Hiába a kitiltások, korai temetni a dízelt - Mercedes C 220 d teszt

2019.02.23. 09:56

Nagyítóval kell ugyan keresni a külső változásokat, de a lemezek alatt alaposan megújult a Mercedes C-osztály. Digitális műszerfala és LED-fényszórói mellett fő attrakciója az új, kétliteres dízelmotor, amely sok kételyt eloszlathat a technikával kapcsolatban, ha még nem késő. Persze a műfajban továbbra is egyedülálló légrugók mellett sem mehetünk el szó nélkül, de mindennek súlyos ára van.

Jobb oldali külső visszapillantó tükör, ötsebességes váltó, autórádió – bizony, ezek mint felárasak voltak a híresen fapados alapfelszereltségű 190-es Mercedesben, kétliteres szívódízel alapmotorja pedig 72 lóerőt tudott hadrendbe állítani. Ez volt az 1982-ben bemutatott Baby-Benz, a márka első lépése az addig túl plebejusnak tartott középkategóriában, igényes tervezéssel és elpusztíthatatlan technikával.

Minden ötödik eladott Mercedes még ma is C-osztály. Ahhoz, hogy egy így is maradjon, története legalaposabb ráncfelvarrását kapta, bár ez alig látszik rajta. Galériához kattintson a képre!Fotó: Csudai Sándor - Origo

Mára, négy C-osztály generáción túl ebben a – messze nem legkisebbnek számító - méretben közel tízmillió autót adott el a Mercedes, és a SUV-uralom ellenére is fenn tudja tartani az érdeklődést. Ám ezért meg is kell dolgozni, az aktuális W205-ös széria például Gorden Wagener dizájnfőnök irányításával kiegyensúlyozott formatervet kapott, plusz fejlett a műszaki tartalma, és széles a modellválaszték.

Igazi hátsókerék-hajtású arányai vannak rövid első túlnyúlással - attól függetlenül, hogy a tesztautó 4Matic. Télre egy számmal kisebb, 18-as felniket kapott 225/45-ös gumikkalFotó: Csudai Sándor - Origo

Még nyújtott limuzin is létezik belőle a legtöbbet felszippantó piacra, Kínára, de felénk nyilván a kombi a legnépszerűbb. Ilyen T-modell tesztautónk is, 193 lóerős dízelmotorral és összkerék-hajtással. Ha ez, vagy a többoldalas szériafelszereltség nem lenne elég kontraszt a jó öreg 190-eshez képest, jöjjön egy sokkoló szám: 8,35 millió forintnyi extrát pakoltak be, de még így sem fullos kivitel.

Goethe is megmondta: több fényt!

Természetesen a C-osztály profitál leginkább abból, hogy az E- és az S-limuzin stílusjegyeiből építkezik, azoktól eltérően azonban vevői a klasszikus kiálló csillagos orr helyett legtöbbször sportos hűtőmaszkkal vásárolják. Én nem így tennék, de kétségtelen, hogy a tesztautó hátrafelé látványosan szűkülő vonalaival, metálkék színével, vékony küllős felnijeivel és sötétített üvegeivel csinos darab.

Minimálisan változtattak a lökhárítókon, ez a legelterjedtebb Avantarde-hűtőmaszk. Az AMG-változatok sokkal feltűnőbbet kapnak, míg az Exclusive klasszikus elrendezésűt és kiálló csillagotFotó: Csudai Sándor - Origo

Látogatása apropóját, a 2018-as ráncfelvarrást viszont alig lehet észrevenni rajta, egyedül az első-hátsó lámpák rajzolata tűnik másnak. Valójában pont a Multibeam LED-fényszórók jelentik az egyik fő újdonságot, melyek távfénye akár 650 méterre elvilágít. Ráadásul folyamatosan bekapcsolva maradhat a reflektor, mert úgy állítja mindig a fénycsóvát, hogy ne vakítsa el a szembejövőket.

Nagyon kényelmesek a komfortülések, a jobban felszerelt modellek pneumatikus kivitelben kapják, vagyis felfújható oldal- és gerinctámasszal. Természetesen masszázsfunkcióval is kérhetőekFotó: Csudai Sándor - Origo

Elképesztő fényárt varázsol az éjszakába, miközben a rendszer intelligensen változtatja a nyalábot kereszteződéseknél, körforgalmakban és kanyarokban, sőt, külön az országút vagy az autópálya sajátosságaihoz is átállítja. Ilyen csodalámpa eddig csak az S-osztályhoz és CLS-hez járt, ugyanakkor kiábrándító valóság, hogy a C-hez alapáron még mindig a jó öreg halogén fényszórót adják.

Belül digitális, de még autószerű

Ha megfeszülünk, sem tudjuk ellenőrizni a gyár által beharangozott 6500 változtatást, tény viszont, hogy a külsőnél látványosabb dolgok alakultak át az utastérben. Új például a jó felbontású digitális műszerfal, de szerencsére nem építették egybe az infotainment kijelzővel, hanem a régi fészekben lakik - és szebb, autószerűbb így. Persze ez is feláras, az alapmodellek analóg műszereket kapnak.

Új a digitális műszeregység, de ez még nem szélesvásznú Mercedes-belső. Nyílt pórusú fabetétekkel (barna dió vagy szürkés tölgy) is rendelhető, helyette sajnos könnyen porosodó zongoralakkal kaptukFotó: Csudai Sándor - Origo

Mostantól minden változatnál maradhat zsebben a slusszkulcs, végre startgombbal lehet indítani; de szomorúan vettük észre, hogy eltűnt a középkonzolról a míves analóg óra, pontosabban feláras lett. Nincs többé külön bajusza a tempomatnak, helyette a kormányküllőkön új kapcsolók jelentek meg, és friss az oldalanként egy-egy érintőpados felület (fedélzeti számítógéphez, infotainment-funkciókhoz).

Lecserélték a kormánykereket, erre költöztek át a távolságtartó tempomat kapcsolói. Rövid ideig tartani tudja a sávot (15 másodperc után viszont meg kell fogni a kormányt), sőt, ha balra indexelünk, önállóan végre tudja hajtani az előzést is sztrádánFotó: Csudai Sándor - Origo

Maradt a kardánalagúton, nagyjából a váltókar helyén a menürendszer vezérlőtárcsája, de a haptikus visszajelzések ellenére is kissé körülményes használni. Fontos tudni, hogy ez még nem az A-osztályból ismert új MBUX rendszer, hanem a Comand Online frissített változata, kiviteltől függően 7,0-10,2 colos kijelzővel. Naná, hogy tesztautónk a legnagyobbat kapta, SD-kártyáról futó navigációval.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő