Így lett a szinglijáratból XL-kisautó - Mini Countryman teszt

2017.03.10. 07:07

Frissen, de jól kitaposott ösvényre küldi a BMW a legifjabb X1 angol rokonát, a második generációs Mini Countrymant. Az ötajtós családi kompaktok használati értékét némi terepjáró-képességgel és korlátlan vidámsággal megfejelő kompakt SUV mindent tud, amit a többiek, de szerencsére a minis élmény és az egyediség sem veszett ki belőle.

Pár évvel ezelőtt éppen csak egy-két fecske bontogatta szárnyait a kisebb SUV-k kategóriájában. És lám, mára olyan forró nyarat csináltak egész Európának, hogy a Ford Focus, az Opel Astra, a VW Golf és társai rendesen izzadnak.

Még alapfehérben sem unalmas. Nemsokára plug-in hibrid is érkezik belőle, 224 lóerős rendszerteljesítménnyel, 2,1 literes szabványos fogyasztással. Galériához kattintson a képre!Forrás: Bodács Károly

A hagyományos ötajtós kompaktok szinte csak céges flottában értékesíthetők, mert a potenciális magánvásárlók az Audi A2, a Citroën C4 Cactus, a Dacia Duster, a Fiat 500X, a Honda HR-V, a Mazda CX3, a Nissan Juke, az Opel Mokka, a Peugeot 2008, a Renault Captur, a Suzuki Vitara, na meg újabban a Toyota CH-R közül válogatnak. S mostantól itt a Mini Countryman II. is, amelynek jelentősen kisebb - keskenyebb, és 20 centivel rövidebb - elődje hét sikeres év és 575 ezer eladott példány után adta át vezető szerepét a Mini modellválasztékában.

Háttal felsorakoztak a háromajtós alap-Mini leszármazottai, kabrió, ötajtós, kombi (Clubman) és SUV (Countryman) kivitelbenForrás: Bodács Károly

Rendesen kimaxolták ezt a Minit

A Vidéki Ember méretben olyannyira felnőtt a feladathoz, hogy az már szabad szemmel is látszik: a márka történetében először hangozhat el az a szó, hogy családi. És ez nem csak amolyan viszonylagos, önbizalomnövelő felértékelés: az UKL2+ platformra tervezett karosszéria ölelésében még a hátsó ülésen is remekül el lehet férni, ami javarészben a tengelytáv 75 milliméteres növekedésének a hozadéka. Jó, ettől persze még a Mini nem lett sofőrös limuzin, hanem összetéveszthetetlenül szeleburdi és játékosan öntörvényű élvezeti cikk, ami sok női vásárlót is célba vesz.

A vezető környezete az első pár napon odafigyelést igényel, idővel azonban megszokásból megy minden. A könyöklőben indukciós telefontöltő rejtőzikForrás: Mini

Persze valójában a Countryman II. józanabb a látszatnál. 4,3 méteres hosszával, közel 2,7 méteres tengelytávjával és 450 literes csomagterével a kompaktokkal vetekszik (nagyobb például egy VW Golfnál), csakhogy terepjárónak látszik, ami nem kis fegyvertény, hiszen mindenki olyat szeretne. S bizony a mai autóvásárló tudatos fogyasztó.

Ketten egész kényelmesen elférnek a sínen osztottan tologatható hátsó padon, a forgalmiban szerencsére ötszemélyes kivitel szerepelForrás: Mini

Könnyen össze tudja vetni az aktuális piaci szereplők paramétereit, és aki nem rest, órák alatt személyes tapasztalatot is gyűjthet, így kevésbé lehet megvezetni. Az európaiak kortól és nemtől függetlenül a kompakt SUV-kért, a fiatalok a divatos - kalandor - fazont, a családosok a jól használható teret, az idősebbek a könnyű beszállást és jó kilátást értékelik.

A stílus maga az autó?

A Mini Countryman II. azonban az értelmen túli területen igyekszik becserkészni az Európában legnagyobb mértékben növekvő szegmens célszemélyeit, egyenesen a szívet célozza meg. Drága, prémium, semmivel sem összetéveszthető (kivéve a többi aktuális Minivel), könnyen fetisizálható. Talán nem túlzás azt állítani, hogy a manapság legmozgalmasabb autókategóriában tulajdonképpen egyedül van. Jó, a retró stílust és az ezzel járó bizsergést a Fiat 500X is elég jól hozza, és akad még jó pár menő modell a konkurensek kínálatában. Mégis valahogy kivételként erősíti szabályt a Countryman II.

Ismerős stílusjegyek, de új dimenziók. Nem új, de még mindig újszerű ötlet a tetőantenna piros LED-je: segít megtalálni a kocsit a zsúfolt parkolókbanForrás: Bodács Károly

Dizájnja uniszex módon karakteres, a számos optikai extrának - ideértve a különleges, akár kontrasztos színválasztékot is - köszönhetően pedig könnyen eltolható a gendermutató a kívánt irányba plüssállatok, matyó hímzés vagy utólagos kipufogóvég nélkül is.

A megunhatatlan krómozott billenőkapcsolók. Szerencsére az ablakokat már nem innen kell liftezniForrás: Mini

A fanatikusok legnagyobb örömére a 2001-ben debütált első modern Minire jellemző barokkos túlzásokat sikerült fokozni, és a tetőt vagy a fejtámlák hátulját díszítő Union Jack zászlótól kezdve a csíkozáson keresztül a tízféle felniig tényleg annyira egyedivé tehető (jó pénzért), hogy garantáltan sose jöjjön szembe ugyanilyen Mini az utcán.

Jól használható 450–1390 literre nőtt a csomagtér, és itt is van egy vicces extra: a padlóból padot és kosztól védő lebernyeget kihajtva hosszabb időt is el lehet üldögélni romantikázvaForrás: Mini

Kár, hogy a hagyományőrzés nem csupán ezeken a gegeken, az 1960-as évek ralisikereinek emléket állító középkonzoli króm billenőkapcsolókon és a cockpit közepét betöltő tányérműszer következetes alkalmazásában érhető tetten. A felhasznált anyagok kevés kivétellel nem igazán ütik meg a prémiumszintet, de legalább a kommersztől is távol állnak, szerencsére az igényesség irányába elmozdulva. Sok korábbi elfuserált részletet – például az előző generációnál még nyakatekert ablakemelő kapcsolót –normális megoldással váltottak fel. Nem árt azért néha, ha a használhatóság a dizájn felett áll.

Három vagy négy hengerrel óhajtja?

Az előző Countrymanből semmit sem tartottak meg a BMW stratégái – mármint a technikai modulok tekintetében. A PSA-val közös fejlesztésű 1,6 literes négyhengeres erőforrások ugrottak, helyükre a jól ismert emisszióbajnok háromhengeres, 1.5-ös benzines (136 lóerő) került, de választható kétliteres változat is, 192-231 lóerővel, felárért gombnyomásra sportosabbá váló motorhanggal (sportos, normál és takarékos menetdinamikai programból lehet választani). Természetesen a dízelek sem maradhattak ki a sorból, ezek egységesen kétliteresek, 150-190 lóerős teljesítményszintekkel.

Íme, a Cooper S kétliteres turbómotorja, 192 lóerővel. A hasonló lökettérfogatú dízel jóval takarékosabb, és bőven elég az ereje, de kellemetlen hangszínűForrás: Mini

Hogy kell-e ilyen erőfitogtatás egy nyíltan városjárónak kikiáltott divatcikkbe? Igazából az 1,6 tonna közeli menetkész tömeg dinamikus mozgatása igényli a potens motorokat. Főleg, ha a nagy testnek úgy kell gyorsulnia egyenesben és kanyarban, mint egy sportosabb kompakt autónak, ami hellyel-közzel sikerül is neki, de a márkával kapcsolatban régóta emlegetett gokartos érzés ez esetben kissé túlzás. Próbál ugyan visszajelzéseket adni a direkt elektromos szervokormány, a váltó áttételezését is jól eltalálták, de összességében inkább csak az SUV-kkal összehasonlítva érződik dinamikusnak.

A John Cooper Works a kínálat non plus ultrája, a széria ALL4 hajtással automata és kézi váltóval egyaránt 6,5 s alatt gyorsul százra, a vége 234 km/h. És az ára? 11,75 millió forintForrás: Mini

Lehet persze vadóc JCW-változatként is rendelni, de a többi változatnál a komfort a legnagyobb nyereség a korábbiakhoz képest, amit sok vevő nagyra fog értékelni. Alapvetően feszes ugyan a hangolása, de nem dobálós a rugózás, és az egyenesfutása is nyugodtabb lett, ami a jobb zajszigeteléssel együtt az összes eddigi Mininél kellemesebb utazóautóvá teszi.

Prémium extra a kompakt SUV-ok mezőnyében: elektromosan nyíló csomagtérajtóForrás: Mini

Persze a felszereltségi listáról sem hiányoznak a ma elvárt biztonsági és kényelmi extrák, mint például az elektromosan nyitható csomagtérajtó, az online dugófigyelő funkcióval és éritőképernyővel felvértezett navigáció és a sokféle vezetéssegítő rendszer (adaptív tempomat, fáradtságfigyelő, távfényasszisztens stb.).

Veheti 4x4-gyel is, ha fél a téltől

Manapság cseppet sem magától értetődő az SUV-kban az összkerékhajtás (lásd az év autójának megválasztott Peugeot 3008-at), ezért különösen dicséretes, hogy a Countryman összes változatához elérhető felárért az ALL4 rendszer. Élőben, amikor a 190 lóerős Cooper SD dízelekkel tesztútra indultunk, a legrázósabb szakasz egy domboldali dűlőút volt (ott konvojban haladtunk), minden további kilométer pedig simára aszfaltozott főúton, és végül autópályán vezetett. Így nem igazán használtuk ki a 4x4 előnyeit, de biztosan sokan már csak a biztonságérzet kedvéért is megrendelik.

Nettó geg a Country timer fedélzeti funkció, amelynek segítségével a jármű off-road üzemmódjának fontosabb adatai követhetők nyomonForrás: Mini

Vajon mit lehet ennyi idő alatt megtudni egy terepjárónak álcázott divatkiegészítőről? Egyrészt azt, a maximalizáció során sikerült nagy részben megőrizni identitását. Bemutatta ugyanakkor a márka új, a korábbinál racionálisabb arcát is, amibe már nem férnek bele olyan vadhajtások, mint az előző generációból háromajtós Paceman terepkupé.

Látványos a nappali fény karikája, az ALL4 összkerékhajtás 600 ezer forintos felárért kaphatóForrás: Mini

Lám, a sima Miniből sem Coupé és Roadster, hanem inkább praktikus ötajtós készül - egy gyártó sikeréhez ugyanis értelmezhetetlen résmodellek helyett közönségkedvencek kellenek. Persze nem fillérekért: 6,7 millió a 136 lóerős benzines, és 7,7 millió forint a 150 lovas dízel ára.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK