Bivalyerős turbók mesterséges motorhanggal, bolondbiztos futóművek, kényelmi extrák tömege – rettentő gyorsak a mai sportos autók, de valahol útközben elveszett a sebességélmény. Bezzeg a kompakt GTI-k ükapjánál, a filigrán Opel Kadett B Coupénál még minden másként volt: 60 lóerős volt, de könnyű, és hátul hatott. Egy Szlovéniából behozott példány Rallye változatként született újjá, és mára oldtimerrendszámmal gyűjti az elismerő pillantásokat.
Az egykor tömegcuccként számon tartott autók közül általában azokból lesz keresett veterán, amelyek valamiért kilógtak a sorból, a karosszériájuk vagy a motorjuk miatt, esetleg, mert kis példányszámban készültek, netán versenyautó-alapként szolgáltak. Az 1965-ös Frankfurti Autószalonon leleplezett Opel Kadett B-sorozat úgy általában nem hozza lázba az autófanatikusokat, ahogy a kortárs Fordok, Renault-k, Peugeot-k sem igazán.

Cadillac helyett, Romet mellé
Nyolcéves pályafutása során összesen tizenhatféle típusa létezett, ebből készítették például a több csicsával felvértezett Olympia A sorozatot is. Az ezek közé tartozó példányok és a kupék keltik fel leginkább az érdeklődést az emberekben, mi is egy háromajtós csapott fenekű példány miatt látogattunk el Koszorus Balázsékhoz, akinek amúgy többek közt egy MZ Trophy 125-ös és egy Romet Komar is áll a garázsában.

Magyarországon vagyunk, talán érthető, hogy nem a vásárlás és a restaurálás állította a legnagyobb nehézségek elé az autó gazdáját, hanem a papírmunka, azaz a vizsgáztatás és az OT-s rendszám megszerzése (de erről később). Maga az Opel B-Kadett-szerelem régóta tartott Balázsnál, igaz, sokáig egy óriás Cadillac volt a család oldtimere, de amikor végre sikerült eladniuk a behemótot, képbe kerülhetett a Kadett.

Volt lakóhelye: Jugoszlávia
Fél évet keresgéltek itthon és külföldön, mire meglett a vágyott darab, a Coupé ugyanis elég ritka, még a német használtautós oldalakon is kevés bukkan fel belőlük, azok is drágán. Végül Szlovéniában mosolygott rájuk a szerencse 2015 márciusában, egy hároméves kora óta délnyugati szomszédunknál teljesítő, Szahara-sárga metál színű, 1973-as Coupé F autó képében.

Ez az év volt az utolsó esztendő a B-sorozat és az 1967-től kapható Typ 92-esnek nevezett változat életében is. Volt egyébként egy másik csapotthátú kétajtós kupé a B-sorozatban, a Typ 32-es „Kiemen-Coupénak”, azaz kopoltyúsnak becézett (1965–1970 között), és mindkettőből gyártottak Rallye fantázianevű különleges szériát.

Rallye modellként született újjá
Ennek jellegzetessége a matt fekete géptetődekor és a kasztni oldalán végigfutó fekete csík, no és a motor. A kopoltyúsnál az 1,1 literes OHV gép SR változata dolgozott, ennél nemcsak a vezérműtengely és a hengerfej tért el a többi B-nél bevetett 1078 köbcentis, négyhengeres, OHV motorétól, de a benzint sem egyetlen karbi adagolta, hanem két Solex 35 PDSI porlasztó.

Balázs autója eredetileg egyszerű Coupé volt, ám az autói építésében saját kezűleg is közreműködő cipészmester Rallye kivitellé alakította. Igaz, a dupla Solexeket már a nagyobb kompressziójú, szintén OHV-vezérlésű 1196 köbcentis, alapból is 60 lovas motorra (1.2 S) tették, mivel 1971-től ezt szerelték a Kadettokba, így az ő autója is ezzel jött ki a gyárból.

Ez az erőforrás egészen 1993-ig megmaradt az Opel palettáján, és még a kései Corsa és a Kadett változatokat is hajtotta. Ami még érdekesség, hogy a Typ 92-es sorozat Rallye változatánál bevetették az 1,9 literes CIH (Camshaft in Head, azaz felülvezérelt) motort is, de ebből a 100 lóerőnél is erősebb verzióból elég kevés készült.
Csavard fel a szőnyeget!
A szlovén gazda egyébként jól karban tartotta a Coupét, korrekt, autózható állapotban érkezett haza, még a rozsda sem rágta meg nagyon a 4182 mm hosszú, 1573 mm széles és 1405 mm magas acélkarosszériát. Új tulajdonosa teljesen darabokra szedte, homokszórás és karosszériamunka után kapta meg újból a Szahara-sárga metálfényt, rá a csíkozást és a géptető matt fekete festését.

A futómű és a motor is felfrissült, utóbbinál a hengerfejet és a vezérműtengelyt is a Rallye változatnak megfelelően alakították át, egy ceglédi specialista pedig négyleömlős, öblös hangú, de külsőre az eredetivel megegyező kipufogórendszert tervezett hozzá. Az utastérrel is akadt munka. Az ajtókárpitok és a hátsó oldalpanelek eredetiek, a műszerfal bőrburkolata, a kormánykarima és az ülések bőrhuzata, valamint a váltószoknya Balázs felesége, Rita keze munkáját dicséri.

Gyári a szőnyegezés, de ott is szükség volt némi javításra, ahogy a tetőkárpitot is Rita készítette, eredetileg is Opelnél használt anyagból. Szerencsére minden alkatrész elérhető a B-sorozathoz, még az első sárvédőkön és a csomagtér fedélen csücsülő piros-ezüst Rallye feliratot is meg lehetett venni.
A cikk elején említett rendszámozási mizéria (a Szlovéniában utólag, legálisan beütött alvázszám egyezett egy itthon forgalomban lévő utánfutóéval, amiatt a rendszer sok hónapos kényszerpályára küldte az Opelt) miatt csak késve tudtunk menni vele egy kört, de megérte a várakozás.
A lényeg: hátul hajt
Nagyon jó megmarkolni a háromküllős volánt, és ahhoz képest, hogy a Kadett egykor sem számított túl nagy autónak, a helyhiányra elöl nem lehet panaszkodni, igaz, a hátsó sor inkább csak gyerekeknek való. A német minimalista stílus jól áll neki, az utastérben a háromküllős kormányon kívül csak a kerek órákból álló műszercsoport áraszt némi vagányságot.

A pedálok nem állnak rosszul, könnyű őket kezelni, bár a szervó nélküli, de így sem nehézkes fogasléces kormány karimája útban lehet a térdeknek, amikor a sofőr a gázról a fékre vált. Precíz a négyfokozatú váltó, az 1,2-es négyhengeres szépen surrogó hanggal kedveskedik az autót gyorsításra sarkalló pilótának, és ha úgy akarjuk, előcsalogathatjuk belőle a sportos géneket.

Szépen húz, és nem nagyon bánja, ha forgatjuk. Akinek van vér a pucájában, a hátsókerék-hajtás előnyeit kihasználva farcsúsztatással is kanyarodhat, amiről a nyolcvanas évekbeli Opel Kadettek (D, E) és az utána érkező Astrák vezetői nem is álmodhatnak, hiába lettek a GSI és OPC sportmodellek sokszor erősebbek.
Motor: négyhengeres, hengerenként kétszelepes OHV-vezérlésű benzines, elöl hosszában beépítve. Dupla Solex 35 PDSI karburátor. Hengerűrtartalom: 1196 cm³. Furat x löket: 79,0 x 61,0 mm. Teljesítmény: 60 LE. Nyomaték: 95 Nm.
Erőátvitel: négyfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltó, hátsókerék-hajtás. Egytárcsás száraz kuplung.
Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkarok, hátul alsó lengőkaros, Panhard-rudas felfüggesztés, elöl keresztlaprugó, hátul tekercsrugó. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, kétkörös, szervós fékrendszer. Fogasléces kormánymű.
Felépítmény: kétajtós, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4182 x 1573 x 1405 mm. Tengelytáv: 2416 mm. Saját tömeg: 785 kg. Üzemanyagtank: 40 l. Gumiméret: 155/80 R 13.
Végsebesség: kb. 140 km/h. Átlagfogyasztás: 7–9 l/100 km.
