Világító abroncsokon gördül a több mint 60 éves önvezető autó

Vágólapra másolva!
A Genfi Autószalonon nagy feltűnést keltett a restaurált Golden Sahara II, amely a világ egyik első önvezető tanulmányautója volt.
Vágólapra másolva!
Fotó: Gulyás Péter

Az 1956-ban készült (az 1954-es első változat továbbfejlesztésével) Golden Sahara II egyike volt az első önvezető koncepcióautóknak.

A jármű az 1953-as Lincoln Capri Hardtopon alapul,

de számos egyedi megoldást tartalmaz, és nem csak a beépített televízióra, rádiómagnóra vagy a hűtőre kell gondolni.

Fotó: Gulyás Péter

A Jim Street és George Barris által 75 ezer dollárból kifejlesztett Golden Sahara II jó alap volt az új elektronikai rendszerek teszteléséhez.

Egy, a repülőgépek világából ismert irányítókar szolgált a gyorsításra, fékezésre és kormányzásra,

de lehetett a levehető, hagyományos volánnal vagy akár gombokkal is kormányozni.

Fotó: Gulyás Péter

A kocsi fel volt szerelve egy

automatikus lassító rendszerrel

is, mely érzékelők és antennák segítségével észlelte a jármű útjába kerülő akadályokat. Sőt, a Golden Sahara II-höz tartozott egy távirányító is, amivel az ajtókat lehetett kinyitni és bezárni, de akár gyorsítani és lassítani is lehetett úgy, hogy senki sem ült a kocsiban.

Forrás: Goodyear

A különleges abroncsokat a Goodyear fejlesztette ki a Neothane nevű átlátszó szintetikus gumi felhasználásával, belsejükben pedig világítást helyeztek el, ennek köszönhetően világítanak.

Ez a megoldás a Goodyear fejlesztési projektjének része volt,

melynek során azt vizsgálták, hogyan tudnák javítani a láthatóságot rossz időjárási körülmények között, illetve megvalósítani azt, hogy fékezéskor az abroncsok világítása bekapcsoljon.

Forrás: Klairmont Kollections

Fénykorában a Golden Sahara II végigturnézta az Egyesült Államokat, valamint

tévéműsorokban és filmekben szerepelt.

Később 50 éven át egy garázsban pihent, amíg a Klairmont Kollections 2018 májusában megvásárolta az autót a Mecum Auctions árverésén.

Forrás: Klairmont Kollections

A Golden Sahara II restaurálását a chicagói Speakeasy Customs and Classics közreműködésével végezték, majd az autót négy, vadonatúj Goodyear Neothane abroncson állították ki Genfben.