Bemutatták a világ leggyorsabb autóját, majdnem 500-zal száguldhat

Koenigsegg Jesko
Vágólapra másolva!
A Koenigsegg legújabb, Agerát váltó hiperautója, a Jesko állítólag képes elérni a 482 km/h-s sebességet.
Vágólapra másolva!
Fotó: Gulyás Péter

Az idei Genfi Autószalonon egymást érik a több mint ezer lóerős hipersportkocsik, de még közülük is kiemelkedik az új Koenigsegg Jesko. Az 1600 lóerős kocsi karosszériája 1000 kg leszorítóerőt (275 km/h-nál) képes termelni,

a végsebessége állítólag eléri a 482 km/h-t (300 mérföld/órát).

Fotó: Gulyás Péter

Persze ezt könnyebb mondani, mint bizonyítani, ugyanis jelenleg

nem nagyon van olyan egyenes útszakasz, ahol ezt le lehetne mérni,

és olyan gumi sincs, ami elviselné ezt a megterhelést. Nem véletlen, hogy a Bugatti is máig adós az 1500 lóerős Chiron végsebességadatával, igaz, az sokatmondó, hogy a szerencsés tulajdonosok szerint a 420 km/h-nál bekövetkező leszabályzást könnyedén eléri...

Fotó: Gulyás Péter

A Jeskóból még a Chironnál is kevesebb, mindössze

125 példány készül majd, amelyek adók nélkül kb. 840 millió forintért fognak gazdára találni.

A kocsi gyorsulását még nem mérték le, mivel a hátsókerék-meghajtás nem teszi egyszerűvé az erő útra való továbbítását. Ideális körülmények között valamivel két másodperc fölött lehet a tudása, de ezt sosem fogjuk megtudni. Az összkerekes Bugattinak 2,4 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy álló helyzetből elérje a 100 km/h-t.

Fotó: Gulyás Péter

Christian von Koenigsegg az apjával együtt leplezte le Genfben az autót, mivel az róla kapta a nevét. Jesko von Koenigsegg annak idején támogatta a 22 éves fiát, hogy autógyártó céget alapíthasson.

Fotó: Gulyás Péter

A világrekordokat tartó Agera utódának szánt Jesko hihetetlen ereje a Koenigsegg saját fejlesztésű V8-as motorjából származik, amit jelentősen továbbfejlesztettek az új modell számára: kovácsolt főtengelyt, új turbófeltöltőket és szívórendszert kapott, amivel a gázreakciók állítólag jelentősen javultak.

Ha mezei 95-ös benzint tankolnak bele, a motor „csak” 1260 lóerőt képes leadni, azonban ha etanollal itatják, akkor kijön belőle mind az 1600 lóerő és 1500 Nm, mert az E85-ös üzemanyag hűtő hatással rendelkezik.

Fotó: Gulyás Péter

Kétféle változatot készítenek majd a 4,6 méter hosszú, üresen mindössze 1,2 tonnás svéd hiperautóból: az egyiket versenypályázásra, a másikat a minél nagyobb végsebességre készítik fel eltérő aerocsomaggal, utóbbi érheti el elméletileg a 482 km/h-t. Ha sikerül elérni, akkor a Koenigsegg a saját, 2016-os rekordját fogja megdönteni: akkor a közúti engedéllyel rendelkező kocsik sebességrekordját az Agera RS állította be 457,94 km/h-val.

Fotó: Gulyás Péter

A Regerával ellentétben a Jeskónak van váltója, nem is akármilyen:

a Fénysebesség Váltónak nevezett, 90 kilót nyomó, kilencfokozatú automatában minden áttételhez külön nedves kuplung tartozik, így a váltások mindössze 20 ezredmásodperc alatt mennek végbe.

Ha a vezető a szokásosnál valamivel hosszabb ideig húzza valamelyik váltófület a kormány mögött, akkor nemcsak egy fokozatot ugrik a váltó, hanem a pillanatnyi sebesség által megengedett lehető legmagasabb vagy legalacsonyabb fokozatot választja ki.