Milyen vezetni?

Erre a kérdésre könnyű a válasz: pont, mint egy Golfot, csak magasabban ül az ember. Minden kezelőszerv ugyanolyan ellenállásokkal dolgozik, megvan a tipikus Volkswagen-érzés, de jobb kilátással párosítva.

Nagyon kényelmes a rugózás ezekkel a ballonos gumikkal, de kanyarodni is szeret a T-Roc. A tetőszpojler-széria, a hátsó kerékjárat-domborítás a Ssangyong Tivoliról lehet ismerősForrás: Csudai Sándor - Origó

A ballonos, 215/60 R16-os gumikkal nincs szükség adaptív csillapításra, mert a kényelemre hangolt futómű nagyon jól simítja ki az útegyenetlenségeket: élvezet áthaladni a burkolatok repedésein, a kisebb kátyúkon és csatornafedeleken, mert alig érzünk belőlük valamit. Persze a kérhető legnagyobb, 19 colos kerekekkel más lehet a helyzet, de arról nem tudok nyilatkozni.

A 2014-es T Roc tanulmányautó még így nézett ki. A széria T-Roc kabrió 2020 nyarán érkezikForrás: Volkswagen

A magas építésű crossovereket nem a dinamikus sofőrök szokták venni, és a T-Roc sem sportkocsi, de tervezésénél mégis szempont lehetett, hogy adjon egy kis élményt a vezetése: közvetlen és pontos a kormányzása, jól reagál az irányváltásokra, kanyarban minimális az oldaldőlése. Nincs ellenére, ha meghajtják egy kanyargós országúton, jellegéhez képest agilis, amit nem sok konkurens mondhat el magáról, például a crossover kategória megteremtője, a Nissan Qashqai sem.

Porsche-technika a benzinmotorban

A fronthajtású tesztautóban az a motor dolgozott, ami iránt várhatóan a legnagyobb lesz a kereslet, a vadonatúj, 1,5 TSI Evo.A korábbi 1,4 TSI továbbfejlesztéséből született, a 150 lóerős teljesítmény nem változott, de a fogyasztás 10 százalékkal csökkent. Ez a világ egyetlen benzinmotorja a Porsche bokszerein kívül, ami változó geometriájú turbót kap, ami azért nagy szó, mert a feltöltőnek sokkal magasabb (1050 fokos) kipufogógáz-hőmérsékletet kell elviselnie, mint egy dízel esetében.

Az új 1,5-ös Evo motor a legfejlettebb TSI a Volkswagen kínálatában. Csendes, erős, és alig fogyasztForrás: Csudai Sándor - Origó

Az E211 Evo kódnevű motor különlegessége még a szokatlanul magas, 12,5:1 sűrítési arány, a szupertakarékos Miller-ciklus szerinti működés, és a negyedik generációs közvetlen befecskendezés, aminek a nyomása 350 bar is lehet. A régi 1,4-eshez hasonlóan részterhelésnél az új motor is lekapcsolja két hengerét (Active Cylinder Management), amit érezni nem lehet, viszont a műszerfalon egy felirat mindig jelzi a „Kispolszki" üzemmódot.

Amikor lejtőn vagy egyenletes tempóval haladunk, két henger lekapcsolódik, és erről be is számol a T-RocForrás: Csudai Sándor - Origó

Példásan finoman jár a másfél literes négyhengeres, alig érezni, ha beindult, hangja és vibrációja sincs sok, de a kuplunggal nem a legjobb az összhangja, mert nehéz apró rántás nélkül elindulni. Még a tempós haladáshoz sem kell pörgetni (amit egyébként nem kedvel), mert a maximális, 250 Nm-es nyomatékát már 1500-as fordulatszámnál leadja. Ehhez illően hosszú a hatfokozatú váltó áttételezése, 130-as tempónál csak 2500 körül áll a fordulatszámmérő mutatója. Maga a váltó pontos, de a kapcsolása nyúlós, gumis érzetű, ráadásul a kar hosszú utakon jár a kulisszában.

Majdnem olyan takarékos, mint egy dízel

Általában nyomatékból, korai felkapcsolásokkal autóztam a T-Roc-kal, de amikor néha kihúzattam a motort, vehemens csörtetésbe kezdett a T-Roc, hihető, hogy 150 lóerős. A nagyobb tömeg és homlokfelület miatt a gyorsulás és a végsebesség hajszálnyival rosszabb, mint egy azonos motorral szerelt Golfban, de a 8,4 másodperc és a 205 km/óra így is bőven jobb, mint amire egy átlagos családi autóban szükség van.

A tesztautó unalmas metálszürkéje nem a legjobb választás, mert élénk színekben jobban mutat a T-Roc, pláne, ha a kontrasztos, fekete, fehér vagy piros tetőt is megrendelik hozzáFotó: Csudai Sándor - Origo

A bőséges erőtartalékokhoz kedvező fogyasztás társul, országúton andalogva 5,3 literre is sikerült levinnem a motor étvágyát, de autópályán és városban is megelégedett bő 7-7,5 literrel. A start-stop rendszer hatékonyan működött, pirosnál szinte mindig leállította a motort, és finoman indította újra.

Árak, összegzés

Az 1,5 TSI-vel a T-Roc listaára 6,464 millió forint, ami korrekt ajánlat egy erős és jól felszerelt Volkswagen SUV-ért. Ez a benzines turbómotor a szintén 150 lóerős 2,0 TDI rémálma lehet, az egyre kevésbé keresett, és csak minimálisan takarékosabb, ráadásul zajosabb dízelt több mint egymillió forinttal drágábban kínálják, igaz, összkerékhajtással (4Motion csak a kétliteres motorokhoz van).

Jól pakolható, de csak átlagos méretű a 392 literes csomagtér. A Tiguané 615 literesForrás: Csudai Sándor - Origó

A háromhengeres, egyliteres, 115 lóerős benzines alapmotor ördögi módon pont 666 ezerrel kerül kevesebbe, mint az 1,5 TSI, ami meggondolandó ajánlat, de az üresen 1,2 tonnás T-Rochoz néha kevés lehet az ereje, pláne, ha csúcsra járatott klímával, megpakolt autóval, autópályán indul nyaralni a család. Egyébként hasonló motorral és felszereltséggel a Golf kb ugyanannyiba kerül, mint a T-Roc, a Tiguan azonban kb. 1,5 millióval drágább.

Valahogy még az alapot jelentő 16 colos felnik sem tűnnek vészesen kicsinek a kerékjáratokban, de 345 ezerért 19-es is rendelhetőForrás: Csudai Sándor - Origó

Az alap Style felszereltség már tartalmaz minden lényeges extrát a négy elektromos ablaktól az érintőképernyőn át az esőérzékelős ablaktörlőkig. Ami a legmeglepőbb, hogy nemcsak a városi vészfék-asszisztensért és a fáradtságfigyelőért, hanem a radaros tempomatért és az aktívan kormányzó sávtartóért sem kérnek felárat. Ha én konfigurálnám az autót, akkor még metálfényt, kontrasztos tetőt, pótkereket és automata klímaberendezést rendelnék bele, és így is bőven 7 millió forint alatt maradna az ár.

Nem kevesebb, mint 8 vízszintes vonalat számoltam meg a kocsi hátulján, mindnek az a feladata, hogy optikailag szélesebbnek láttassák a karosszériátForrás: Csudai Sándor - Origó

Eddig azt hittük, aki Golf-technikájú terepes Volkswagent keres, annak Tiguant kell vennie. Erre most megjelent a kisebb T-Roc is, ami divatosabb, sportosabb és olcsóbb. Persze kisebb is, de ennek városban, a T-Roc valódi életterében inkább az előnyeit érzi az ember.

Műszaki adatok - VW T-Roc 1.5 TSI ACT
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1498 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 110 kW (150 LE)/5000. Nyomaték: 250 Nm/1500. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4234/1819/1573 mm. Tengelytáv: 2590 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1538/1539 mm. Tömeg: 1255 kg. Terhelhetőség: 595 kg. Fordulókör átmérője: 11,1 m. Csomagtartó térfogata: 392/1237 l. Üzemanyagtartály térfogata: 45 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0–100 km/óra): 8,4 mp. Végsebesség: 205 km/h. Vegyes átlagfogyasztás: 5,4 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 122 g/km. Tesztfogyasztás: 6,8 l/100 km.