben sokat finomodott a FiestaForrás: Forrás

Hogy miért? Mert el kell fogadnunk, hogy mifelénk a Ka+ fogja betölteni ezt a szerepet. Itt hangsúlyos a jövő idő, mert a régi Fiestát 600 ezer forinttal olcsóbban adják most akcióban, mint majd a hamarosan érkező Ka+-t. Milyen ára lesz az új, most bemutatott 2017-es Fiestának? Ne kergessünk hiú reményeket, drága lesz, talán nem járunk messze a valóságtól, ha négymilliós listaárra tippelünk.

Négy az egyben, sok új extrával

Négy változatban mutatták be a 2017-es Fiestát: a Titanium nagypolgári, a Vignale elegáns, az ST Line sportos, az Active pedig szabadidős jegyeket és jellemzőket visel. Nem esett szó a Trend változatról, ami a Titanium kissé alulöltözöttebb verziója. Nyilván azért nem érezték szükségesnek jelenlétét a fordosok, mert a világszerte már 17 millió eladásnál járó kisautó aktuális, kifutó generációjának a felét (48 százalékát) ezzel a legmagasabb, Titanium felszereltséggel adták el. 

Szokatlan, de borítékolhatóan népszerű lesz: Fiesta, SUV-s kiegészítőkkelForrás: Forrás

Optimisták a kék oválos márkánál, a kisautók szegmensében ugyanis 24 százalékkal nőtt a prémiumtermékek iránti kereslet, és 11 százalékkal kelendőbbek a szabadidős változatok, így az új Fiestával nem lőhetnek mellé.  És valóban, stramm kisautónak tűnik élőben, igaz, kicsit magasabb, mint amit vártunk, és a helykínálata sem olyan bőkezű. Cserébe viszont a technikai paraméterei és a márka újkori hagyományai kiváló vezetési élményt ígérnek. 

Elhozták az új modell ükapját is, ebből főleg a Super S (és később az XR2) volt menőForrás: Forrás

Az ötajtós kivitel 4040 milliméter hosszú, a tengelytávja pedig 2493 milliméter. Sajnos a csomagtartó méretéről semmilyen információt nem kaptunk, várhatóan majd a tesztvezetésre megmérik. Megjelent a modellben a nyitható panorámatető, az ötajtósban ráadásul dupla üveggel, ami még jobban korlátozza a hátsó fejteret. A helytakarékosságot jó fogású kormány, a korábbi gombkáosz helyébe lépő, rengeteg szolgáltatást nyújtó érintőképernyő és a sok más okosság feledteti.

Ezzel szinte csak szándékosan lehet koccanni

A Fiesta is beáll tehát a tabletes modellek sorába, nagy felbontású érintőképernyője nyolccolos, kommunikációs és szórakoztató rendszere immár a harmadik generációs Sync, hangrendszere pedig akár a Bang & Olufsen leány B&O Play is lehet (675 wattos teljesítménnyel). A kibővített Fiesta-család minden eddiginél több olyan kiegészítőt kínál, amelyekkel az autó személyre szabható. 

Itt is megjelent a tablet a műszerfalon, és eltűnt a régi gomberdőForrás: Forrás

Olyan vezetési segédekkel érkezik, amelyek még a Focus kategóriájában is sok márkánál ismeretlenek, mintegy 15 elektronikus asszisztenst számoltunk össze.  A legfontosabbak: keresztirányú forgalomfigyelő, adaptív tempomat és koccanásgátló gyalogos-felismeréssel. E rendszereket olyan szenzoros technológia támogatja, ami képes felderíteni az autó előtti 130 méteres útszakaszt. A fejlett vezetősegítők működését két kamera, három radar és 12 ultrahangos érzékelő támogatja, amelyeknek összehangolt működésével a jármű teljes környezete 360 fokban ellenőrizhető. 

Új szívómotorok kerülnek a Fiesta orrába, de az EcoBoost is átalakulForrás: Forrás

A gyalogosészlelő rendszer immár éjszaka is képes felismerni a veszélyhelyzetet és elkerülni a balesetet; ugyancsak ebben a Fiestában jelenik meg elsőként a Ford aktív parkolósegédjének új változata, amelynek automatikus fékezési funkciója megakadályozza manőverezésnél a koccanásokat. Természetesen arra is mód van, hogy a kocsi a vezető kormányzása nélkül parkoljon le. 

Továbbra is az egyik legsportosabb kisautó

Első ránézésre nincsenek eget verő újdonságok a motorháztető alatt: az egyliteres, háromhengeres, benzines EcoBoost 100, 125 és 140 lóerős változatban is megrendelhető a Fiestához; ezekhez új, hatfokozatú kézi váltó kapcsolódik, amikben hatékony megoldások csökkentik a belső súrlódást. A 100 lóerős változathoz opcióként hatfokozatú, a kormány mögötti váltókarokkal is kapcsolható automata is rendelhető. 

Nagyot fordult a világ a T-modell ótaForrás: Forrás

A Ford 1,5 literes TDCi-je a Fiesta első nagy teljesítményű dízelmotorja (120 lóerő), de gyengébb, 85 lovas változatban is elérhető. Hatékonyságát optimalizált égéstér-kialakítás, (az erősebb kivitelben) változó geometriájú turbó és kifinomult befecskendezőrendszer fokozza. Aktív hűtőzsalu és okos generátorvezérlés csökkenti étvágyát, utóbbi akkor tölt, amikor az autó szabadon fut vagy fékez. Új az 1,1 literes, háromhengeres szívómotor is, amely ötfokozatú sebességváltóval összekapcsolva, 70 és 85 lóerős változatban érkezik, leváltva a kifutó modell 1,25 literes, Yamaha-fejlesztésű benzinesét. 

Stúdiófotón a háromajtós Fiesta. Külön egyéniség a Titanium, az elegáns Vignale, a sportos ST-Line és a terepes ActiveForrás: Forrás

Jelentősen, 15 százalékkal nőtt a kasztni torziós merevsége, és a szélesebb nyomtáv is javítja a stabilitást. Az első keresztstabilizátor rúd üreges; az így elért tömegcsökkentés kényelmesebb rugózást és jobb kormányérzetet eredményez, míg a váltóban simábban kapcsolhatók a fokozatok. Megjelenik az elektronikus nyomatékvektor-szabályozás, ami kanyarodás közben az ívbelső kerekek enyhe fékezésével javítja a tapadást. 100 lóerő felett a hátsó kerekeket is tárcsafék lassítja. 

Önvezetés és gyorstöltők: helló, jövő!

De mi újság az alternatív hajtással? A kölni rendezvényen Mark Fields, a Ford elnöke bejelentette, hogy cége a VW-csoporttal, a Daimlerrel és a BMW-vel karöltve az elektromobilitás kibővítésére koalíciót hozott létre. Gyorstöltők ezreit telepítik, és villanyautók tucatjait dobják piacra.  Hogy a Ford milyen új modellekkel készül a villanyos korszakra, sajnos nem derült ki, de azt megtudtuk, hogy a Fiestából nem lesz hibrid, elektromos és 4x4-es változat – legalábbis egyelőre. 

Mr. Fields szerint a cég egyáltalán nincs késésben, jelen lesz az önvezető autók piacán isForrás: Forrás

Lesz viszont 2018-tól hengerkikapcsolós, háromhengeres Ecobost rekordalacsony fogyasztással, erről részletesen cikkünk végén olvashat. A paletta másik végén két jópofa tanulmány is bemutatkozott, ami akár holnapután szériaérett lehetne: a Ranger Wildtrack és BeachPatrol. Előbbi snowboardot, utóbbi szörfdeszkát cipelt a platóján, ezek a rafinált technika helyett egyszerűen csak a stílust és a sokoldalúságot demonstrálták. 

Ilyen speciális változatot simán összeraknak maguknak a felhasználók, de tanulmányként jó hírverés a RangernekForrás: Forrás

Jim Farley, a Ford európai vezetője bejelentette, hogy jövőre Európa közútjain is megkezdik az önvezető autók tesztelését. A vállalat határozott célja, hogy emberek milliói számára biztosítsa az önvezető autók technológiájának előnyeit, ezért idén bejelentette, hogy megháromszorozza önvezető autókból álló tesztflottáját,  amely így az autóipar legnagyobb ilyen flottája lesz. 

Spéci Mustangok és más sportdresszes autók

Ami a sportkocsikat illeti, az amerikai ikon állt reflektorfényben, igaz, ezúttal nem elsősorban a négyhengeres, turbós alapmodellként (ami egyébként a tengeren túl is hallatlanul népszerű). Az új Mustang Black Shadow változatot különleges fekete külső kiegészítő elemek – többek közt 19 colos könnyűfém keréktárcsák és póniembléma – díszítik, összességében elég drámai a fellépése. 

Kék színben, gyorsítócsíkokkal, V8-gurgulázással nagyon menő a MustangForrás: Forrás

A Mustang Blue Edition az egyedi Grabber Blue fényezéssel idézi fel a klasszikus Grabber-színekben pompázó sportkocsik szellemiségét. Mindkét modell gazdag felszereltséggel érkezik, a 421 lóerős, ötliteres literes V8-as motor mellett alapáras a Sync 3 kommunikációs és fedélzeti szórakoztatórendszer, a fűthető és hűthető első ülés, a hifi és a fekete bőrkárpitozás. 

Nem gyerekjáték: elhozták a legóból épített Ford GT-t isForrás: Forrás

Persze kevesek tudnak vagy akarnak kupéval/kabrióval járni, az ó- és az újvilágban egyaránt az SUV a sláger, úgyhogy a rendezvényen az Edge ST-Line modellt is bemutatták,  amely a Kuga, a Fiesta, a Focus, és a Mondeo ST-Line változataihoz hasonlóan gazdag felszereltséggel és nagy teljesítményű motorokkal lopakodik be a Ford Performace-palettába.

Még a furgonok is optikai tuningot kapnak

A Transit Custom Black Edition áruszállítók négyféle élénk színben kaphatók, ezekhez az eltérő fényű tető és külső tükörház mellett kartervédő, illetve oldalsó csíkozás társul. A fekete, 17 colos könnyűfém keréktárcsák is egyediek. De van más alternatíva is: a jellegzetes, kétsávos motorházfényezéssel díszített Transit Custom Sport a sietős áruterítők vagy a nagycsaládosok álma. 

Ez azért nem a megszokott fehér áruterítő furgon, bár a csíkozás ad némi groteszk beütést a keskeny és magas Transit ConnectnekForrás: Forrás

A Sport a korábbinál sokkal több karosszériaváltozatot ölel fel, ezentúl dobozos áruszállítót, kombi vagy dupla kabinos változatot is lehet rendelni, mostantól rövid és a hosszú tengelytávolsággal egyaránt. Aki csapatot visz, de nem kér a furgonok puritán utasteréből,  a Tourneo Custom személyszállítót is kérheti ugyanilyen Sport csomaggal – mindezzel tényleg egyedülálló dolgot kínálnak a németek az egyenfehér haszonjárművek racionalitás uralta világában. 

Így működik a Ford két hengerrel

A Ford egyliteres turbómotorja a világon az első olyan háromhengeres, amely hengerkikapcsolással működik például a lassú, egyenletes sebességű haladáskor. Mindössze 14 ezredmásodperc kell a dugattyú leállásához vagy újraindulásához. Ilyenkor kvázi kéthengeres lesz a Fiesta, de új technika csökkenti a vibrációkat, így a vezető számára észrevehetetlen lesz a henger lekapcsolódása és a motorteljesítmény változása – állítja a Ford.


A hengerlekapcsolást Németországban (Aachenben és Kölnben), Nagy-Britanniában (Dagenhamben és Duntonban), és az Egyesült Államokban (Dearbornban) fejlesztették ki és tesztelték a Ford mérnökei. Munkájukban partnerként részt vett a Schaeffler is. A koncepció egyszerű, de olyan fejlett műszaki megoldásokat alkalmaz, amelyek akár 4500-as percenkénti fordulatnál is – amikor a szelepek másodpercenként negyvenszer nyitnak és zárnak – lehetővé teszik a működést.


A rendszerben az olajnyomás egy szelepes himbát aktivál, amely megszakítja a kapcsolatot a vezérműtengely egy részével és az első henger szelepeivel. Speciális szoftver határozza meg a lekapcsolás megfelelő pillanatát a sebesség, a gázpedál állása és a motorterhelés alapján. Az egy darabból készült vezérműtengely-modul által több hely maradt a hengerfejben az olajcsatornák és szelepkapcsoló komponensek számára, az ígéretek szerint a tartóssággal sem lesz gond.