Hány és milyen autó áll rendelkezésre?

A MOL Limo ugyanúgy Volkswagen Up!-okat használ, mint a GreenGo. Kezdetben 300 bérautó érhető el náluk, de ezt a számot eleinte évente százzal növelnék 600 darabig. Állítólag lesz igény ennyi kocsira, Bécsben például 1200 autót osztanak meg egymással az emberek. Kevesebb autója van a konkurenciának, a GreenGo 45 autóval indult 2016 végén, jelenleg 168-nál tart.

A 2030-as stratégiája részeként az önvezető autós taxi szolgáltatás alapjait rakja le a MOL a LimóvalFotó: Hirling Bálint - Origo

Fontos különbség még, hogy míg a zöldek nevükhöz hűen csak elektromos hajtású kocsikat használnak, addig a MOL Limónál csak az autók egyharmada elektromos, a kétharmadát 75 lóerős, egyliteres szívó benzinmotor hajtja. Ezeket három éven belül kivezetik, akkortól már a MOL-nak is csak elektromos autói lesznek. Egyébként a benzines autókat évente, az elektromosokat háromévente tervezik cserélni, úgy számolnak, hogy a kocsik 25-30 ezer kilométert tesznek majd meg évente.

Kuplungolni és váltani egyikben sem kell

A benzinesek kivétel nélkül robotizált automata váltóval vannak felszerelve, az elektromosban pedig nincs is váltó, mert egyfokozatú az erőátvitel, a váltó helyén lévő előválasztó karral csak a menetirányt és a visszatöltés mértékét (vagyis a motorfék erősségét) lehet beállítani.

A villanyautók jobban felszereltek, bőrkormány és klíma is van bennük. Az egyikben még gyári mobiltelefon-tartót is találtam. De a fapadosabb benzines is hozza az igazi Volkswagen minőségérzetetFotó: Hirling Bálint - Origo

Látható a Limo applikációban, hogy a térképen szétszórt autók közül melyik elektromos, melyik benzines. Simán el tudom képzelni, hogy valaki az egyiket vagy a másikat preferálja, és ezért többet is hajlandó sétálni, mivel nagyon különböző vezetési élményt adnak. 

Kényelmes a vezetőülés, a fejtámlával nem kell vesződni, az ablakok elektromosak elöl, billentősek hátulFotó: Hirling Bálint - Origo

Az elektromos hang nélkül siklik, és mivel a tömege közel három mázsával nagyobb, nyugodtabban fekszik az úton és finomabb a rugózása is. Mivel nincs váltója, rántásokat sem kell elszenvedni, és a gyorsulása, rugalmassága is sokkal jobb, ha nem energiatakarékos Eco vagy Eco+ állásban, hanem normál üzemmódban használjuk.

Ha az elektromos e-Up!-ban kikapcsoljuk az Eco vagy az Eco+ üzemmódot a szivargyújtó melletti gombbal, akkor jobban megy a kocsi, és lesz fűtés, de gyorsabban merül az akkuFotó: Hirling Bálint - Origo

Bár a 12,4 másodperces gyorsulás papíron nem tűnik soknak, a mindig rendelkezésre álló 210 Nm-es nyomaték miatt az e-Up! sokkal fürgébb és rugalmasabb benzines társánál. Piros lámpától kilőve, 50-60 km/óráig kevés ellenfele van,  a gyorsulása még azokat is meg fogja lepni, akik erős autóhoz szoktak.

Lehet okostelefonról zenét hallgatni és biztonságosan telefonálni, mert minden autóban van BluetoothFotó: Hirling Bálint - Origo

Azért is jobb az elektromos változat, mert jobban fel van szerelve: ezekben van bőrborítású kormány és kézifékkar, többtónusú bőr-szövet üléskárpit, automata fényszóró, kék LED-es hangulatvilágítás, klímaberendezés, ülés- és szélvédőfűtés is. Ezek egyike sincs a benzinesben, van viszont hasznos tolatóradar és városban kevésbé hasznos tempomat. A legfájóbb a klímaberendezés hiánya, ami miatt nyáron sokan fogják inkább az elektromos autókat keresni.

Rövid távon két átlagos méretű felnőtt a második sorban is elfér, hárman nem ülhetnek beFotó: Hirling Bálint - Origo

Hideg időben viszont jobb választás lehet benzines, mert hamarabb és intenzívebben képes fűteni, és nem kell attól tartani, hogy ez drasztikusan lerontja a hatótávolságát. Csak a bólogatósan és lomhán kapcsoló robotváltót kell megszokni benne, amelynek a működésén azért lehet finomítani, ha az ember ráérez, hogyan kell váltáskor kissé felengedni a gázpedált.

Az alkalmazásban lévő térkép elárulja, hogy melyik autó van hozzánk a legközelebb, és, hogy hol van a zóna határaFotó: Hirling Bálint - Origo

A Volkswagen egyébként minimum 120 kilométeres hatótávot ad meg az elektromos e-Up!-ra, de ne legyenek kétségeink, hogy sok elektromos fogyasztó bekapcsolásával, dinamikus vezetési stílussal elérhető, hogy ennél kisebb távolság megtétele után lemerüljön a kocsi. Ezt persze nem szabad megvárni, a MOL Limo szabályzatban ugyanis az áll, hogy üzemanyagtól függetlenül, ha 20 százalék alá kerül a töltöttség, le kell tenni az autót, hogy kivehessék őket az elérhetőek közül.

Több autóba zsebkendő, rágó, törlőpapír és jégkaparó is be volt készítve, a sapkát egy előző használó felejtette bentFotó: Hirling Bálint - Origo

Gyakorlati tapasztalatok

Ahogy a köztéri parkolási díjak fizetése, úgy a tankolás és a töltés sem a felhasználó feladata, ezek mind benne vannak az árban. Azonban úgy tűnik, a fővárosi parkolóőrök még nem mindenhol ismerik a szolgáltatást, több autóban is találtam mikuláscsomagot. Természetesen a csekket nem kell befizetni, de érdemes jelezni az ügyfélszolgálatnak. Viszont ha fizetős magánparkolóba, például egy belvárosi bevásárlóközpont parkolóházába hajt be valaki, annak a költségeit magának kell állnia.

Előfordult, hogy az ötödik kerületben, sőt még a hatodik-hetedik szomszédos részein sem volt egyetlen autó sem hétköznap esteForrás: Origo

A MOL Limo egy 35 fős csapatot tart fenn azért, hogy az autókat tankolja, töltse, takarítsa és egyenletesen elossza a szolgáltatási területen belül. Ennek ellenére volt olyan, ogy szherda este 11 órakor a Nagykörúton belül, sőt, még ennél nagyobb sugarú körben egyetlen autó sem volt elérhető az ötödik kerületben, sőt még a hatodik-hetedik szomszédos részein sem. Amúgy maga az applikáció elég megbízhatóan működik, egy hét alatt csak egyszer fordult elő, hogy szerverhibát jelzett.

Az utazások azonnal megjelennek a személyes listánkban, de egy percen belül e-mailben is megkapjuk a számlát az adott útrólForrás: Origo

A 66 forintos percdíj olcsóbb, mint a taxizás, de ahhoz valószínűleg drága, hogy valaki ezzel oldja meg a mindennapos munkába járást. Én például 9 kilométerre lakom a munkahelyemtől, a 25 perces út 1650 forintba kerül, vagyis körülbelül 70 ezer forintot költenék el minden hónapban Limózásra, ha mindig ezzel közlekednék hétköznapokon. Viszont ami pozitív, hogy még Zuglóban is szinte minden nap találtam sétatávolságra autót reggelente.

A három mázsával könnyebb benzines jobban kanyarodik, viszont rosszabbul gyorsul, és váltáskor ránt egy picitFotó: Hirling Bálint - Origo

A percalapú díjazás miatt a csúcsforgalomban jellemzően nem annyira éri meg a MOL Limo, arra viszont nagyon jó a szolgáltatás, ha nincs dugó, és tényleg gyorsan kell valahová eljutni. Ha mondjuk szakadó esőben elment az orrunk előtt a ritkán járó éjszakai buszunk, vagy ha egy kisebb társaság a külvárosból be akar menni szórakozni a belvárosba. Annak is jó lehet, aki csak hétvégén szokott kormány mögé ülni, például egy-egy rokonlátogatás vagy nagybevásárlás miatt. A ritkán és rövid távokon használt saját autót így a nyugati modellhez hasonlóan akár is kiválthatja, érdemes egyszer összeszámolni a tankolásból, parkolási díjakból, szervizelésből és értékvesztésből összeadódó költségeket.

Cikkünk támogatott tartalom.