Egy magyar tervezésű csodafegyver kalandjai - Alfa Romeo 6C 2300 Aerospider

2017.06.25. 12:44

Nyolcvan évvel ezelőtt az Alfa Romeo legérdekesebb, középmotoros és titokban fejleszett kísérleti modelljét három magyar származású konstruktőr alkotta meg. Kalandos utat járt be a német offenzíva ellen szánt versenyautó, de ma is megvan.

Az aerodinamikai mestermű csak 1150 kilós, a V12-essel megfutotta volna a 250 km/h-t. A háborút Jankovitsék garázsában vészelte átForrás: Retro Mobil

Az Alfa versenyistállója az 1920-as, '30-as években a magyar származású Vittorio Janónak, a zseniális motorkonstruktőrnek köszönhette dominanciáját. Az évtized derekán azonban megérkeztek a híres német Ezüstnyilak, egyrészt a Mercedes műhelyeiből, másrészt pedig Ferdinand Porsche vezényletével az Auto Uniontól - és leginkább a baráti, fasiszta Olaszország kárára taroltak a versenypályákon.

Jankovitsék tesztelés közben, karosszéria nélkül és ideiglenes hűtővelForrás: Retro Mobil

Középmotoros szörny születik Fiumében

Janót lenyűgözték a V6-os, középmotoros Auto Union Typ A-k, ezért részben szakmai kihívásból, részben pedig, hogy visszaszerezze az Alfa becsületét, nagy fába vágta a fejszéjét: olyan V12-es autót akart, amely móresre tanítja a Harmadik Birodalom sztárjait, de a márka jól bevált 2,3 literes sorhatos motorjával utcai sportkocsiként is eladható. Mindezt titokban, Milánótól és a konkurenciától távol akarta megvalósítani.

Az átalakított kocsi 1951-ben nagy szélvédővel és rendszámmal. Nagyon furák az arányai a középmotor miatt, akárcsak a rivális Auto UnionokéForrás: Retro Mobil

A konspirációhoz meg is találta két, részben szintén magyar származású társát, Gino és Oscar Jankovitsot, akik az akkor még Olaszországhoz tartozó Fiumében (ma Rijeka) üzemeltettek messze földön híres műhelyt. 1934-ben előbb a 2300-as 6C motor, majd az alváz vándorolt Fiumébe, a többi alkatrész később jött. Jankovitsék a munka során gyakran tesztelték a félkész autót; amit kellett, módosítottak, újragyártottak, kicseréltek.

A váltó a motor mögé került, az Alfát Lockheed-féle duplex versenydobfékek állították megForrás: Retro Mobil

Független felfüggesztést, előválasztós váltót, kétkörös fékrendszert, fékerőelosztót és a Lancia Lambda diffijét is beépítették a kocsiba. A kétféle, német mintára szintén a vezető mögé helyezett motor befogadására alkalmas karosszériát Oscar tervezte egy másik magyar, Járay Pál aerodinamikai tanai alapján, de konzultált a Porsche-iroda áramvonal-specialistájával, Josef Mickllel is.

Középkormányos, együléses kialakítás, a kocsi alját is lemezekkel burkoltákForrás: Retro Mobil

Szökés a határon, aztán garázsfogság

1937-ben aztán nem várt kanyart vett a történet: hiába készült el, Jano nem jött el a kocsiért, és nem küldte el a V12-est sem, így Jankovitsék a hathengeressel sajátjukként használták a II. világháborúig. A háború után Fiume Jugoszláviához került, a fivérek pedig disszidáltak: 1946 karácsony estéjén az Aerospiderrel áttörték a határsorompót és Triesztbe szöktek. A határőrök lőttek rájuk, de sérülés nélkül megúszták, a kocsit pedig eladták egy amerikai tisztnek.

A márka első középmotorosa három duplatorkú Weber karburátorral 105 lóerőt és 170 Nm nyomatékot adott leForrás: Retro Mobil

Az Aerospider csak 1967-ben bukkant fel New Yorkban, a különleges autókat gyűjtő Colin Crabbe kollekciójában, de ő nem ismerte a múltját, csak az Alfa-specialista Luigi Fusi ismerte fel 1978-ban. Megpróbálta megvenni az Alfa-múzeumnak, de Crabbe nem adta el. A '90-es években aztán a német Georg Gebhard szerezte meg, majd makulátlanra restauráltatta, és ma is az övé.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK