Útdíjmentes behemót B-s jogosítványoz - Volkswagen Crafter 2.0 TDI teszt

2017.09.05. 12:57

Nemrégiben jelent meg a legnagyobb B-s jogsival vezethető Volkswagen, a Crafter második generációja. Rendeltetésszerűen próbáltuk ki a jókora furgont, amely társaival együtt egyre több közepes teherautót vált ki Európa útjain, hiszen óriási a bendője, viszont olcsón lehet üzemeltetni, és tachográf sem lesi benne a sebességet és a betartott pihenőidőket.

Mire is jó egy furgon? Nos, sokkal inkább a „mire nem jó egy furgon” kérdés a jogos, ha egy úrvezető közelebbi ismeretségbe kerül egy 3,5 tonna össztömegű L3H3 Volkswagen Crafterrel. Mondjuk első látásra lefagy a mosoly az arcáról,  amikor feltűnik a behemót a maga valójában: vajon azért fehér a teteje, mert havas? Szerencsére nem, de akkor is, hogyan kell ezt vezetni? Hát rövidesen kiderül, hisz a Craftert bárki megülheti, akinek sima személyautós jogosítványa van. Így én is.

A Crafterre nézve minden eszébe jut az embernek, kivéve az a szó, hogy kisáruszállító - pedig az. Most ezek tarolnak a piacon és a kamionok, a közepes teherautók rovásáraForrás: Origo

Csúcs ez az érzés

Bemelegítésként mindjárt mászhattam is fel a fülkébe vezető lépcsőn, de közben az vigasztalt, hogy a 4x4 változat esetén további 10 centi kellene még a csúcstámadáshoz. A neheze ezután jön csak - gondoltam, ám az opciós légrugós sofőrülésbe huppanva az ideális vezetési pozíció megtalálása egészen könnyen ment. Ráadásként előre és az üléstámla vonaláig oldalra is tűrhető a kilátás - a mintegy egy méternyi holtteret leszámítva.

Páholyból látunk rá a forgalomra. Egyszerűek az anyagok, de korrekt a dizájn és a kidolgozás, remekül kézre áll a váltókarForrás: Volkswagen

Újabb nagy levegő, indítás: a kétliteres, 140 lóerős, AdBlue-t (karbamidoldatot) töltögetve immár Euro 6 normás dízelmotor visszafogott morajlása és a középkonzolra helyezett váltókar, valamint a jó fogású-méretű, függőlegesen és tengelyirányban is állítható volán már-már személyautós miliőt teremt. Csak épp a tér nyúlik széltében a hossza helyett.

Ügyes részletek könnyítik a rakodást, habár a 270 fokos ajtónyitás borsos felára (207 ezer forint) miatt erősen meggondolandóForrás: Origo

Jóllehet a tükrök nagyok és informatívak, a kiparkolási manővernél a körkörös, a műszerfalon egérmozin is figyelhető radar a legnagyobb segítség. Annak, aki sokat sürög-forog a városban, tolatókamerát is érdemes lehet rendelnie hozzá, bár minden megszokás dolga. Ugyan még mindig gombóccal a torkomban, de gond nélkül elhagytam a telepet, pedig rendesen körbeparkolták a tesztfurgont a Porsche Hungária flottás kollégái. Örömködésre azonban nem sok idő jutott.

Költöztetés előtt azért gyakoroljon

Egy-két kanyar után a kőkemény valóságba, a budapesti Hungária körút koradélutáni hömpölygésébe csöppenve bizony megszeppentem. Közvetlenül könnyen manőverezhető kiskocsiból átülve nem ártott volna kicsivel több idő az összecsiszolódáshoz. Hála az égnek azonban ez utóbbi végül csak a Crafter és közöttem történt, a forgalom többi résztvevőjével súrlódásmentesen zajlottak az események.

Egy extra, ami hiányzott a tesztautóból, de akár még a radar mellé is jól jönne: tolatókameraForrás: Volkswagen

Ha valaki csak pár órára, célirányosan bérelne a megszokottnál kétszer nagyobb járművet, jobban jár, ha tesz néhány tanulókört, már egy negyedórás ismerkedéssel is sokszázezres kárt előzhet meg.  Ezzel el is jutottunk laikusoknak leginkább érdekes felhasználási területhez: igen, költöztetéshez, nagyobb holmik szállításához olykor ilyenbe ülni nem elvetendő dolog, főleg, ha segít pár barát cipekedni.

A legprofibb amatőr óriás

Persze a Crafter igazi célközönsége, a profi áruszállítók köre inkább örül a pluszos méretnek, hiszen minél nagyobb a hasznos tér, annál jobb az árukilométer mutató. Ezért a VW Haszonjárművek kínálatában akad még a tesztelt Crafternél is nagyobb, de az már tényleg csak hivatásosoknak való. A legnagyobb az akár 7,3 méter hosszú H5L4 verzió, amelynek 18+ köbméternyi rakterében egy hongkongi garzonhoz szokott szingli valószínűleg félne egyedül.

Bútorok, sportszerek, mosó- és konyhagépek mozdulnak meg egy-egy költözéskor: a Crafter L3H3 11 köbméteres bendője mindent visz. Van akár még ennél kettővel hosszabb és eggyel magasabb kivitel is, de az már tényleg egy gigászi monstrumForrás: Origo

Persze már a tesztelt Crafter L3H3 sem szerény, még ha csak alulról a második is a sorban. Miközben azonos szinten kokettálhatunk a buszvezetőkkel, jogilag egy kishaszonjárműben ülünk, amire zömmel autószabályok vonatkoznak. Így legálisan mehetünk 130-cal a sztrádán,kevesebb behajtási tilalom él rá (már persze ahová befér), nem kell bele tachográf, drága útdíj helyett elég sztrádamatricát venni.

A kétliteres dízel nyomatéka 340 Nm, a gyári fogyasztás optimista 7,4 liter. Kézi helyett akár nyolcfokozatú automataváltó is kapcsolódhat hozzáForrás: Volkswagen

A teherautókénál lazább szabályokon túl könnyű megszokni a kakasülőt, a tiszteletet parancsoló közúti jelenlétet, és a közepes terhelésig (jobban nem próbáltam megrakni) kifejezetten fickós menetteljesítményeket is. Bálnateste ellenére szinte fickándozik a pesti lüktető autófolyamban, csak kirakjuk az indexet, és a BMW-s máris előzékenyen beenged, mi pedig egy laza gázzal azonnal felvesszük a párhuzamos sáv sebességét.

Merci-rokon nélkül, de kitüntetéssel

Irányjelzés nélkül nemhogy nem szabad és illik, de fizikailag is nehezebb az útburkolati jelekre ráhajtani, a sávtartó asszisztens ugyanis igyekszik visszakormányozni a járművet az addigi sávba. Ez, továbbá éberségfigyelő, valamint ráfutásgátló is rendelhető a második generációs Crafterhez (itt olvashat az elődmodellről), sőt érdekes opcióként akár beparkoló automatika is.

Forgalomban nem sokan mernek kekeckedni egy ekkora bálnával, bár minek is tennék, amikor még rakottan sem esik nehezére tartania a ritmust. Az új generációt Lengyelországban gyártjákForrás: Origo

A 2017-es Év Haszonjárművévé választott kisáruszállító tehát nemcsak a rakomány, hanem immár a vezető és utasai gyors, komfortos és biztonságos célba juttatására is alkalmas. Igaz, a fapados, 105 lóerős alapkivitelű Crafterben szinte minden feláras,  7,3 millió forintos bruttó ára azért vonzó lehet a piacon.

Gyári sajtófotón is ipari környezetben, lemezfelnikkel - ez a kocsi munkára termett. Érdekessége, hogy első-, hátsó- vagy összkerékhajtású kiviteleket is gyártanakForrás: Volkswagen

Más kérdés, hogy aki igazán szeretné érezni a legújabb, főleg aktív biztonsági és kényelmi felszerelések jelenlétét, na meg a névhez illő kraftot, annak tízmillió forint körüli végösszeggel kell kalkulálnia. Persze vannak a piacon alternatívái, köztük a Mercedes Sprinter is, amelyről fontos tudni, hogy nem VW-rokon többé. Továbbra is létezik viszont átemblémázott Crafter, úgy hívják: MAN TGE.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK