A Mercedes új szöget ver be a Tesla koporsójába - Mercedes-Benz EQC bemutató

Mercedes EQC
Vágólapra másolva!
Mérföldkő: a világ legrégebbi autógyára bemutatta első sorozatgyártású elektromos autóját. A használattól függően 3-400 kilométeres hatótávú EQC mindent tud, amit egy normál Mercedes SUV, csak csendesebb, fürgébb és drágább náluk.
Vágólapra másolva!

Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója ironikus hangulatban volt az új EQC Stockholmban tartott bemutatóján, amelyet a helyszínen néztünk meg. A hatalmas ősz bajszáról könnyen felismerhető, jövőre leköszönő ikonikus topmenedzser azzal kezdte a mondandóját, hogy Svédország a múltban nem hozott szerencsét a márkának, és ekkor a háttérben az óriáskivetítőkön megjelent egy jávorszarvasos matricát viselő első generációs A-osztály képe.

Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC
Mercedes EQC

Zetsche ezzel arra utalt, amikor 20 éve világméretű botrány kerekedett abból, amikor egy svéd magazin jávorszarvas-tesztjén (gyors sávváltás) felborult a márka első kisautója. A Mercedes kénytelen volt visszahívni az addig legyártott példányokat, és szériafelszereltséggé tenni az A-osztályhoz az akkor még csak nagyobb típusokhoz, drága extraként kínált menetstabilizáló elektronikát.

Az EQ jelöli a villanyautó-almárkát, az utolsó betű pedig azt, hogy a hagyományos Mercedes-palettán mekkora méretű: ez a C-osztály szegmensébe tartozik, vagyis középkategóriás SUV (hasonló logika érvényesül a belső égésű motoros terepjáróknál, például a GLC-nél) Forrás: Daimler AG

Ezennel megszületik egy stuttgarti almárka

A márka kedden bemutatott, első nagy sorozatban készülő, tisztán elektromos hajtású autójának,

az EQC-nek vélhetően akkor sem lesz gondja a kikerüléses teszttel,

ha nem lenne széria hozzá az ESP, pedig egy magas építésű szabadidő-autó. Azért vagyok biztos abban, hogy stabilan fekszi az utat, mivel a tetemes, 2,4 tonnás tömegének negyedét kitevő, 80 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorát a lehető legmélyebbre, a padlóba integrálva építik be, ami nagyon alacsonyan tartja a súlypontját. Egyébként a Mercedesszel szinte pontosan egy időben megjelenő Audi e-tron quattro 95 kWh-s akkut kap, de fél számmal nagyobb maga az autó is.

Nemcsak a jó helykihasználást, de a menetdinamikát is szolgálja a lehető legalacsonyabbra, vagyis a padlólemezbe épített akkucsomag Fotó: Gulyás Péter

Zetsche azt ígérte, hogy az EQC ugyanolyan biztonságos lesz, mint a normál motoros Mercedesek,

az akkumulátorcsomagot például energiaelnyelő kéreggel védik,

az autó elejében pedig egy speciális, fémcsövekből hajlított segédkeret öleli körbe a hajtásért felelős nagyfeszültségű részegységeket. Az EQ egyébként az a Mercedesnek, ami az i a BMW-nek és az e-tron az Audinak: egy új, elektromos hajtásra szakosodott almárka.

Bár az elektromos hajtás nagy szabadságot ad a formatervezőknek, az EQC arányai olyanok, mint egy normál SUV-é. A hátsó lámpa a Porsche SUV-okra emlékeztet Fotó: Gulyás Péter

Ennek az első modellje az EQC, a közepes méretű szabadidő-autó, ami 4,76 méter hosszú, 1,88 méter széles és 1,64 méter magas, vagyis nagyjából akkora, mint a GLC, csak 10 centivel hosszabb és 1,5 centivel alacsonyabb, a 2,87 méteres tengelytáv pedig teljesen azonos.

Nyomós érvek a szabadidő-autó mellett

Nem véletlen, hogy a Jaguar (I-Pace) és az Audi (e-tron quattro) mellett a Mercedes első elektromos autója is egy közepes méretű SUV lett: egyrészt

ez az a járműfajta, amibe szerelmesek az autóvásárlók

a világ szinte minden pontján, másrészt a magas építésmód miatt ezekbe könnyebb elhelyezni az akkumulátort, mint egy normál ferdehátúba vagy szedánba, harmadrészt pedig ez a méret már bőven megfelel családi használatra is.

Ugyanolyan jól használható családi autónak, mint egy GLC, a csomagtartó csak picit kisebb, 550 helyett 500 literes Fotó: Gulyás Péter

Stockholmban beleültünk az EQC-be, és azt tapasztaltuk, hogy a hátsó fejtér és a csomagtartó minimális csökkenését leszámítva ugyanolyan tágas, mint a GLC-nél, öt ember simán elfér benne,

a csomagoknak 500 liter jut a padló alatti rekesszel együtt.

A terhelhetőség tisztességes 515 kiló, és akár 1,8 tonnás utánfutót is képes elhúzni, ami egy SUV esetében ma már elvárás.

Lenyomja a sportkocsikat, de csak 180-ig

Attól nem kell félni, hogy alig tudja majd megmozdítani a mögé kötött jachtokat az Alpok hágóin, mivel az első és a hátsó tengelyre tett két villanymotor kombinált összteljesítménye

408 lóerő, a nyomaték pedig 765 Nm,

utóbbi nagyjából annyi, amennyit a GLC 63 AMG négyliteres biturbó V8-as motorja tud.

Nem sokat változott a szériaautó formája a két évvel ezelőtti tanulmányhoz képest, a légellenállási együttható mindössze 0,29 Forrás: Daimler AG

Hiába nehéz az autó, mint az ólom, így is 5,1 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órára Sport menetprogramban,

a végsebesség azonban csak 180 km/óra.

Természetesen tudna többet is, de a bemutatón elárulták, hogy ezt a kompromisszumot választották az akkumulátor védelmét és a német autópályák igen magas átlagsebességét is figyelembe véve.

Bár a villanymotorok az első és hátsó tengelyhez kerültek, színültig megtelt a gépház, bár a műanyagok alá nem néztünk be. Alul fekete betét, felül LED-csík köti össze az alapáron LED-es fényszórókat Forrás: Daimler AG

A két villanymotor között szinte bármilyen nyomatékelosztásra van lehetőség, de alapesetben az energiatakarékosabb, kisebb teljesítményű első villanymotor kapja a munka nagyobb részét, míg a nagyobb teljesítményű hátsó sportos használatnál, erős gázadáskor veszi át tőle a stafétát. Kanyarban az oldalankénti nyomatékelosztást is variálja a Mercedes, mindig az ívkülső kerékre jut több, ami javítja a stabilitást.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!