Meglepően jó vezetni

A Kia Ceed előző generációi meglehetősen felejthető vezetési élményt nyújtottak, korrekt, biztonságos kocsik voltak, de sok örömöt nem adtak a sofőrnek. Az új Ceed egész más, talán ezen a területen fejlődött a legtöbbet. Már az első kanyarban kiderült, hogy az elektromos szervokormány pontosabb, közvetlenebb lett, a legkisebb elfordítására is azonnali reagál a kocsi, ami a kis tömegnek is köszönhető, ami menetkészen csak 1,23 tonna.

Feszesebb, élénkebben irányíható autó, mint elődje, sosem volt még ilyen jó vezetni egy elsőkerekes KiátForrás: Kia

Kanyargós úton kifejezetten élvezetes terelgetni a Kiát, ami nagy meglepetés lesz azoknak, akik a tohonya elődből ülnek majd át. De nem csak a kormányzás lett élénkebb, a szélesebb nyomtáv, a könnyebb és merevebb karosszéria, az alacsonyabb súlypont és a teljesen áthangolt, a korábbinál feszesebb futómű szintén sokat javított a vezetési élményen.

Jó a fogása a háromküllős kormánynak, és a rásegítés mértékét is eltaláltákForrás: Bolla György

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a Volkswagen-konszern termékeivel (Golf, Leon, Octavia, A3) és a Ford Focussal ellentétben a Kia minden motorváltozathoz teljesen független hátsó futóművet ad, ami kanyarban kevésbé hajlamos elpattogásra és jobb útfekvést garantál. Még arra is képes a Ceed, hogy kanyarodás közben gázelvételre vagy finom fékezés hatására kissé megmozdítsa a fenekét, ha a vezető kiprovokálja belőle. Persze a kikapcsolhatatlan ESP mindig éberen őrködik, csak épp úgy hangolták, hogy egy kis játék még belefér neki.

Hátul is van hely, a kéttonusú kárpitozás gusztusosForrás: Bolla György

A feszesebb új futómű hátránya, hogy a kis úthibákon jobban ráz a Ceed, mint az elődje (a nagyobb úthullámokat azért szépen kirugózza), kényelmetlennek nem mondanám, de a 17-es kerekekkel azért elég pontos képet kapnak az útburkolat minőségéről az utasok, főleg a hátsó sorban. Adaptív lengéscsillapítás nem rendelhető, de a rugózási kényelem egész biztosan javítható magasabb oldalfalú, 15-ös vagy 16-os kerekekkel. A 18-asokkal szerelt GT Line kivitel valószínűleg túl sok kompromisszumot követel a komfort terén, de majd egy későbbi tesztben ezt is kiderítjük.

A motor csak átlagos

Sajnos az 1,6-os szívót váltó 140 lóerős 1,4-es turbómotor nem olyan kimagasló, mint a futómű és a kormányzás, csak egy erős közepes szintet üt meg annak ellenére, hogy igen csendesen és simán jár. A hasonló méretű kis turbós benzinesekhez képest alul nyomatékszegény, és a gázreakciói sem túl élénkek. Keményen kell taposni a gázt a dinamikus haladáshoz, jól mutatja a képességeit, hogy a Seat Leon 1.4 TSI egy másodpercet ver rá 100 km/óráig (8 vs. 9 s), ami ezen a szinten nagy különbség.

Csak a 2500-4000-ig tartó tartományban érzi elemében magát az 1,4 T-GDI turbó, ott tényleg jól húz, alatta viszont nehezen szedi össze magát, fölötte pedig csak a hangja nő már, az ereje aligForrás: Bolla György

Városban 8,2 országúton 6,6 literes fogyasztást mértem vele, ami szintén a kategória átlagát jelenti. A hozzá kapcsolt hatfokozatú kézi váltó pontos, de hosszú úton jár, és a kellemes mechanikai érzet is hiányzik belőle. Mégis inkább ez a váltó ajánlott, mint a nem túl hatékony, félmillióba kerülő hétfokozatú dupla kuplungos, persze aki a kényelmet és az önvezető rendszert keresi, annak az éri meg.

Ár, összegzés

A Kia Ceed a harmadik generációja közelebb került a kategória élvonalához, mint bármelyik elődje. Komoly hibája nincs, tágas, jól felszerelt és vezetni is kellemes, ha kicsit formásabb karosszériát, modernebb belső teret és egy jobb turbómotort is kapott volna, még nagyobb előrelépést jelentene, de így is szép teljesítmény Dél-Koreától. 

A jobban felszerelt változatokhoz LED-es hátsó lámpa járForrás: Bolla György

A fejlődés az árakon is meglátszik, az új Ceed generáció már nem olyan diszkont vétel, mint az elődei, igaz, még mindig olcsóbb pár százezerrel, mint egy Golf, egy Leon vagy egy Focus. Már 4,5 millióért bele lehet ülni, de ezért csak a 100 lóerős 1,4-es szívómotor jár, a 120 lóerős 1,0 literes turbósért már minimum 5,1, az 1,4-es turbóért pedig 5,4 milliót kell fizetni a kedvezményes árlista alapján, a kizárólag GT felszereltséggel kapható 1,6-os, 204 lóerős csúcsváltozat alapára pedig 7,9 millió forint.

Sikerült olyan formát alkotni, ami nem osztja meg a közvéleményt, de lelkesedni is kevesen fognak érteForrás: Bolla György

Nehéz áttekinteni az árlistát, mert összesen 9 (!) felszereltségi szint létezik, vannak lista- és kedvezményes árak, külön extracsomagok és egyedi extrák is. Szerencsére a 7 év vagy 150 ezer kilométer garancia továbbra is jár az autóhoz, amiből az első három év kilométer-korlátozás nélküli.