Kanyarban sokat letagadhat magas építéséből

Ezzel nincs vége az átalakításoknak, az ajtók borításai alcantara kárpitozásúak, a Cupra embléma a küszöbön lévő alumínium lapocskán köszön vissza. A sportülések ugyancsak alcantara borítást kaptak és fekete színben rézszínű öltésekkel készültek, az oldalak lezárására pedig szénszálas betéteket használtak. Beülve láthatjuk, hogy a rézszínű varrások a sportos kormánykeréken és a sebességváltó gombján is megtalálhatók, a pedálok pedig alumíniumból készültek.

Ismerős beltér, díszcsomagolásban. A Seat Full Link és a DriveApp integrálásával a Cupra Ateca számos funkciót átemel az autóba az ügyfelek okostelefonjairólForrás: Seat

Meglepően alacsony a súlypontja, a normál Atecához képest 10 milliméterrel hozták közelebb az aszfalthoz, így a vezető sem érzi kakasülőn magát – voltak olyan kanyarok, amelyekben úgy tűnt, nem is SUV-ot, hanem szinte egy forró ferdehátút hajtok. Futóművét szabályozhatjuk, a menetdinamikai beállítások közül választhatunk többek mellett sport-, illetve Cupra módot, de mivel mégiscsak terepjárós a kinézete, offroad programot is kapcsolhatunk.

Eszméletlen jó tapadtak Pirelli gumik, a Barcelona környéki aszfaltutaknál jobb minőségű kevés van a világon – leszámítva persze a versenypályát, ahová ezzel a SUV-val kilátogatni nem szentségtörés. A kocsit rajtautomatikával is felszereltékForrás: Seat

Bevallom, utóbbit csak pár méter erejéig használtam, amikor az útról le kellett lépni, hogy valahogy megforduljunk a szűk hegyi szerpentinen. Kényszerhelyzet volt, a padka meg magas, de zokszó és főleg fennakadás nélkül oldottuk meg a helyzetet. Városokban többnyire komfort módot alkalmaztunk, de ahogy a települést magunk mögött hagytuk, csakis a Cupra mód lett az otthonunk. erre a kipufogó is morcos hanggal reagál, és az adaptív futómű-szabályozás pedig bekeményít.

Új gyorsul százra, mint egy Porsche Boxster

Szép, szép, de mi hatja? Nos, a VW-konszern technológiailag egyik legfejlettebb gépe, a kétliteres, változó vezérlésű, direktbefecskendezésű turbómotor, tekintélyes 300 lóerővel és 400 Nm nyomatékkel (percenként 2000 és 5200-as fordulattartományban). Alapáron vadiúj duplakuplungos sebességváltóhoz és 4Drive összkerékhajtáshoz kapcsolódik. Papírforma szerint nem megy rosszul, a végsebessége 247 km/h, álló helyzetből százra pedig mindössze 5,2 másodperc alatt gyorsul.

Ugyanaz a 300 lóerős turbómotor dolgozik benne, mint az egyelőre régi névadási logika szerint készülő Seat Leon Cuprában. Meg sem kottyan neki a testesebb SUVForrás: Origo

Ezt utóbbit volt szerencsénk megélni, a rajtautomatika akkorát csap a testünkre, hogy önkéntelenül a legelemibb káromkodást szakítja ki belőlünk. A tempója brutális, közúton már-már bűncselekmény vele minden meglódulás, egy ralis gyorsaságihoz hasonlító lezárt útszakaszon 185 kilométer/óra fölé is hajtottuk, amikor hirtelen elénk ugrott egy jobbos kanyar. Volt izgalom és gumiszag rendesen, de az opciós Brembo féktárcsák szerencsére bitang módon lassítottak.

A Cupra Ateca saját tömege 1540 kilogramm, fordulókörének átmérője 10,8 méter. Igazi fekete bárány a kompakt SUV-ok között, ennél erősebbet pillanatnyilag csak a Mercedes-AMG gyárt a GLA-bólForrás: Seat

Az autót bemutató Jordi Gené profi autóversenyző szerint amúgy az alapfékek is jól teljesítenek, de ha a Nürburgring vagy egy-egy hétvégén más versenypálya meghódítása a cél, ő is a Brembót ajánlotta. Szériakivitelben az SUV modellt alapáron 340, illetve 310 milliméteres első és hátsó tárcsákkal szerelik, a feláras Performance pack csomag, tartalmazza a 18 colos (vagyis a felniket szépen kitöltő), nagyteljesítményű, a nyergen látványos Brembo-feliratú csúcsfékeket.

Jó étvággyal falja a 98-ast

Négy kipufogócsövének minden erőfeszítése ellenére sem drámai a hangzása, szépen férfiasan dörmög, néha sok gázt adva ropog és dörög is, de a cuprások nem alkalmazták az oly divatos rásegítést hangszórókon keresztül. Bár a mai világban, amikor minden a környezeti ártalmakról és az elektromobilitás kihívásairól szól, nem elegáns egy ilyen benzinfaló szörnyeteggel indítani a karriert, meg kell hagyni, hogy ez a márka a teljesítményről és a kivételes sportosságról szól.

Több, mint egy forró ferdehátú: befér az egész család, vagy az új karosszék az IkeábólForrás: Seat

Így aztán a feltüzelt Ateca széndioxid-kibocsátása 200 g/km fölötti, az érvényes emissziós normának az új fejlesztésű Otto- részecskeszűrő alkalmazásával felel meg. A sajtóanyagban szereplő 7,4-8,9 literes átlagfogyasztást nyugodtan elfelejthetjük, nálunk erőltetett, de nem durva üzemben 12,8 litert fogyasztott a Cupra Ateca.

Nem hátsókerék-hangsúlyos a 4x4-hajtás, de laza talajon jó szórakozást ígér. Csak nehogy a 19-es felni bánja...Forrás: Seat

Amikor egy zárt pályán úgy használtuk, ahogy egy ilyen autót használni kell, vagyis kitapostuk a belét, az átlagfogyasztás 15,8 liter/100 kilométerre ugrott. A környezetért aggódóknak üzenjük, a későbbiekben terveznek hibrid és teljesen elektromos Cupra modelleket is, kíméletesebben hajtva pedig a vegyes átlagfogyasztását tíz liter környékére le lehet szorítani – sokkal lejjebb azonban nem, ezt a gyengébb Seat Ateca FR is bebizonyította korábbi összehasonlító tesztünkben.

Kütyükkel sem áll rosszul

Az Ateca klasszikus analóg órák helyett minden esetben digitális műszeregységet lap, infotaimnent rendszere is halad a korral, okostelefon-párosítással (Apple CarPlay és Android Auto), illetve saját alkalmazással (DriveApp). Nyolccolos, az érintésre gyorsan reagáló középső képernyőjén egyedi sportnézetet is kialakítottak, meg lehet jeleníteni rajta például az utasokra ható g-erőket is.

A 133 dpi képfelbontású digitális műszerfalon egy kifejezetten sportos kijelzőt is megjeleníthetünk, amely a fordulatszámot helyezi a középpontba. De kitehetjük nagyba a navigációt is, ekkor a főműszerek bal és jobb oldalra kerülnekForrás: Seat

Csúcsmodell lévén gazdag az alapfelszereltség, beletartozik a kulcsnélküli rendszer, a vezeték nélküli töltő, a GSM jelerősítő, a 360 fokos körpanorámás kamera, a navigáció, és a parkolóasszisztens is. Opcióként karbon díszítések kérhetők a műszerfalra, ez persze már ízlés dolga. A Cupra Ateca pontos áráról nincs még információ - a prezentáción a 40 ezer eurós mezőben helyezték el az autót, így 12,5-15 millió forint körülire saccoljuk felszereltségtől függően a magyar árát.

Szokatlan egy kompakt SUV-ban: fejtámlával egybeépített, jó oldaltartású sportülés. Ezen is feltűnik a Cupra-logoForrás: Seat
Mitől mozog ügyesen egy divatterepjáró?
A Cupra Ateca a jól ismert független kerékfelfüggesztést kapta, elöl MacPherson rugóstagokkal, hátul pedig többlengőkaros futóművel, természetesen a sportos igényekhez áthangolva. Emellett 4Drive összkerékhajtással szerelték fel, amely valós időben elemzi az útviszonyokat, beleértve az autó és külön minden egyes kerék sebességét, a kormánykerék pozícióját és a vezetési stílust, hogy minden pillanatban gyorsan és hatékonyan adja át a nyomatékot a megfelelő kerekeknek. Még közvetlenebb lett a progresszív kormány, emellett széria az adaptív lengéscsillapítás (DCC).