Bátraké a szerencse - Renault Koleos menetpróba

Renault Koleos
Vágólapra másolva!
Ha valami, hát a legnagyobb Renault SUV igazán multikulti: a külső-belső formaterve francia, a műszaki alapjai a Nissantól származnak, ugyanakkor hajón érkezik hozzánk a koreai Samsung-autógyárból. A végeredmény jól sikerült, főleg azért, mert a mindenáron erőltetett sportosság helyett a kényelem került a prioritási lista élére. Dízel helyett azonban nem kínál alternatívát.
Vágólapra másolva!

A vásárló szava szent: ha egyszer SUV-t akar, mert divatos, jól használható, biztonságérzetet ad és a szomszédnak is olyan van, akkor a gyártónak olyat kell kínálnia, különben naphosszat malmozhatnak az értékesítők az üres autószalonokban. Sőt, mára legalább kettő, vagy inkább három kategóriában kell hobbiterepjárót árulni, és mostantól a Renault is így tesz (igaz, kuriózumként egyterűit is megtartva).

Jellegzetes Renault-arc a Mégane és a Talisman stílusjegyeivel, a lökhárítóban folytatódó LED-csíkkal. Még több fotó a galériában, kattintson a képre! Forrás: Renault

Belépőnek ott a kisautó-alapokra épülő Captur, amely tavaly 215 ezer eladott példánnyal uralta a szegmens crossover piacát Európában. Kompakt méretben a Kadjart ajánlják a franciák, ügyesen kihasználva a Renault-Nissan szinergiáit, hiszen ez javarészt megegyezik a Nissan Qashqai nevű közönségkedvenccel.

Ha pedig egyszer bevált a forgatókönyv, miért nem ismételhetnék meg a középkategóriában?

Így született meg az új Koleos, ami a Nissan X-Trail közeli rokona.

Jól megtermett, de nem hétüléses

Sokaknak ismerősen csenghet a típusnév, bár messze nem annyinak, mint a Renault szerette volna: a fura formájú, nem tökéletesen európai ízléshez alakított első generációs Koleos sosem lett része az utcaképnek. Most minden másként lehet - a menetpróba alapján tényleg jogos a gyár optimizmusa. Kezdjük a sokszor mindent eldöntő vásárlási érvvel, az önálló, francia dizájnnal: nyoma sincs már az ügyetlenségnek, ez eleganciát és tekintélyt sugall anélkül, hogy drabálisnak tűnne.

Az ajtók aljára felkúszó fekete küszöbborítás és sok ív slankítja a nagy lemezfelületeket. Szélesebb látványt nyújt a farnak a vízszintes tagolású, összevont szemöldökre emlékeztető hátsó lámpa Forrás: Renault

Pedig a 4,67 méteres, SUV egyáltalán nem kis darab, széltében-hosszában a X-Trailen is túlnyúlik, a VW Tiguannál pedig húsz centivel hosszabb. Méretei alapján elsősorban a Skoda Kodiaq és a Peugeot 5008 ellenfele, ebből ugyanakkor nem készül hétüléses változat -

csapatszállítónak inkább egyterűt ajánl a Renault,

ami azért kétélű fegyver lehet az SUV-mániában. Családi mindenesnek viszont így is beválik 624 (pótkerékkel 577) literes csomagterével és az átlagnak megfelelő variálhatóságával.

Ha VDA-szabványértékkel számolunk, máris 624 helyett "csak" 542 literes a csomagtér, az első rekesszel együtt, pótkerék nélkül. Ez ha nem is rekord, de tisztességes érték, ráadásul könnyen pakolható és bővíthető Forrás: Renault

Szerencsére átlagon felüli képességeket is fel tud villantani, amiről egész egyszerűen meg lehet győződni: be kell ülni. Tágra nyíló ajtóin keresztül hátra is kényelmes a bejutás, és pont megfelelő magasságban van a kényelmes pad ahhoz, hogy hosszú távon se kelljen felhúzott lábbal gubbasztani.

Tablet a műszerfalon, ahogy kell

Nemcsak a helykínálat nagyvonalú, hanem a térérzet is jó, főleg ha az üvegtetőt is beikszeljük az extralistán. Kár, hogy ezt kinyitva már országúti tempónál is irgalmatlanul dübörögnek a légörvények, ilyenkor csak a régi trükk segít, résnyire le kell engedni a hátsó oldalablakokat. A nagy Renault mellett szól az otthonos, ugyanakkor a modern berendezés és a jó minőségérzet, főleg a jobban felszerelt változatokban, amelybe óriási, álló formátumú tabletet kapnak középre, a lá Tesla és Volvo.

Kellemes anyagok és formák a beltérben. Már a második, Intens szinthez is jár a 8,7-es álló kijelző, sok más extrával együtt 400 ezer forint felárért (a kétliteres dízelek eleve erről a felszereltségről indulnak) Forrás: Renault

Ezekről milliónyi funkciót lehet kezelni és hirtelen a Nissan-féle testvérmodell belsejét is elavultnak láttatja, ugyanakkor nem estek a mostanában szokásos hibába a tervezők -

a klíma fő funkciói külön tekerőket és nyomógombokat kaptak.

Az óriáskijelzőről egy dolgot lehet csak hiányolni, felülnézeti körkörös kameraképet (csak hátrafelé néz lencse), ami a méretek és a korlátozott kilátás miatt jól jönne. Szerencsére a radarok mellett félautomata parkolórendszer is segíthet a manőverezésben.

Kényelmesek és nagyok a hátsó ülések, és (bár minimálisan csökkenti is a fejteret) a tetőablak tovább javítja a térérérzetet. Ez igaz a világos kárpitra is, csak győzzük takarítani Forrás: Renault

Fókuszban a kényelem

Ha már az opcióknál tartunk, ne feledkezzünk meg az olyan csecsebecsékről, mint a láblendítésre nyíló csomagtérajtó, a teljesen LED-es fényszóró, a hűthető-fűthető masszázsülés vagy a Bose Sorround Sound prémium hifi aktív motorzaj-kioltással. A nappabőrbe kötött, elegáns Initiale Paris csúcsmodell még kettős üvegezést is kapott, így menetközben szinte a légy zümmögését is hallani lehet benne, csakhogy a luxuskivitel felvet egy fontos komfortkérdést: nem dobál a 19-es kerekeken?

17-19 colos kerékkel kínálják, de a legnagyobbat érdemes azért kétszer is meggondolni a hazai mellékutakra. 5 év / 150 000 km garancia jár Magyarországon Forrás: Renault

Annak ellenére nemmel kell válaszolnunk, hogy kimarad az adaptív lengéscsillapító, hiszen finoman rugózik, bár kisebb felnimérettel még jobban ki tudja vasalni az úthibákat. Sebességfüggő rásegítésű, átlagosan pontos kormányzása, és összességében a mozgása is azt erősíti, hogy

fő erőssége a komfort, és ezzel nincs egyedül az SUV-k között.

Persze sietős tempóhoz vannak bőven tartalékai, de aki sportos családi autót akar, vegyen inkább kombi Talismant, lehetőleg összkerék-kormányzással.

Benzinmotor nincs, 4x4-hajtás van

Bár egyes piacokon benzinmotorral is kapható, Európának alapvetően dízelekkel szánják a Koleost, újabb bizonyítékát adva annak, hogy a legtöbb gyártónak egyelőre esze ágában sincs temetni a gázolajos autókat, már csak a széndioxid-kibocsátási flottakvóták miatt sem. Az alapváltozatba az 1,6-os dCi kerül 130 lóerővel, kézi váltóval és fronthajtással - ennyi a legtöbb célra megfelel, és takarékos is a maga 4,6 literes szabványos átlagfogyasztásával.

Középen látványos, digitális műszeregység változtatható színnel és (Intense szinttől) megjelenéssel. Ez azért modernebb, mint a Nissan órái Forrás: Renault

Annak, aki hajlandó azonos felszereltség mellett legalább 1,3 millió forinttal többet áldozni a jobb menettulajdonságokért vagy a tudatért, hogy a havas téli napokon sem fog elakadni, a 175 lóerős, kétliteres dízelt ajánlják, köztelezően összkerékhajtással kombinálva. Ezen felbuzdulva tereppályán is kipróbálhattuk a csúcs-Koleost, és 50:50 arányban fixre zárható, Nissan-féle rendszerével ügyesen elboldogult, már ameddig a terepszögei engedték.

Azért egy lejtmenetvezérlő sem ártana bele.

Az összkerékhajtás semmi újdonságot nem tartogat az X-Trail rendszeréhez képest. Automatikus a nyomatékeloszlás az első-hátsó kerekek között, de 40 km/h-ig fixen 50:50 százalékra lehet zárni, és létezik simán 2WD üzemmód is Forrás: Renault

Így is bőven hozza azonban a SUV-műfaj átlagát, sőt, tulajdonképpen felül is múlja, hiszen a Peugeot 5008, Opel Crossland X duóba például egyáltalán nem is lehet 4x4-rendszert kérni. Természetes élőhelyén, vagyis épített úton igazán lendületes és csendes a Koleos az erősebbik dízelmotorral, 380 Nm-es nyomatéka vígan elboldogul a kiviteltől függően üresen 1,66-1,74 tonnás hobbiterepjáróval.

Nem csak zenélni jó a külön mélynyomós Bose Surround hifi: a kétliteres dízelmotor zajainak egy részét is kioltja Forrás: Renault

Ilyen francia autó sincs sok: CVT-váltós

Akad egy érdekes vonása a Renault-nak, amin meglátszik a japán műszaki rokonság: azok, akik nem akarnak kézzel kapcsolgatni, klasszikus bolygóműves automata vagy duplakuplungos robotizált váltó helyett kizárólag CVT-vel rendelhetik. A menetpróbán kicsit tartottunk ettől a változattól, de akárcsak a Subaru Lineartronicnál, úgy itt is

elmarad a motorbőgetős, bosszantó gumiszalag-effektus intenzív gyorsításnál,

virtuális fokozatokat végiglépkedve mindig ejt egy-egy lépéssel a fordulatszámon.

Automataváltó (pontosabban CVT, virtuális fokozatokkal), sok kijelző, a műszerfal felső részén puha burkolatok: menezserigényekre felkészítve Forrás: Renault

Így aztán viszonylag könnyen meg lehetett barátkozni az X-Tronic erőátvitellel, visszafogott tempónál pedig úgyis jólfésült CVT-ként viselkedik. Mégsem beszélnénk rá feltétlenül senkit, hiszen félmillió forinttal növeli az árat és vegyes használatban fél literrel a fogyasztást, ráadásul kéttonnás helyett csak könnyebb utánfutót lehet vele vontatni. Papíron csak egyetlen dologban, a gyorsulásban jobb a kézi váltósnál, ebből azonban a valóságban semmit sem lehetett érezni - épp ellenkezőleg.

Végre egy alapmodell, ami nem fapados

Üröm az örömben, hogy a nagymotoros, 4x4-es Koleosokkal átlépjük az tízmilliós álomhatárt, ahol már sokan inkább a prémiummárkák felé kacsintgatnak, de ezért sokat is ad a francia-japán (amúgy Koreában gyártott) SUV. Nem kérdés ugyanakkor, hogy leginkább az 1,6-os, fronthajtású alapmodell tűnik jó ajánlatnak, hiszen

használtautó-beszámítási kedvezménnyel már 7,9 millió forinttól elvihető.

A gyártás helyszíne: Busan, Dél-Korea, akárcsak az elődnél. Ami a dízel konkurensek árakait illeti, a legolcsóbb Skoda Kodiak (150 lóerővel, összkerékkel) 9,4 millió forint, míg a fronthajtású Peugeot 5008 (120 lóerővel) akciósan 7,16 millió - kevesebb extrával ugyan, de felár nélkül hét üléssel Forrás: Renault

Ez 120 ezer forinttal több ugyan, mint amit a frissített X-Trailért kérnek, de vessünk egy pillantást az alapfelszereltségre: tempomat, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, táblafelismerő, ráfutásgátló, 17 colos alufelni, ködlámpa, fény- és esőérzékelő, tolatóradar, kétzónás automata klíma, automata Renault kártya, navigáció 7 colos kijelzővel és DAB-rádióval. Vagyis a Zen kivitel is elég családi- vagy flottaautónak, a francia autók iránti bizalmatlanságra pedig ott az 5 év/120 ezer kilométer garancia.