A BMW feltalált egy új autókategóriát

Auto Show Detroit
CEO of BMW of North America Bernhard Kuhnt introduces the BMW X2 during the 2018 North American International Auto Show in Detroit, Michigan, on January 15, 2018. The Detroit Auto Show got rolling on January 14, with international trade and tax cuts dominating the conversation, even as carmakers raced to meet Americans' seemingly insatiable appetite for trucks and SUVs. / AFP PHOTO / JIM WATSON
Vágólapra másolva!
Kompakt terepkupéja eddig még egy gyártónak sem volt, erre Detroitban megjelent az X2. Bemutatjuk a bajorok újdonságát, és öt másik autót, ami kimaradt a tegnapi összeállításból.
Vágólapra másolva!

GAC Motors Enverge

Az ablakok nem átlátszóak a Lamborghini-stílusú ajtókon Forrás: AFP/2018 Getty Images/Bill Pugliano

Az 1997-ben alapított kínai GAC (Guangzhou Automotive Company) neve nem sokat mond nekünk itt Európában, pedig Kína egyik leggyorsabban növekvő gyártójáról van szó.

Évente 30-35 százalékkal növelik az eladásaikat,

tavaly már 500 ezer autót gyártottak, és 2020-ra egymilliót terveznek.

Belül is elképesztő a dizájn, a kormány akár egy Forma-1-es autóba is passzolna Forrás:AFP/ Anadolu Agency/David Graff

Először tavaly állítottak ki Detroitban, rögtön három tanulmányautóval akarták demonstrálni hozzáértésüket, és azt is, hogy

komolyan gondolják a belépést 2020-ban az észak-amerikai piacra.

Egy évvel később, idén ismét hoztak egy látványos tanulmányt, az Enverge-et, amely a márka fiataloknak szánt formanyelvéből és technikájából ad ízelítőt.

Szinte csak a kínai standon voltak már hoszteszek, talán a #metoo kampány miatt Forrás: AFP/2018 Getty Images/Bill Pugliano

A roppant látványos megjelenésű 4,5 méteres elektromos SUV különlegességei közé tartoznak a felfelé nyíló szárnyas ajtók, amelyekből első látásra kifelejtették az ablakokat. Ennek azonban az az oka, hogy az utasok belülről egy virtuális világ képét nézhetik rájuk vetítve menet közben.

A visszapillantó tükrök helyén apró kamerákat találunk Forrás: AFP/Jim Watson

240 lóerős villanymotorjával 4,5 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órára az Enverge, de a végsebessége csak a villanyautóktól megszokott 160 km/óra.

Egy töltéssel elméletileg 600 kilométeres hatótávot biztosít számára a 71 kilowattórás akkumulátor,

gyorstöltővel 10 perc alatt 400 km-re elegendő áramot lehet nyerni.

A GAC sorozatgyártású autója, az új GA4 már jóval unalmasabb a tanulmánynál Forrás: AFP/Jim Watson

Sokkal unalmasabb a szabadidő-tanulmánynál a GAC szériagyártású autója, a GA4 szedán, amiben 1,3 vagy 1,5 literes benzinmotorok dolgoznak. Viszont ez is eléggé tele van tömve fejlett elektronikával, a tulajdonos például egy okostelefonos alkalmazással a távolból is figyelheti autóját, hozzáférhet a zárakhoz, sőt, a motort és a klímát be is indíthatja.

Nissan Xmotion

Formabontó dizájn, elektromos hajtás, önvezető képesség Forrás: Getty Images//Bill Pugliano

Idén nem volt sok SUV tanulmány Detroitban, a kevés közül az egyik legérdekesebbet a Nissan hozta. Az Xmotion egy

három üléssoros, hatszemélyes szabadidő-autó egyedi dizájnnal, fejlett fedélzeti elektronikával és jó ötletekkel.

Nem tudni, hogy milyen motort kapott a kocsi, csak annyi biztos, hogy mind a négy kerék részt vesz a hajtásban, ahogy egy robusztus terepjárótól illik.

A tanulmány belső terében a tradicionális japán dizájnelemek és faanyagok keverednek a modern technikával Forrás: AFP/2018 Getty Images/Scott Olson

Nem kevesebb mint

hét képernyővel szereltek fel az Xmotion műszerfalát,

ezeket érintéssel, hangvezérléssel, gesztusvezérléssel és szemmozgással is lehet használni. A kocsi indításához ujjlenyomat-vizsgálat szükséges, önvezető üzemmódban egy virtuális asszisztens segít a navigáció kezelésében.

Chevrolet Silverado

Amerika második számú népautója ez a gigantikus pickup Forrás: AFP/Jewel Samad

A Silverado az egyik legfontosabb autó, amit a General Motort gyárt, ezért nem véletlen, hogy az új generációt hazai pályán, a Detroiti Autószalonon mutatták be. A hatalmas pickup előző generációjából

tavaly 586 ezer példányt adtak el az Egyesült Államokban,

ezzel az egész amerikai autópiac második legnépszerűbb típusának számított a 896 ezer példányban fogyó Ford F-150 után.

Érdekes megfigyelni, mekkora a vezetőülésben ülő nő az autóhoz képest Forrás: NAIAS

Az új, összesen nyolcféle változatban kapható Silverado valamelyest szakított elődje konzervatív stílusával, változtattak a fényszórók és a hűtőmaszk formáján, megnövelték a méreteket is, de

a tervezésnél a gyalogosvédelem és a légellenállás szemmel láthatóan nem volt a szempontok között.

Viszont a súlycsökkentés igen, 204 kilót tudtak lefaragni a platós kocsi tömegéből annak köszönhetően, hogy a karosszéria és a futómű egy része már alumíniumból készül, ráadásul a létraalváz is könnyebb és merevebb lett.

Széles a Chevy, mint egy kombájn Forrás: AFP/Jewel Samad

A motorkínálatban az 5,3 és 6,2 literes V8-asokon kívül egy háromliteres, hathengeres Duramax dízelmotor is helyet kapott, az automata váltó fokozatainak száma tíz. Újdonság, hogy

a V8-asok akár hét hengert is le tudnak kapcsolni,

hogy ezzel is csökkentsék a fogyasztást. A Silveradónak létezik emelt futóműves, differenciálzáras, alsó védőlemezes terepgumis off-road változata, de van puhány városi kivitel is, amely 22 colos, alacsony oldalfalú gumikon gördül, és LED-es fényszórókkal világít.

BMW X2

Az X2 jelenleg a legkisebb BMW szabadidő-autó, a hossza 4,36 méter Forrás: AFP/Jim Watson

A BMW nem tud leállni a szabadidő-autókkal, Detroitba is elhozták az óriási X7 tanulmányt, és az X2 tavasztól megvásárolható szériaváltozatát is. Utóbbi

az X1 sportosabb, kupé jellegű testvérmodellje,

azonos technikára építve, ami azt jelenti, hogy a gyengébb verziók elöl hajtanak, és csak az erősebb motorok kapnak összkerékhajtást.

Az alaktényezője mindössze 0,28, ami a magas építésű autók között kiugróan jó érték Forrás: BMW

Az X2-t fiatalabb vevőknek szánja a BMW, mint a többi szabadidő-autóját, ami a bátor formaterven is érződik, szinte semmi sem változott a tanulmányautóhoz képest a karosszérián.

Ez az első BMW, amely fordítva, az aszfalt felé szélesedve hordja a márka védjegyének számító, vesés hűtőrácsot,

miközben a C-oszlopokra felhelyezett emblémák a BMW 3.0 CSL örökségét hirdetik.

Tipikus BMW műszerfal, a helykínálat kielégítő lehet a keresztben elhelyezett motorok miatt Forrás: BMW

Az X2

hossza 5, magassága 7 centivel kisebb, mint az X1-é,

így nem csoda, hogy a 470 literes csomagtartója is 35 literrel kisebb. A Regensburgban készülő SUV piaci bevezetésekor egy benzines és két dízelmotor közül lehet választani 190-től 231 lóerőig, de nem sokkal később már egy 140 lóerős háromhengeres, 1,5 literes benzines (18i) és 150 lóerős kétliteres dízel (18d) is elérhető lesz, fronthajtással.

Hyundai Veloster

Az i30 N 275 lóerős motorját és futóművét kapja meg a Veloster N Forrás: AFP/2018 Getty Images/Scott Olson

A koreai Scirocco első generációja 2011-ben jelent meg,

egyetlen különlegessége az volt, hogy a bal oldalán egy, a jobb oldalán két ajtót hordott.

Ezzel a megoldással a Hyundai a háromajtósok vagány kinézetét szerette volna kombinálni az ötajtósok praktikusságával, de a vevők nemigen haraptak rá a kocsira, ezért sok piacról idő előtt kivonták.

Kissé eltúlzott a diffúzor mérete, a vaskos kipufogók középre kerültek Forrás: Hyundai

Nem adta fel a koreai gyártó, és elkészítették a második generációt is, amely annak ellenére nagyon hasonlít a régire, hogy minden alkatrésze új.

Modernizálták a dizájnt, de megmaradtak a fura ajtók,

a lemezek alatti technika pedig az i30-ból érkezik.

Sportos, ízléses műszerfal van az N csúcsváltozatban Forrás: Hyundai

Még az i30 N hot hatch-nek is lett Veloster-megfelelője, a csúcsmodellbe 275 lóerős kétliteres turbómotor, önzáró differenciálmű, megerősített fékrendszer és sportfutómű kerül. Ezt a változatot Európában nem fogják forgalmazni, de a 201 lóerős 1,6-os turbó és az 140 lóerős 1,4-es turbó talán egyszer nálunk is megjelenhet.

Kia Forte

Ilyen lesz majd az új Cee'd is, csak az nem négyajtós karosszériát kap Forrás: NAIAS

Nálunk ismeretlen a Kia alsó középkategóriás szedánja, a Detroitban bemutatott új generáció mégis érdemes a figyelemre, mert ez az autó

a következő Cee'd négyajtós változatának tekinthető,

formailag és műszakilag is.

Több mint 81 centivel hosszabb elődjénél, már 464 centiméteres, de a szélesség és magasság is nőtt Forrás: Kia

A kémfotók alapján a Forte orra szinte változatlan formában kerül rá a márciusban, a Genfi Autószalonon bemutatkozó Cee'd-re, csak a lépcsős farkiképzés tér el (a Cee'dből ötajtós, kombi, shooting brake sportkombi és SUV lesz).

A Forte a VW Jetta egyik legnagyobb ellenfele az amerikai piacon Forrás: AFP/2018 Getty Images/Bill Pugliano

Nem csak az európai ikertestvérre, hanem a nagytestvérre, vagyis a Stingerre is hasonlít egy kicsit az új négyajtós, amelyet Peter Schreyer, az Auditól átcsábított dizájnigazgató felügyelete alatt terveztek meg. Nem akarták megváltani a világot, így

a karosszéria mentes az öncélú formáktól, de az arányai jók.

Izgalmasnak viszont nehéz lenne nevezni, leszámítva a LED-es fényszórók belső X-motívumát.

A Cee'd műszerfala sem lesz valószínűleg nagyon más Forrás: NAIAS

Észak-Amerikában kétliteres, 147 lóerős szívómotorral kínálják a Fortét, hatfokozatú kézi vagy fokozatmentes automata váltóval.

A Cee'dbe más motorok kerülnek majd,

a turbós 1,0 és 1,4, 1,6 literesek, és több dízel is. Érdemes megnézni a Kia gyár által kiadott videót, amelyben a Fortét egy 700 lóerős Lamborghini Aventadorral hasonlítják össze.