Ezért retteghet, ha véletlenül egy robogóssal karambolozik

robogó
Vágólapra másolva!
Jelenleg több mint félmillió robogó üzemel az országban, ezeknek mintegy 55 százalékára kötöttek valaha kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást.
Vágólapra másolva!

A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) becslése szerint ugyanakkor

mindössze 15-20 százalékuk után fizetik ki rendszeresen az átlagosan évi 3 ezer forintnyi díjat.

A mulasztók az évi néhány ezer forint spórolásával sokat veszíthetnek: rendőri igazoltatás során büntetés jár a mulasztásért, ugyanakkor

károkozás esetén átlagosan 350 ezer forintnyi átlagos kárösszeget kell saját zsebből kifizetniük.

Sok esetben a tulajdonosok sem tudják, hogy

a segédmotoros kerékpárokra (a robogók nagy része ebbe a kategóriába tartozik) kötelező kgfb-t kötni,

amennyiben azok részt vesznek a közúti közlekedésben. Más esetben szándékosan kerülik meg a díjfizetést, melynek meglétét (rendszám vagy más, jól látható azonosító hiányában) a hatóságok csak közúti ellenőrzés keretében tudják ellenőrizni.

A biztosítók a robogókra

rendszám híján alvázszámra kötik a kötelezőt,

melynek díja általában évi 2500-3000 forint közé esik. Ugyanakkor az MNB statisztikái szerint mind a 12kW alatti, mind a 13-35kW közötti teljesítménykategóriába eső motorok által okozott károk átlagos összege eléri a 350 ezer forintot, de személyi sérülés esetén nem ritka a milliós összeg sem. Fontos könnyebbség a károsultaknak, hogy amennyiben biztosítatlan robogó okoz kárt,

a károkozó helyett a MABISZ Kártalanítási Számlája fizeti ki a kárösszeget,

majd utólag behajtja a károkozón.

Gyakori eset azonban, hogy a károkozó robogó elhagyja a helyszínt, és ilyenkor

utólag szinte lehetetlen az elkövető beazonosítása.

Az FBAMSZ közleménye szerint mind ezen, mind a biztosításkötési arányon jelentősen javítana egy olyan rendelkezés, amely

kötelezően rendszámmal látná el a robogókat is.

A forgalomba helyezés és kivonás lehetőségével sikerülne kiszűrni azokat a robogókat is, amelyek tulajdonságaik alapján (50 köbcenti feletti motortérfogat) már nem is a segédmotoros kerékpár kategóriába tartoznak, vagyis a kötelező megfizetése mellett esetükben első forgalomba helyezéskor regisztrációs adót is fizetni kell, emellett használatukhoz külön motoros jogosítványra is szükség van.