Púpos szépségkirálynő - Wartburg 311 veterán teszt

Wartburg 311 veterán
Vágólapra másolva!
Kétütemű motorjával, és alvázas építésével a 311-es nyugati mércével már a megjelenésekor elavultnak számított, de a Vasfüggönyön innen nagy szám volt! Nemcsak csinos karosszériája miatt: helykihasználása, illetve útfekvése is jobb volt, mint a Moszkvics 403/407-esé vagy a kétajtós Skoda Octaviáé - és ezzel fel is soroltuk Magyarországon elérhető riválisait. Olyanok is beleülhettek, akiknek nem telt rá: a korai szériából jó néhány példány Budapestet járta taxiként.
Vágólapra másolva!

A történet kiindulópontja az 1940-ben bemutatott DKW F9-es, amit a háború után az NDK-ban, lényegében változatlan formában, IFA F9-ként gyártottak tovább. Az eisenachi mérnökök 1955-ben,

jórészt titokban láttak neki egy új, 311-es gyári kódú modell kifejlesztésének.

Pénz híján az F9-ből átvett, kétütemű, háromhengeres, 900 köbcentis, vízhűtéses motorra új hengerfejet szerkesztettek, és nagyobb átmérőjű felömlőkkel a 30 lóerőt 37-re tornázták fel.

Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán

Az IFA alvázát megnyújtották és meg is erősítettek, a keresztlaprugók maradtak, de a kocsi mind a négy sarkára hidraulikus lengéscsillapítókat tettek, Hans Fleischer formatervező pedig rajzolt egy mutatós, immár négyajtós karosszériát. A vezetőségnek tetszett a közeli várról Wartburgnak keresztelt prototípus, így 1956-ban sorozatgyártásba is vették.

Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán

Klasszikus iskola: alvázas felépítés

Nyugaton már nagyban dúlt az önhordó korszak, de az alvázas felépítés egyik óriási előnyeként a VEB Automobilwerk olcsón tudott különböző felépítményeket illeszteni a 311-es alapjaira, összesen 13-félét gyártottak: öt szedán, két meseszép kupé, kétféle kombi (az egyik kétajtós, a másik a különleges Camping), Kübelwagen a rendőrségnek, kisteherautó, négyüléses kabrió és az 50 lóerős 313/1 sportváltozat

Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán

A szerkezetet folyamatosan fejlesztgették, először a gyenge dinamót cserélték erősebbre, 1958-ban pedig szinkronizálták a váltó három felső fokozatát, és duplex dobfékeket tettek előre. 1960-ban a kompresszió megemelésével és

az égésterek átdolgozásával 40 lóerőre nőtt a teljesítmény,

majd 1962-ben 992 cm3-re fúrták fel a motort, átalakították a főtengelyét, és megint a hengerfejet is: 45 lóerő lett az eredmény.

Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán

A termoszifonos hűtést szivattyús váltotta le, a futómű központi olajozása helyett pedig áttértek a zsírzó gombokra. Ezt követően az 1965-ben bevezetett új, kiskerekű 312-sorozat megjelenéséig (az volt a kocka-Wartburg műszaki előfutára) már csak kevés dolog változott, az elegáns vonalú és szép részletmegoldásokkal tarkított 311-est 43 országba exportálták, még Amerikába is jutott belőle!

Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán

Ügyesebben kanyarodik, mint a későbbi Wartburgok

Tesztautónk tulajdonosát már gyerekkorában lenyűgözte a „púpos" Wartburg, sok évtizeddel később be is szerzett egy műszakilag és esztétikailag is javításra szoruló példányt. A teljes restaurálást választotta: a karosszérián csak kisebb dolgokat kellett javítani, de

kicserélték a küszöböket, az ajtókat és a taposólemezt is.

A motorban minden új, és a futómű, a fékek meg a féltengelyek is frissek.

Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán
Wartburg 311 veterán

Könnyen indul, orrából szól a jellegzetes "deng-deng-dedeng" muzsika. Hidegen is jól húz és egyenletesen jár, csak rettenetesen füstöl. Váltója rövid utakon, finoman kapcsolható, ha kitanultuk a fordított H sémát (egyes a műszerfal felé fel, kettes le, harmadik magunk felé fel, negyedik le, a hátramenethez pedig ki kell húzni a pálcát és le), könnyű kezelni. A pattogós futómű gyenge partner az úthibák egyengetésében, de a laprugók cserébe egyenesben és kanyarban is stabilak.

A 311-esek 15 colos kerekeken gurultak, a 312-esek már 13-asokon. 1960-ban íves díszlécek váltották le az egyeneseket Forrás: Retro Mobil

A 311-es egész jól tartja a lépést a mai forgalommal, de az elöl dupla munkahengeres dobok ellenére is oda kell figyelni a féktávra, ráadásul a füst miatt - érthető módon - mindenki és mindig meg akar minket előzni!

Az öreg kétütemű a hosszabb túráktól sem ijed meg,

gazdája gyakran elviszi messzi veterántalálkozókra és kirándulásokra, bizton állítva: 90 km/h-val kimegy a világból.

Műszaki adatok - Wartburg 311 (1962)

Motor: soros háromhengeres, vízhűtéses kétütemű, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 992 cm3. Furat x löket: 73,5x78,0 mm. Kompresszió: 7,4:1. Teljesítmény: 45 LE, 4250/perc fordulaton. Nyomaték: 93 Nm, 2200/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, kapcsolható szabadonfutóval, elsőkerékhajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul merevtengelyes futómű hidraulikus lengéscsillapítással, elöl-hátul keresztlaprugókkal. Minden keréknél hidraulikus működtetésű (elöl duplex) dobfékek, egykörös fékrendszer.

Felépítmény: négyajtós, ötüléses zárt acélkarosszéria, alvázon. Hosszúság x szélesség x magasság: 4300x1520x1450 mm. Tengelytáv: 2420 mm. Saját tömeg: 920 kg.

Végsebesség: 125 km/h. Tank: kb. 44 l.