Düledezik Amerika autós fellegvára – Detroiti Autószalon 2017

Detroit autó 2017
DETROIT, MI - JANUARY 10: A portion of the Chevrolet exhibit is shown at the 2017 North American International Auto Show (NAIAS) on January 10, 2017 in Detroit, Michigan. Approximately 5000 journalists from around the world and nearly 800,000 people are expected to attend the NAIAS between January 8th and January 22nd to see the more than 750 vehicles and numerous interactive displays. Bill Pugliano/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Akárhogy is nézzük, az idei Detroiti Autószalon csalódás. Nem ment el a Porsche, a Tesla, a Fiat, a Ferrari, a Jaguar, a Land Rover, a Mini, a Mitsubishi, a Bentley és a Rolls-Royce sem. Akik kiállítottak, alig mutattak be új szériaautót, a látványos tanulmányokból pedig csak évek múlva lesz kézzelfogható kocsi. Idén a sportszedánok uralták a standokat, de azért akadt pár új SUV és villanyautó is. Mi történt a helyi márkákkal az amerikai autóipar szülővárosában?
Vágólapra másolva!
Január 8. és 22. között 800 ezer látogatót várnak a detroiti Cobo Centerbe, a kiállított autók száma több mint 750. Kattintson további képekért! Forrás: AFP/2017 Getty Images/Bill Pugliano

Hiába voltak hazai pályán, a nagy amerikai hármasból (Ford, General Motors, Chrysler) egyik sem volt képes valódi újdonságot hozni Motorcitybe, mindössze modellfrissítésekre futotta. Igaz, azokból viszont akadt egy igen fontos: a Ford F-150-esé.

Felfrissült a legnépszerűbb amerikai autó. Tavaly 821 ezer fogyott az F-150-ből az Egyesült Államokban. Kattintson további képekért! Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Uli Deck

Ne hibáztassa magát, ha nem mond sokat ez a név: a kék oválos márka kisebbik pickupját hívják így, amiből persze a legrövidebb is 5,3 méteres.

Amerikában nincs népszerűbb négykerekű ennél,

az F-150 kint 35 éve vezeti az új autók eladási listáját, megelőzve az összes limuzint, szabadidő-autót és ferdehátút is. Amerikában minden harmadik eladott Ford egy F-150 (sőt, a világ bestsellereinek listáján is igen előkelő helyen tanyázik), ezért a platós sikere létfontosságú a vállalatnak.

5000 újságíró vetette bele magát a forgatagba. Kattintson további képekért! Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Uli Deck

Bár az aktuális, alumínium karosszériás generáció még csak kétéves, máris ráncfelvarrást hajtottak végre rajta. Az apró külső-belső módosításoknál jóval fontosabb, hogy

a Ford hamarosan már dízelmotorral is kínálja,

amire a típus közel 70 éves története során még nem volt példa. Kevesen hitték, hogy a dízelbotrány után van még esélye a gázolajos autóknak a tengerentúlon, de az F-150 végül is egy igásló, aminek a jellegéhez is illik az öngyulladós technika.

A szedánok szalonja

Némi meglepetésre Detroitban reneszánszukat élték a korábban már sokszor temetett négyajtós, háromdobozos, klasszikus limuzinok.

Amerika legnépszerűbb személyautójából, a Toyota Camryből

vadonatúj nemzedék mutatkozott be. Ez a japán szedán hagyományosan a 4. helyet foglalja el az amerikai értékesítési listán, csak a három nagy pickup szokta megelőzni. Tavaly 388 ezer fogyott belőle, ami a teljes magyar autópiac négyszerese, mégis, ez a szám közel 10 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál.

Akio Toyoda, a Toyota elnöke személyesen mutatja be az enyhén acurás külsejű új Camryt. Kattintson további képekért! Forrás: AFP/2017 Getty Images/Scott Olson

Hogy megállítsa a csökkenést, a Toyota szokatlanul bátor, sportos formát és már-már Lexus szintű belsőt tervezett a Camrynek, ez talán elég lesz ahhoz, hogy a trendi SUV-k mellett is menőnek tűnjön. Szürkeimport útján a hibridből valószínűleg Magyarországra is kerül majd néhány száz példány, ha majd megjelenik a használt piacon.

Az új Lexus LS. Az első LS-generáció volt az első Lexus típus is egyben, 1989-ben pont itt mutatkozott be. Kattintson további képekért! Forrás: AFP/2017 Getty Images/Bill Pugliano

Európai szemmel sokkal fontosabb volt két másik ázsiai szedán bemutatása, mert legkésőbb jövőre mindkettő kapható lesz nálunk is. A Lexus LS hagyományosan az Audi A8, a BMW 7 és a Mercedes S-osztály vetélytársa. Eddig csak a kényelméről volt híres a típus,

az új generáció azonban sportosabb, mint valaha,

és ez nem csak az ívekkel megbolondított, lapos, széles karosszériára értendő.

Nem halott az egyterű műfaj sem: a Honda Odyssey az egyik legnépszerűbb személyszállító Amerikában, itt mutatkozott be az új generáció. Kattintson további képekért! Forrás: AFP/Geoff Robins

Az új turbós V6-os motorja erősebb régi V8-as, a váltó egy villámgyorsan kapcsoló tízfokozatú automata, a légrugós, ajtónyitásra megemelkedő futómű hangolásánál állítólag a vezetési élményre is odafigyeltek. Hamarosan hibrid LS is lesz.

Ha ez nem dob a Kia imázsán, akkor semmi

A Kia szintén a sportosságot helyezte előtérbe története legizgalmasabb modellje, a 4,8 méter hosszú Stinger fejlesztésénél. A BMW M divíziójától átcsábított „teljesítményfőnök”, Albert Biermann segítségével egy olyan négyajtós kupét alkottak, amely nem csak a 365 lóerős V6-os biturbó motorjával, de a Nürburgringen hangolt futóművével is komoly vetélytársa lehet a fejlesztéskor mércének használt BMW 440i-nek.

A hátsókerék-meghajtású, 365 lóerős Kia Stinger végsebessége 270 km/h. Kattintson további képekért! Forrás: AFP/2017 Getty Images/Scott Olson

Kétszer annyi ideig nyúzták a Zöld pokolban, mint egy átlagos Kiát, az ülése olyan mélyen van, mint egy sportautóé, a motorhangra a hangszórók is rásegítenek.

Teljesen ki lehet kapcsolni az ESP-jét,

széria hozzá a mechanikus önzáró differenciálmű, így driftelésre is alkalmas, ami – valljuk be – egy Kiától merőben szokatlan.

Könnyű beszállni a Nissan Vmotion 2.0-ba, mivel öngyilkos hátsó ajtókat kapott, és nincs B-oszlopa. Kattintson további képekért! Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Uli Deck

Bár még csak tanulmány, annak viszont igen figyelemre méltó a Nissan Vmotion 2.0, amely

talán a Nissan Altima utódát vetíti előre.

A lendületes vonalvezetésű négyajtós belseje elegáns és letisztult, a félkör alakú kormány lehetetlenné teszi, hogy a helyi vagányok „egy kézzel, felül fogós” stílusban vezessék. Persze rendes mai tanulmányautóhoz illően a Vmotion 2.0 önvezetésre is képes, az aktív ProPilot módot arról lehet felismerni, hogy sejtelmesen világít a hűtőrácsra nyomott embléma.

Megújul az Audi, csodamotort készít az Infiniti

Detroitban az Audi megmutatta, hogy késéssel ugyan, de reagál a terepjárókupék egyre növekvő népszerűségére. A Q8 tanulmány a BMW X6 és a Mercedes GLE Coupé vetélytársának tekinthető, de azoknál nagyobb és magasabbra pozicionált. Örvendetes, hogy

Ingolstadt végre elszakadt a már kissé idejétmúlt formanyelvétől,

és képes volt a megújulásra. Jövőre már gyártásba is kerül a Q8.

A Q8 végre megújítja az Audi unalmassá vált formanyelvét. Kattintson további képekért! Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Uli Deck

A szintén jövőre érkező, mutatós Infiniti QX50 Európában nem sok vizet fog zavarni, mert dízelmotor nincs hozzá. Kétliteres, benzines turbómotorja viszont igazi különlegesség:

változó sűrítési viszonyú,

ami a gyár ígérete szerint lehetővé teszi, hogy egy négyhengeres dízel fogyasztását egy V6-os benzines erejével kombinálja.

Nem csúnya a QX50, de a lényeg a motorháztető alatt van. Kattintson további képekért! Forrás: AFP/2017 Getty Images/Bill Pugliano

Korábban még senki sem készített ilyen motort, az Infiniti is hosszú ideje fejleszti azt a csuklós mechanizmust, ami a főtengelyt köti össze a hajtókarral. A 270 lóerős VC-Turbo sűrítési viszonya 8:1 és 14:1 között szabadon változhat, előbbi a nagy teljesítményre, utóbbi a takarékosságra optimalizált beállítás.

Múltat idéz a Volkswagen jövőbusza

Detroit leglátványosabb tanulmányautója, a Volkswagen ID Buzz egy öt év múlva gyártásba kerülő, teljesen önvezető, elektromos mikrobusz előfutárának tekinthető.

Erősen retrós a forma,

könnyedén bele lehet látni az 1950-től 1967-ig gyártott T1 vonalait. Igaz, az ID Buzz karosszériája jóval nagyobb, 4,94 méter hosszú, 1,98 méter széles és 1,96 méter magas.

Volkswagen ID Buzz, a retró villanybusz. Kattintson további képekért! Forrás: AFP/2017 Getty Images/Scott Olson

Két, egyenként 204 lóerős villanymotorra bízták a mikrobusz hajtását, az egyik az első, a másik a hátsó tengelyt hajtja, a rendszerteljesítmény 374 lóerő, a gyorsulás 0–100 km/h-ra mindössze 5 másodpercig tart.

Még a Tesláknak sincs akkora akkumulátoruk,

mint az ID Buzznak: a padlóba épített telep 111 kilowattórás, amivel 600 kilométer a hatótáv az optimista európai norma szerint mérve. Ennek általában a kétharmada a reális, ami még mindig nem rossz.

2022-ben kezdik gyártani, de csak 2025-ben válik majd önvezetővé. Kattintson további képekért! Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Uli Deck

Ha vezetik, a mikrobusz szélvédője egy óriási HUD kijelzővé változik, amely a valóságot virtuálisan megjelenített jelekkel, információkkal egészíti ki. Önvezető módban a kormánykerék visszahúzódik a műszerfalba, és mechanikailag is lekapcsolódik a kormányműről. Ilyenkor a vezető is elfordíthatja az ülését 180 fokkal, hogy szemtől szemben beszélgethessen a többi utassal.

Kína megint képviseltette magát

A hölgyek gyűrűjében a nem is rossz formájú GAC GS7. Kattintson további képekért! Forrás: AFP/Saul Loeb

A világ legnépesebb országát a GAC Motors képviselte Detroitban, rögtön négy modellt elhozva. Az unalmas „párttitkárszedán” GA8 mellett izgalmas tanulmányokat is hoztak, mint például a teljesen elektromos, 310 km hatótávú, áramvonalas, fehér színű GE3-at, vagy a szögletesen macsós, kétliteres turbómotorral hajtott, mátrix LED fényszórós, GS7 terepjárót.

A szegény ember X6-osa lehetne a GAC EnSpirit terepkupé tanulmány. Kattintson további képekért! Forrás: AFP/Saul Loeb

A legizgalmasabb azonban az EnSpirit nevű tanulmány, amelynek tömzsi, sportos formája

aránylag jó megfejtést ad a terepkupékérdésre.

Konnektoros hibrid a hajtáslánc, a villanymotorral 85, a mindössze 1,5 literes benzinmotort is beröffentve 700 km a hatótáv. Belül egy 90 centis képernyő helyettesíti a műszerfalat, teljes a hálózatba kapcsoltság, az ülések között egy valódi bonszáj fa a dekoráció.

Miután Európában több kísérlet után sem sikerült, mégis talán Amerikában szállnak hamarabb partra a kínai gyártók, nem véletlenül állítanak ki időről időre újabb, immár a helyi XL-es autóméretekbe is beillő modelleket. Az a látogató viszont, aki nem ezekre, hanem inkább a fejlett japán, koreai, német és amerikai autóújdonságokra kíváncsi,

Detroit helyett jobban jár a többi kinti szalonnal,

például Los Angelesben (egy hónappal ezelőtti helyszíni riportunkat itt olvashatja róla).