A Balaton úszó kockaházai

Balaton FOTÓ FOTÓTECHNIKA hajó KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ légi felvétel TÁJ tó
Balatonlelle, 2011. augusztus 6. A Badacsony nevű hajó halad a Balatonon, Balatonlelle közelében. Az 1979-ben épült, katamarán elrendezésű, kéttestű hajó felső fedélzetén egy nagyméretű, tágas, nyitott, valamint egy kisebb zárt utastér, az alsó fedélzeten egy nagyméretű, kényelmes, panorámaablakos, klimatizált utasterem van kialakítva. A hajó befogadóképessége 400 fő. MTI Fotó: H. Szabó Sándor
Vágólapra másolva!
A második világháború után a tó fenekéről kellett előhalászni szinte a teljes flottát, de a tömegek nyaraltatásával együtt újra fejlődésnek indult a balatoni hajózás: jöttek az alumínium vízibuszok, fokozatosan megújultak a tihanyi kompok. Negyven évvel ezelőtt pedig igazi csodabogarat terveztek a magyar tengerre, dupla hajótesttel és kockaházra emlékezető felépítménnyel. Végül összesesen három katamarán épült, igaz, ez egyikre ma már alig lehet ráismerni.
Vágólapra másolva!

Öblös hajókürt helyett furcsa, kapucsengőre emlékeztető indításjelzés hallatszik, a matrózok eloldják a köteleket, és a láthatóan jócskán farnehéz Badacsony katamarán tolatni kezd, majd megfordul a számára valószerűtlenül szűk fonyódi kikötőben.

Az óriási kocka orrát a kapitány a névadó hegység felé fordítja,

és a mólónál kifutva komótosan szelni kezdi a Balaton hullámait.

Fonyódi archív. Külföldön jó pár helyen járnak katamarán nagyhajók, nálunk csak a Balatonon. Kering is pár legenda a törzsek közé keveredett, megpörgő halászcsónakról, valószínűleg nem sok alappal Forrás: MTI/Demecs Zsolt

Csak egy szokásos nap, amiből már nem sok lesz az idei szezonban, de a szeptember 9-10-i hétvégén még jó néhányan hajóra szállnak, és úgy érkeznek a badacsonyi szüreti fesztiválra. Általában a jármű típusánál sokkal fontosabb kérdés foglalkoztat ezen a járaton mindenkit (olaszrizling vagy kéknyelű?), pedig a magyar gyártmányú, kéttörzsű hajótípus is megér egy misét.

Félkészen érkeztek a Dunán és a Sión

Messze nem készítettek belőle akkora sorozatot, mint a korábbi cikkünkben bemutatott öreg, de a Dunán és a Balatonon (sőt talán itt-ott külföldön is) máig közlekedő vízibuszokból,

mindössze három katamarán épült.

A minisorozat első tagját, a Siófokot negyven évvel ezelőtt tervezték és kezdték építeni az Újpesti Hajógyárban, majd 1978. április 14-én érkezett a Sió zsilipjén a magyar tengerre.

Így fest ma a sorozat legfiatalabb tagja, az 1981-es, testvéreihez képest továbbfejlesztett Füred. Alul barnás füstüveget kapott, akkoriban ez volt a menő épületeken is (lásd: Skála-Metró) Forrás: Kismartoni András

Mint arról a Dunántúli Napló korabeli riportja is beszámolt, a katamaránt felső felépítményszint és kormányállás nélkül vontatták végig a Dunán és a Sió csatornán, és miután készre szerelték, már '78 nyarán „mélyvízbe” dobták: próbaüzembe állt a legtöbb utast szállító Fonyód-Badacsony járaton. A mérlege egyáltalán nem volt rossz: őszi szezonzárásig összesen 270 ezer utast szállított.

A felépítményt vonalzóval tervezték

Bár a korabeli tervek új szovjet hajókat és gyors flottamegújítást vizionáltak, végül összesen további két kockahajó készült el: 1979-ben a már említett Badacsony, majd két év múlva némileg áttervezve, hat méterrel megnyújtva (így kevésbé farnehéz kialakítással) és megnövelt sebességgel a Füred.

Az alaptípusok közel 30 méter hosszúak,

10 méter szélesek és korukban rengeteg újdonságot hordoztak.

A Siófok, még eredeti kivitelében. Két darab, alapvetően az Ikarusokéhoz hasonló Rába dízel főgép hajtja, de az ablakok és a műszerek is mutatnak némi buszrokonságot Forrás: MTI/H. Szabó Sándor

Ezek közül két dolog a laikusoknak is rögtön szembeötlik. Egyrészt szögletesek, hiszen a szocialista divat a Balaton környékét sem kerülhette el, lásd az Ezüstpart szállodasorát, a tapolcai Y-házakat vagy éppen a lapos tetős nyaralókat. Másrészt kéttörzsűek, vagyis az egyforma úszótestekre van ráépítve a hajók felépítménye, ami fokozott stabilitást ad a jókora hajóknak, viszonylag kicsi merülés mellett.

Nem teljesen új azért a kéttörzsű hajó a Balatonon, csak anno csónakméretben készültek, vagy vízibicikliként. Ha manapság katamaránt említünk, akkor vitorlásra gondolunk - ilyen hajók uralják a Kékszalagot is Forrás: Fortepan

Sosem látott műszaki újdonságok

Ezek igen fontos szempontok a sekély, viharban viszont szeszélyes Balatonon, beleszámítva a gyakori zsúfoltságot is - hiába igyekeztek eltussolni, sokan emlékeztek még a Pajtás hajó füredi tragédiájára. A dupla hajótestnek

volt még egy előnyös tulajdonsága, a csekély hidrodinamikai ellenállás,

vagyis elvileg a két darab, egyenként 200 lóerős Rába-MAN dízelmotorokkal is fürgének kellene lennie.

Hármasikrek? Nem egészen, már a Badacsonynál is voltak fejlesztések, a Füred pedig hat méterrel hosszabb és valamivel gyorsabb lett, illetve kevésbé zsúfolták tele ülőhelyekkel Forrás: Kádár Zoltán, Magyar Hajózásért Egyesület

Csakhogy a gyakorlatban mindössze 13 km/h-s (Füred: 15-16 km/h) sebességükkel a magyar tenger leglassabb nagyhajói közé tartoznak a Z-hajtású katamaránok, ami főleg a farrész szögletes, áramlási szempontból előnytelen kialakításából adódik. Viszont ügyes manőverezők: úszótestenként egy-egy hajócsavarját függőleges tengely metén teljesen körbe lehet forgatni (180 foknál van a hátramenet).

A hirdetéssel felmatricázott Badacsony vár utasokra idén nyáron a névadó hegy lábánál. Mindig nyitva van a gépház ajtaja, az elektromágneses kikötés a múlté Forrás: Kismartoni András

A joystickos hajtóműmozgatás remekül kiegészíti a lassabb kormánylapátot, főleg kikötésnél tesz jó szolgálatot, de

volt még egy trükkje is a hajóknak: az elektromágneses rögzítés.

Ezt a badacsonyi és fonyódi mólónál lehetett használni néhány évig, a partfalhoz rugalmasan rögzített acéllemezekhez kikötésnél gombnyomásra odahúzta magát a katamaránok első és hátsó mágnesfala. Végül aztán tartóssági gondok miatt vissza kellett térni a jó öreg kötelekhez.

Dübörgő diszkók és kalózos gyerekbulik

Utasszempontból ezek a szögletes, alapesetben 400 férőhelyes hajók tudtak más csodát is: az alsó szint barna füstüveges (Füred) és légkondicionált volt, még jóval azelőtt, hogy ilyennel szédítettek az Ikarus 350-es luxusbuszok. Bár csak a felső szintjük nyitott részben, aminél sokan többet elvárának egy nyári hajókázásnál, a zárt óriásteremnek voltak ám előnyei is: évtizedekig ezek voltak a Balaton menő diszkóhajói, és máig sokféle rendezvénynek adnak otthont.

A lenti nagyterem közepe, tükrös mennyezettel - milyen lehet diszkófényekkel? Idelent kerékpárt is lehet szállítani, de büféből már csak az emeleti működik Forrás: Kismartoni András

Mostanra legtöbben megszokták kissé drabális látványukat, sőt igazából retrónak számítanak, de azért ne feledjük, rengeteg kritika érte a katamaránokat megjelenésük miatt.

Az úszódarukat kivéve szinte minden hajó kecsesebb náluk,

és ez különösen igaz arra a kettőre, amit az érkezésük miatt elsőként selejteztek le: a Tátika átkerült a Zánkai Úttörőtáborhoz, a régi Helka pedig szárazra került: Füreden a 71-es út mellé állították, és presszót rendeztek be rajta.

Klasszikus berendezés: a Füred lépcsőháza Forrás: Kismartoni András

Kakukktojás a flottában: régi-új Siófok

Összességében azonban a nagy befogadóképességű és stabil katamaránok fontos mérföldkövet jelentettek és jelentenek ma is a balatoni hajózásban és a hazai járműiparban, ugyanakkor felvetődik a kérdés, mi lesz velük a jövőben. Erre részben már megadta a választ a Siófok teljes átépítése a névadó város kikötőjében: ha nem lenne kéttörzsű, szinte rá sem ismernénk.

Viszlát, kockadizájn és a tat felé eltolt arányok: a Siófok lényegesen harmonikusabb formatervet és több nyitott teret kapott, végre átjárható elöl Forrás: BHRT

Többé nem olyan a felépítménye, mintha egy kisgyerek púpozna egymásra építőkockákat, mert a fontos részeit lekerekítették - többek közt a jobb súlyeloszlás miatt előre költöztetett kormányállást is. A korábban javarészt teljesen zárt utasterű katamarán végre részben nyitott és körbejárható lett,

az esélyegyenlőség jegyében liftet is szereltek bele,

és a régies barna-vajszínű kombináció helyett már fehérben pompázik a második legforgalmasabb, Siófok-Balatonfüred járaton.

Kérdőjelek a badacsonyi katamarán körül

Felvetődik persze a kérdés: ugyanilyen megújulás vár-e a másik két, elég viseltes katamaránra is? Erre nem tudjuk még a választ, és azt bonyolítja egy régi terv is: pont az általuk bejárt Badacsony-Fonyód útvonalra terveznék a második balatoni kompjáratot, amihez a legutolsó hírek szerint a rávezető új utakkal és kikötőátépítéssel együtt hatmilliárd forintnyi forrás lenne szükséges.

Lesz vajon második kompjárat a Balatonon? Egyelőre nyitott kérdés, mindenestre a Tihany-Szántód járatot nyáron sokan használják, és idénre a Kossuthot felújították Forrás:H.Szabó Sándor

Tény, hogy a tihanyi komp idén rekordforgalmat bonyolított, miként az is, hogy Badacsonynál a nyolc perces ottani menetidő háromszorosával - és magasabb díjjal - számolhatnának az autósok. Ha elindulna az új kompjárat, feleslegessé válnának itt a régi katamaránok, ami nem azt jelenti, hogy le is kéne selejtezni őket, hiszen

hajóviszonylatban nem számítanak aggastyánnak.

Ha marad a mostani személyforgalom, akkor a kéttörzsű borkóstoló-jártoknak is egy dolog marad: a teljes felújítás.