A hétfőn leleplezett ID Buzz tanulmányautó a második tagja a Volkswagen elektromos ID-modellcsaládnak. Az elsőt, a magyar dizájnerek által tervezett ötajtós ID-t a tavaly októberi Párizsi Autószalonon leplezték le.
Annál a kocsinál 2020-as gyártási időpontot jelölt meg a Volkswagen, a most leleplezett mikrobuszra viszont két évvel tovább kell majd várni, ha Detroitban pozitív fogadtatásban részesül, és ha végül zöld jelzést kap a gyártása az igazgatótanácstól.
A magas, remek helykihasználású, nyolcszemélyes mikrobusz ugyanarra a MEB moduláris architektúrára épül, amire az ID, viszont azzal ellentétben a formája erősen retrós, könnyedén bele lehet látni az 1950-től 1967-ig gyártott T1-es vonalait. Igaz, az ID Buzz karosszériája jóval nagyobb, 4.94 méter hosszú, 1,98 méter széles és 1,96 méter magas. Összehasonlításképp, a tavalyi ID 4,1 méter, a Budd-e egyterű 4,6 méter hosszú volt.
Az ID Buzz hajtását nem is egy, hanem két bivalyerős, egyenként 204 lóerős villanymotorra bízták, a rendszerteljesítmény 374 lóerő. Így nem csoda, hogy a gyorsulás 100 km/h-ra mindössze 5 másodpercig tart, a végsebességet viszont az akkuk kímélése miatt korlátozták 160 km/h-ban. Az egyik motor az első, a másik a hátsó tengelyt hajtja, így megvalósul az összkerékhajtás.
A tavaly őszi ID-nek csak hátul volt villanymotorja, ami csak a hátsó kerekeket hajtotta. Ha gyártásba kerül az ID Buzz, a Volkswagen szerint könnyen tudnak majd sima hátsókerék-meghajtásút is kínálni belőle, 270 lóerős teljesítménnyel és 83 kilowattórás akkukapacitással.
Még a Tesláknak sincs akkora akkumulátora, mint az ID Buzznak: a padlóba épített telep 111 kilowattórás, amivel 600 kilométeres hatótávot tart elérhetőnek a Volkswagen az optimista európai norma szerint mérve. A realistább amerikai ciklus szerint 434 kilométert lehet megtenni két töltés között. Gyorstöltővel (150 kW) fél óra alatt 80 százalékos töltöttségi szintet lehet elérni.
Természetesen nem maradhatott ki az önvezetés sem az ID Buzz képességei közül, a kormánykerék – ha nincs rá szükség – visszahúzódik a műszerfalba, és mechanikailag is lekapcsolódik a kormányműről, ahogy a tavalyi ID-ben is. Ilyenkor a vezető is elfordíthatja az ülését 180 fokkal, hogy szemtől szemben beszélgethessen a többi utassal. Persze, hogy ez megvalósulhasson, a legmagasabb szintű automatizált vezetésre van szükség, ami a Volkswagen szerint csak 2025-re készül el.
Teljes modellcsalád lesz az ID
Az ID-modellcsaláddal egyértelműen az a Volkswagen célja, hogy az elektromos autók fejlesztési versenyében jó pozícióba kerüljön, és ezzel kompenzálja a dízelbotrány káros hatásait. Összesen öt modellt terveznek, az első volt az ötajtós, a második most a mikrobusz, a harmadik pedig egy SUV lesz. Elképzelhető, hogy egy limuzinnal és egy sportkocsival válik majd teljessé az elektromos ID-modellcsalád pár éven belül, az első modell 2020-ban kerül piacra, öt évvel később már évi egymillió villanyautó eladása a cél.