Autótulajdonosként teljesen magától értetődőnek tűnik, hogy a volán mögé ülve, a kulcs elfordítása után már indul is az autó. A motor ritmusos zaja sokak számára megnyugtató, de pillanatok alatt rémálomba fordulhat. Ismeretlen zajok, kopogás, teljesítményromlás: ezek a tünetek mind a motor meghibásodását vetíthetik előre.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján itthon a lakosság évről évre többet költ személyjárművek alkatrészeire és javítására. Kis odafigyeléssel azonban rengeteget tehet azért, hogy meghosszabbítsa a motor élettartamát, megóvva pénztárcáját is. A MOL szakértői öt olyan tanácsot fogalmaztak meg, amellyel hétköznapi autótulajdonosként is sokat tehet gépjárműve motorjának védelméért.
Ahhoz, hogy egy motor tökéletesen működjön, az egyik legfontosabb dolog, hogy megfelelő mennyiségű levegőhöz jusson, ezért kulcsfontosságú, hogy rendszeresen ellenőrizze a légszűrő állapotát. Ha a szűrő már túlságosan piszkos, szennyezett, akkor nem jut elég oxigén a motorba,
így az üzemanyag égetése is rosszabb hatásfokú lesz.
Ennek pedig egyenes következménye a fogyasztás emelkedése és a teljesítmény romlása, vagyis a motor gyengülése.
Evidenciának tűnhet, de vegye figyelembe, ha a járműve műszerfalán különböző figyelmeztetések jelennek meg! Sokan hajlamosak halogatni ezeket a dolgokat, annak ellenére, hogy komoly rizikót vállalnak vele. Nagyon sokat spórolhat azzal, ha azonnal szakemberhez fordul, és nem várja meg azt, amíg a kis problémából egy sokkal nagyobb keletkezik.
Alacsony olajszint mellett megnő az üzemanyag-fogyasztás, valamint annyira feldúsulnak a szennyezőanyagok (por, kopásrészecskék, égéstermékek) a kenési rendszerben, hogy intenzív kopást idéznek elő. A rendszeres olajszint-ellenőrzéssel és megfelelő motorolajjal megelőzhető a motorok meghibásodása és
a katalizátorok élettartama is nagyban növelhető.
Évenként, illetve a gyártó előírásai szerinti kilométerciklusban kell elvégeztetni a cserét, de az újabb típusokban rugalmas az intervallum (a kijelzőt kell figyelni).
Valószínűleg mindenki látott már a nyári hőségben lerobbant autót, amely az út szélén, nyitott motorháztetővel vesztegelt. E jelenség gyakori oka, hogy a motor túlmelegedett, ezért kiemelt figyelmet kell fordítania erre a veszélyre is. A hűtőfolyadék legfontosabb funkciója, hogy bármilyen hőmérsékleti viszonyok között optimális szinten tartsa az alkatrészek és az olajok hőmérsékletét. Ha nincs kellő mennyiségű hűtőfolyadék a rendszerben, a motor akár maradandó károkat is szenvedhet, és a rendszeres cseréről sem szabad megfeledkezni.
Legyen szó akár dízel-, akár benzinmotorról, általános probléma az üzemanyag-ellátó rendszerben keletkező lerakódás, amely a teljesítmény romlásához, nagyobb fogyasztáshoz,
ezáltal pedig nagyobb környezetterheléshez vezet.
Ezen minőségi üzemanyaggal lehet segíteni, a MOL például tavaly júniusban kifejlesztette az EVO termékcsaládot, amely tisztítja, és tisztán tartja a motort. Ilyen benzinnel 99 százalékkal kevesebb lerakódás keletkezik, míg a gázolajnál 45 százalékos pozitív változás figyelhető meg, de a többi olajtársaság kínálatáról is érdemes tájékozódni.