Zéró emisszió, zéró halálos baleset

2016.12.16. 05:51

Érdekes szimpóziumon mutatta be a Nissan, hogyan képzeli el a jövőt. Az önvezető autókról, az új akkumulátortechnológiáról, sőt még a járművek és az otthonok szimbiózisáról is szó esett. Megnyugodtunk: a fenntartható jövő nem nélkülözi az autókat. De óriási változásokra kell készülnünk, az biztos, a benzinkorszak utolsó évtizedeit éljük, és nemsokára kormányt is át kell adnunk. Ami nem is biztos, hogy baj - legalábbis amíg fakultatív.

A Nissan Intelligens Mobilitás programja nem kevesebbet tűzött ki célként, mint a zéró emissziót és a halálos közlekedési balesetek nélküli közlekedést - tudtuk meg a Nissan Futures esemény témáiból, amire mindent mondhatunk, csak azt nem, hogy kis tervek. Pláne, hogy a nevezett program határozza meg a Nissan termék- és technológiafejlesztését.

Ki mondta, hogy unalmasak a villanyautók? Az idén bemutatott Nissan BladeGlider tanulmány sokkoló formáján kívül drift üzemmóddal is szórakoztatForrás: Nissan

A legfontosabb vállalati döntéseket három fő kérdés mentén határozzák meg a Nissannál: milyen meghajtásúak legyenek az autók, milyen vezetési módok legyenek elérhetők, és milyen módon illeszkednek majd az autók a jövő társadalmába. Meglehetősen magabiztos a japán autógyártó, ugyanis azt is bejelentették, hogy 40%-os bevételnövekedést várnak 2020-ra a fejlett technológiáknak köszönhetően.

Milliárdos spórolás sofőr nélkül

A Nissan Europe kezdeményezésére 2016 októberében, 6 országban, 6000 résztvevő megkérdezésével készült el a Felszabadítjuk az utat: Az autonóm járművek jövőjének formálása című jelentés, amiben az önvezető technológiákban rejlő társadalmi és gazdasági lehetőségeket vizsgálta egy független szervezet, a Policy Network. Az új gazdasági elemzés kimutatta, hogy az önvezető járművek 0,15 százalékkal fognak hozzájárulni Európa éves növekedéséhez az elkövetkezendő évtizedekben.

Ennek eredményeként az európai (EU-28) bruttó nemzeti össztermék a mostaninál összesen 5,3 százalékkal lesz magasabb 2050-ben, amikorra az önvezető járművek összesen 17 ezer milliárd euróval járulnak hozzá a GDP-hez.  Ha kicsit mélyebbre megyünk a jelentésben, felfedezhetjük, hogy az autonóm járművek tudása már nem holmi kényelmi funkcióként jelenik meg, hanem valós problémákban segíti a társadalmat, vagy legalábbis a társadalom erre vágyna leginkább.

Át tetszik adni a kormányt a robotnak?

A válaszadók szerint ugyanis az önvezető járművek elterjedése leginkább - a válaszadók 57 százaléka szerint - a mozgássérülteket segíti majd a mobilitásban, de sokan említették az időseket (34 százalék) és a látássérülteket (33 százalék) is. Az első és a harmadik dolog annyira nyilvánvaló, hogy szinte már szégyen is, hogy nem erre, hanem a vezetés közbeni újságolvasásra gondolunk először, amikor az önvezető autóról hallunk.

Szinte sehol sem felülről korhatáros a jogsi (csak egészségi alkalmassági vizsgálatok vannak), de sok szakértő szerint kockázatot jelent jó néhány idős sofőr. Ők is értékelnék a robotpilótátForrás: AFP

De nézzük csak a másodikat! Évek óta szajkózzák mindenhol, nem csak nálunk, hogy öregszik a társadalom. Ez persze nem jelenti azt, hogy egyszer csak kizárólag aggastyánok élnek majd, de az biztos, hogy az idősebb társadalom több problémát is felvet.

Ez már az önvezető Serena. Kíváncsian várjuk, mikor merik átvenni a gyártók a felelősséget a sofőröktől - a Tesla ügye sokakat elgondolkodtatott. De ez a jövőForrás: Nissan

Az egyik az állami nyugdíjak helyzete, de ezzel - autós oldalként - nem tisztünk foglalkozni. A másik dolog viszont a mobilitási függés helyzete. Ha valakinek nincs hozzáférése mobilitási megoldásokhoz, akkor elszigetelődik, és mások jóindulatára van bízva az, hogy eljut-e azokra a helyekre, ahová szeretne.  Egy elszigetelt tanyán vagy majorságban, ahol az idősek körül is nagy eséllyel idősek élnek, valamint nincs tömegközlekedés, ez valós probléma. Önvezető járművekkel viszont azonnal kinyílik a világ, és csökken a szépkorúak által elkövetett balesetek esélye is.

Posztoljon és írjon e-mailt nyugodtan

Az önvezető járművek elterjedésében további jóléti előnyöket is láttak a résztvevők. A közlekedés során fellépő stressz például a válaszadók szerint jelentősen csökkenhet, valamint talán a legfontosabb az - ami egyébként egybecseng a Nissan jövőképével is -, hogy mérséklődhetnek, avagy elvileg meg is szűnhetnek a halálos balesetek. Ez persze még utópia, látva a Tesla botlásait, de jogos igényként merül fel az autonóm járművekkel szemben.

Robotokból nem lehet hiány a jövőről szóló rendezvényenForrás: Nissan

Érdekes adatokat lehet leszűrni azokra a kérdésekre adott válaszokból, amik az autóvezetők viselkedését firtatták. Öt válaszadóból négy (81 százalék) mondta, hogy csinált már egyszerre több dolgot vezetés közben.  Az emberek 68%-a ismerte be, hogy kapcsolgatta a rádióállomásokat, és 42%-uk evett vagy nassolt vezetés közben. Ezeket persze nem tilos vezetés közben művelni, de jól tudjuk, hogy potenciális veszélyforrások mind.

Az elektromos autó egyre több nagyvárosban része az utcaképnek, de a teljesen önvezetőkkel még főleg kísérleteznek - sok funkciója viszont már megrendelhető a szériamodellekhezForrás: Nissan

A válaszadók több mint fele gondolja, hogy az önvezető autók csökkenthetik az emberi hibákra visszavezethető balesetek számát, 43% gondolta, hogy ezzel eltűnnének a veszélyes járművezetők a közutakról, és 34% gondolta, hogy kevesebb lenne az ittas vezető az utakon. Ne feledjük, a figyelem elterelése a statisztikák szerint egyre több karambolt okoz, és az okostelefonok elterjedésével már a kézből tartott hívások mellett a vezetés közbeni netezés is új kockázati tényező.

De mi lesz a taxisofőrökkel?

Szerencsére a felmérés az aggodalmakra is kíváncsi volt, amik akadtak is szép számmal. A fentebb említett Tesla-fiaskók visszhangja miatt az emberek nehezen feledik, hogy a technológia még nem 100%-os. A válaszadók 48 százaléka mondta, hogy az önvezető autók legnagyobb hátránya a meghibásodás lehetősége,  és a jármű feletti uralom megszűnése, de sokan nem technológiai, hanem szociális aggályaiknak is hangot adtak: a válaszadók 28%-a nevezte valós problémának azt, hogy az önvezető autók megjelenése a taxisofőrök munkáját veszélyezteti.

Roppant logisztikai kihívást jelent az autonóm kocsik elterjedése, de sok problémát ki is vált, és lendületet adhat az autómegosztásoknak isForrás: Nissan

A jelentést Paul Wilcox, a Nissan európai elnöke így kommentálta: Társadalmi és gazdasági forradalom közepén állunk.  Az önvezető technológiáknak alapvető hatása lesz nemcsak az autóiparra, de az európai gazdaságokra és társadalmakra úgyszintén. Úgy hisszük, hogy az önvezető technológiákban rejlő előnyök kiaknázásához Európa minden kormányzatának és helyhatóságának tanulmányoznia kell a jelentés eredményeit, együtt kell működnie az autóiparral, és jelentős szerepet kell vállalnia ezen új technológiai korszak előrelendítésében."

Addig is, lássuk a villanyautókat!

Ennyit a jövőről, ugorjunk a jelenbe, ahol az új trend a villanyautó. A műfaj egyik éllovasaként ismert Nissan és az energiagazdálkodási megoldásokra szakosodott Eaton hat új termékkel bővítette a májusban bemutatott xStorage HOME otthoni energiatárolási rendszerek választékát, így a vásárlók minden eddiginél több féle megoldás közül választhatnak energiaigényeiknek megfelelően.

Félbevágva a legnépszerűbb villanyautó, a Leaf, ami már Magyarországon is zöld rendszámmal és másfél millió forintos állami támogatással kaphatóForrás: Nissan

A rendszer napenergiával, az elektromos hálózatról vagy akár egy Nissan Leaf akkumulátorairól is tölthető, ami a kedvezőbb energiaköltségek mellett fenntarthatóbb energiahasználatra ösztönöz, sőt készen áll az irány megfordítására is: lehetővé teszi, hogy a fogyasztók energiát tápláljanak vissza a hálózatba,  ha ezt a lehetőséget a szolgáltatók támogatják. Persze az egész rendszer akkor a legészszerűbb, ha van valamilyen energiatermelő berendezés a háztartásban, például napelem vagy szélkerék, így tudják a Nissan által biztosított tárolókapacitások a leggyorsabban behozni bekerülési költségüket.

Használt Leaf-akku, otthonra. Vagy stadionba

Abban is van viszont fantázia, hogy az olcsóbb éjszakai árammal töltik az akkumulátorokat, csúcsidőben pedig azokat használják. Éves szinten ez akár 600 euró megtakarítást is hozhat, de mivel a rendszerek 3500 euróról indulnak, ne számoljunk azért egy-két éven belüli megtérüléssel. Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy előbb-utóbb a nyilvános pontokon fizetős lesz az a töltés,  igaz, a törvényalkotással a legtöbb országban (így Magyarországon is) kivárnak még a döntéshozók.

Kortárs műalkotás a nappali falán? Nem egészen, az bizony egy energiatárolóForrás: Nissan

Közben már vásárolhatunk újrahasznosított akkukat is, amik a Nissan elektromos autóiban használt telepeknek második életet nyújtó xStorage HOME energiatároló rendszer belépő szintjét képezik. A 3,5 kW-os változat 3500 euróról indul, a 6 kW-os kapacitásúakra pedig minimális a felár: 3900 euróért vihetőek el. A tízéves garanciával kínált, új akkumulátorokkal felszerelt egységek árai borsosabbak: a kisebbek 5000 euróról indulnak, a nagyobb kapacitású berendezések ára 5571 euró.

Ezt az amszterdami sportlétesítményt már részben régi Leaf-akkumulátorokkal világítják megForrás: Nissan

A Nissan ugyancsak bejelentette az Ajax futballklubbal kötött partnerségi megállapodását is, amelynek keretein belül az xStorage Building technológia a csapatnak otthont adó Amsterdam Arena stadionban is helyet kap. Az Európában jelenleg a legnagyobb kapacitású ipari energiatárolási rendszerként ismert megoldás összesen 280 darab Nissan Leaf akkumulátorcsomagból áll,  ezek gondoskodnak majd arról, hogy sose aludjanak ki a fények az 55 ezres, legendás stadionban.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK