Ha a hegy nem megy Mohamedhez, ez odavontatja - Toyota Land Criuser teszt

Toyota Landcruiser
Vágólapra másolva!
Ománi sivatag, szibériai hórengeteg, az Andok sziklás kaptatói: aki ilyen vidéken indul útnak, jó eséllyel a terepjárók egyik klasszikusát, a Toyota Land Cruisert nyüstöli. Ám Európában extrém körülmények híján két kategória is átvette tőle a stafétát, mind családi autóként, mind munkagépként. Vajon a vevők vannak tévedésben, s a furcsán frissített J15 széria az ideális on- és offroad-kombináció?
Vágólapra másolva!

Ha valahol nagy erény a legendás megbízhatóság, akkor az mindenképpen a terep: senki sem szeret a sivatag vagy esőerdő kellős közepén lerohadni, sok száz kilométerre a következő szerviztől. Képességei mellett főleg ez a Land Crusier hírnevének alapja, amiért homokdűne-túravezetők, hegyi expedíciósok, kőolajkutatók és békefenntartók vagy éppen terroristák is a világ minden pontján esküsznek rá. Ráadásul az elpusztíthatatlan technikát jó pénzért némi luxussal is tudja fűszerezni.

Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser

Szó sincs puhány szabadidő-autóról

Toyota BJ néven 67 éve indult a típus története, a koreai háborúba kellett könnyű terepjáró, és a sors fintoraként a nem sokkal korábbi főellenség Amerika adta hozzá a Jeep receptjét.

A tömeggyártás civil változatokkal valójában 1955-ben indult,

majd pár év alatt meghódította Afrikát, Dél-Amerikát és az Arab félszigetet is. Ma háromféle változata létezik, a puritán-klasszikus 70-estől az óriási V8-asig.

Csak a rövid változatok hordják kívül a pótkereküket – jobban állna neki, de szűk helyen vagy emelkedőn így is épp eleget kell küzdeni a jobboldalra nyíló csomagtérajtóval Forrás: Csudai Sándor - Origó

Nálunk már csak a középsőt forgalmazzák, és tekinthetünk rá úgy, mint a kilencvenes években oly népszerű klasszikus középméretű terepjárók (Mitsubishi Pajero, Nissan Terrano és Patrol) műfajának utolsó mohikánja. Aki SUV-nak nézi, csúnyán eltévesztette a házszámot, ezt ugyanis nem arra tervezték, hogy élete 99 százalékát épített úton töltse, és csak néhanapján merészkedjen murvás, havas vagy sáros burkolatra – itt a dagonyázóképesség volt a minden felülíró cél.

Kicsinek tűnő kerekei, csapott orra és a magasságához képest keskeny kasztija miatt esetlennek, vagy minimum furcsának tűnik Forrás: Csudai Sándor - Origó

Alvázkeretre épül és hátul merev hidas, annak minden előnyével és hátrányával,

ilyet manapság már csak a pickupok kínálnak.

Kettős keresztlengőkaros első futóművében annyi acél van, mint egy fél miniautó-kasztniban, ugyanakkor puritán őskövületnek sem lehet tartani: hátra légrugókat építettek be, adaptív lengéscsillapítói menetdinamikai programok szerint változtatják karakterisztikájukat, elöl-hátul hűtött tárcsafékek lassítják, összkerékhajtása pedig központi Torsen-differenciálműves.

Nem egy szépség, de van tekintélye

A képek alapján könnyű belátni, hogy formáját a lenyűgöző lemezszabászat helyett a célszerűség szülte, és az sem tegnapelőtt: már kilenc éve gyártják a J15 kódú generációt. Igaz, azóta három kisebb-nagyobb frissítésen is átesett, a legutóbbin éppen idén. Átdolgozták a motorháztetőt (középen laposabb lett), megújult a fényszórópár és a hűtőmaszk, hátra pedig LED-es lámpákat szerelnek be. Azóta a két meglévő mellé már egy harmadik, bézs-fekete színkombináció is kérhető a kabinba.

Új színkombináció jelent meg az utastérben, ami azonban fotón vagy távolról nézve bizalomgerjesztőbb, mint a valóságban Forrás: Csudai Sándor - Origó

Bármilyen megosztó is a dizájn, egyet mindenki elismer, aki élőben látja: tekintélyes. Ezt nem is elsősorban a hosszának (4,78 méter), hanem 1,84 méteres magasságának köszönheti, legtöbben kénytelenek felnézni rá,

a sofőr pedig jobb, ha ésszel közelíti meg a szűkösebbre mért garázsokat.

Sokszor csak annyit látnak belőle a személyautók sofőrjei, hogy hatalmas hűtőrácsa betölti a teljes visszapillantó tükröt, aztán máris a külső sávban folytatják a 110-zel baktatást az M7-es sztrádán.

Bosszút áll az alvázas építés és a két, padló alá hajtható pótülés: a 640 literes csomagér pereme magasan húzódik. Viszont még 230 voltos konnektor is került az oldalfalába Forrás: Csudai Sándor - Origó

Valószínűleg a tulajok jó része is a sérthetetlenség érzése, na meg a kalandok ígérete miatt szavaz a Land Cruiserre, és a vezetőülésbe felkapaszkodva tényleg bárki elefánt hátán lovagoló maharadzsának érezheti magát. Ezt, beleértve a forgalomra nyíló panorámát is, örömmel meg lehet szokni, miként a luxust is: még a kormányoszlop magasság és mélysége is elektromosan állítható, a kartámasz alatt hűtő lapul az üdítőnek és szendvicsnek, klimatizáltak az első ülések, és megannyi más extra fogad.

Felárért hét üléssel és mozival

Ugyanakkor a berendezés furcsa a mai európai autókhoz szokott szemnek: formavilága mintha megrekedt volna az első generációs Auris szintjén, a faberakások nyilvánvalóan nem sok erdőt láttak, kicsit az ezüstbetétek felett is elszállt az idő. A belső kilincs és néhány tekerő- vagy nyomógomb hatalmas, de ennyi belefér az off-road romantikába: arra szánták, hogy kesztyűben is lehessen kezelni őket. Régimódi luxustörekvések és a haszonjármű-puritanizmus szokatlan egyvelege ez.

Leghátul kisiskolásnál nagyobb gyerekek csak bajosan férnek el, bár néhány egyterűben sem sokkal jobb a helyzet. És a 3. sorba is jut légbefúvó, függönylégzsák Forrás: Csudai Sándor - Origó

Szintén a klasszikus japán offroader-iskolát követi, hogy a Land Cruiser háromajtós rövid és ötajtós hosszú karosszériával is rendelhető. Előbbi persze még ügyesebb terepen, de mifelénk ritka, mint a fehér holló, így persze a tesztautónk is nyújtott volt, méghozzá egyből a hétszemélyes kivitelben. Ez a 395 ezer forintos csomagárért hátsó függönylégzsákot, háromzónás klímát és elektromosan dönthető 6-7. ülést kínál, ezekben azonban legfeljebb gyerekeket lehet szállítani a szűkös helykínálat miatt.

Még hogy puritán terepjáró! A Blu-ray lejátszó azért nem szokványos, maga a VX-L csúcsfelszereltség pedig igen gazdag Forrás: Csudai Sándor - Origó

Ebben az autóban a sofőrnek és utasának van legjobb dolga a hatalmas, természetesen motorosan állítható fotelekben, de a helykínálat a síneken tologatható és állítható támlaszögű középső padon is több mint bőséges. 775 ezer forintért a Top csomag a napfénytetőn kívül egy igen gyerekbarát extrát kínál: hátsó multimédia-rendszert, a tetőből lehajtható monitorral. Amint elindul Blu-ray lemezen egy mesefilm, máris fordul a kocka, siránkozás helyett inkább túl hamar érkezünk meg hosszabb útról is.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!