Mi mással ünnepelnék a Porsche-születésnapot, mint sok lóerővel

Porsche 70. jubileum
Vágólapra másolva!
Autóipari léptékkel a 70. évfordulót ünneplő Porsche viszonylag fiatal cég, igaz, a gyökerei ennél mélyebbre nyúlnak. A múzeumban tartott születésnapi fogadáson jártunk, ahol több más meglepetés mellett a jövőre érkező elektromos modell nevét is bejelentették.
Vágólapra másolva!

A német sportkocsigyártó nem szorul bemutatásra, márkaismertségük egészen elképesztő. A történetet mégis érdemes felidézni, hiszen a többgenerációs vállalkozásoknál néha összemosódnak, ki mit tett hozzá. Kezdjük ott, hogy az alapító, Ferdinand Porsche, az Osztrák-Magyar Monarchia szülötte, és az első nevéhez köthető autómobil is bécsi.

Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum
Porsche 70. jubileum

A Lohner cég számára tervezett gépezet jobban hasonlít lovaskocsira, mint egy mai autóra, viszont elektromos agymotorok hajtották. A második, 1901-es változatában már mind a négy kerekére jutott hajtás, és benzinmotor segített a korabeli, gyenge akkumulátorok hatótávját megnyújtani.

Egy hibrid az autózás hajnaláról, bizony!

A gép akkora hírnevet szerzett a Lohner Werkének, hogy több mint 300-at adtak el belőle 1906-ig, amikor a Daimler-Benz leigazolta a versenyzéssel is foglalkozó, viszont egyetemet nem végzett műszaki zsenit.

Bogár-tervek, börtön, saját sportkocsi

Ferdinand Porsche több mint 30 év alkalmazotti munka után, 1931-ben alapította meg saját autóipari tervezési és tanácsadó cégét, a Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH-t, melyben csatlakozott hozzá fia, Ferry is. E cég tervezte német birodalmi felkérésére a később Volkswagen néven hírnévre szert tett olcsó, bogárhátú családi autót (Kdf-Wagen), a háború alatt pedig számos katonai projektben vettek részt – többek között a Tigris változatainak tervezéséhez is volt közük.

Ferdinand Porsche a második világháború idején több katonai járművet is tervezett. Örökségének tekinthető az 597 típusjelzésű terepjáró, amit az ötvenes évek közepén készítettek a Bundeswehr pályázatára Forrás: Bolla György

A bombázások elől Stuttgart-Zuffenhausenből az ausztriai hegyekbe, Gmünd-be menekített cég vezetőségét emiatt egy időre börtönbe csukták a szövetségesek, de Ferry irányításával ekkor is folyt a munka, hiszen például

egy olasz pilóta Grand Prix versenyautót rendelt tőlük.

Az első 356-os ma is megvan, működik és aktív tagja a Porsche múzeum flottájának. Hogy a kiállításról akkor se hiányozzon, amikor bemutatón van valahol, készítettek egy másolatot belőle, részben az eredeti szerszámokkal és technológiával – de motor nélkül Forrás: Bolla György

Az elkészült Typo 360 Cisitalia-ért befolyt pénzből aztán Ferry régi álmát valósították meg, és végre saját név alatt épített sportkocsit a cég. A VW Bogár alapjaira tervezett autó a 356. típus volt, mely a Porsche tervezőasztalról kikerült, és 1948. 06. 08-át, amikor első példánya rendszámot kapott, tekintjük a Porsche autógyár születésének.

Ma is aktív a cégalapító unokája

A 356 nem várt siker lett, ráadásul a német irányítás alá visszakerült Volkswagen anyagilag is elismerte a Porsche érdemeit, így

az 50-es évekre ismét biztos lábakon állt az iroda.

Ám a fogságban meggyengült egészségű Ferdinand a saját márkanév felívelését már nem láthatta, 1951 januárjában elhunyt.

Amiről mindenki ismeri a márkát: a hathengeres 911-es. Ma aranyárban mérik a képen látható korai RS-eket Forrás: Bolla György

Családi vállalkozását azonban nem hagyták cserben a leszármazottak, hiszen a 356 váltómodelljét, a 901-et (911-ként bizonyára többen ismerik...) az egyik unoka, F. A. Porsche tervezte, sőt, az autógyárat 2011 óta 100%-ban birtokló VW csoport vezető tulajdonosa, a Porsche SE befektetési társaság felügyelő bizottságának elnöki székében ma is Wolfgang Porsche, Ferry legifjabb gyermeke ül.

Az ünnepi csoportképen az őszes úr középen Wolfgang Porsche, jobbján Winfried Kretschmann, Baden-Würtenberg miniszterelnöke, balján pedig Oliver Blume, a Porsche autógyártó vezérigazgatója Forrás: Bolla György

De egy ilyen alkalom sosem a múltról szól elsősorban. A Porschénál most a 2019-re várható,

teljesen elektromos modell tartja izgalomban a kedélyeket,

melyről az este folyamán bejelentették, Taycan évre hallgat majd. Az ünnepséget megelőző gyárbejáráson és fejtágításon kiderült, hogy a négyajtós, négyüléses sportkocsi gyártása nem külső helyszínen, hanem a zuffenhauseni ős gyártelepen folyik majd, a 911- és a 718-család mellett.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!