A múltból jött, de a jövőbe visz – Volkswagen I.D. Crozz bemutató

AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
Vágólapra másolva!
Akik szerint csak a dízelbotrány miatt vezekel a VW, vessen egy pillantást a többi gyártó fejlesztéseire, vagy az idei Év autója szavazás eredményére: a közeljövő slágere az elektromos autó, főleg SUV-formátumban. Budapestre pont ilyen járgányt hozott most el a wolfsburgi márka, egy olyan tanulmány formájában, amely nem a legfrissebb fejlesztésű ugyan, de ma is formabontó, és garantáltan az Automobil&Tuning Show legdrágább járgánya.
Vágólapra másolva!

Gőzerővel dolgoznak a németek a Golf nyolcadik generációján, amely már 2019 második felében bemutatkozhat, orrán és farán az új VW-logóval, várhatóan minden változatban alapáras enyhe hibrid rendszerrel. Lesz egy fontos változás az aktuális szériához képest: nem készül belőle tisztán elektromos hajtású változat. Ezt a funkciót ugyanis a Volkswagen villanyautó-modellcsaládja, az I.D.-sorozat fogja lefedni, pontosabban annak elsőként érkező tagja, egy formabontó kompakt.

AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató

A kvázi almárkával hasonló útra lép a cég, mint a BMW (i-modellek), a Mercedes (EQ) vagy házon belül az Audi (e-tron), ami a marketing mellett műszaki oldalon is komoly változatással jár:

bevezetik a villanyautóknak kifejlesztett moduláris elektromos padlólemezt,

az MEB-t, amelyre később Skoda, Seat és olcsóbb Audi modellek is felépülnek majd, gazdaságos sorozatgyártás mellett.

AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató
AMTS 2019, Nemzetközi Automobil és Tuning Show, Volkswagen sajtótájékoztató

Más szempontból is fontos az új platform: a belső égésű motoros autókétól eltérő architektúra jobb helykihasználást tesz lehetővé, hiszen kisebbek és alapesetben hátra kerülnek a villanymotorok,

az akku pedig a padlóban lakik, és olyan, mint egy óriási csokitábla.

Ráadásul felkészítik a következő években nagy fejlődés alatt álló önvezető technológiák fogadására, amit tanulmányként jól szemléltet az ID-család.

Második, szériaközelibb kiadás

A koncepciók egyike most rendhagyó módon, kifejezetten az Automobil&Tuning Show kedvéért Budapestre érkezett. Világpremierről szó sincs, az I.D. Crozz ugyanis 2017-ben mutatkozott be első formájában a Pekingi Autószalonon. Később aztán egy átdolgozott követte – ezt hozták el most Magyarországra –, amely megszabadult néhány futurisztikus vonásától, de azért még nem azonos azzal, ami 2020-ban gyártásba kerül Zwickauban (a füstös Trabantok egykori városában).

A B oszlop nélküli ajtókivágás nagyon látványos, az óriási teret négy különálló üléssel rendezték be Fotó: Csudai Sándor - Origo

Kétségtelenül nagyon látványos jelenség, és – I.D. testvérmodelljeihez hasonlóan – gyökeresen szakít azzal a formavilággal, amit az utóbbi években megszokhattunk a Volkswagentől. Ha kategóriába akarjuk sorolni, akkor döntött hátsó szélvédős SUV-nak, magyarul terepkupénak mondanánk,

a helytakarékos hajtáselrendezés miatt a műfajban szokásosnál jóval nagyobb helykínálattal.

Nagyjából akkora a tér benne, mint a Tiguan Allspace-ben, csak ebbe négy, különálló ülés került.

Kamerák helyettesítik a visszapillantó tükröket, a felnik 21 colosak Fotó: Csudai Sándor - Origo

Tovább fokozza a térérzetet a minimalista dizájnbelső és az irgalmatlan méretű üvegtető, főleg ki- és beszállásnál impozáns látvány a kabin a hiányzó B oszloppal. Frappáns válasz lenne ez a Tesla Model X-re, de nem valószínű, hogy sorozatgyártásba kerül, és ez a hátsó tolóajtókra is igaz. További különlegessége a tanulmánynak a külső levegőtől független CleanAir szellőzőrendszer és az Alexa beszédvezérlés – csak rá kell szólni, hogy „te vezetsz”, és behúzza kormányát a műszerfalba.

Bő 300 lóerő és virtuális valóság

Ez a megoldás persze biztosan nem lesz ott a 2021-es szériamodelleken, a digitális visszapillantó tükörre viszont jók az esélyek – az Audi e-tronban már forgalomban is kipróbáltuk a működésüket, és vegyes élményekkel gazdagodtunk.

Borítékolható, hogy kevés kezelőszervvel fog gyártásba kerülni az I.D. Crozz,

a kapacitív érintőképernyők mellett a beszéd- és gesztusvezérlésé lesz a fő szerep, ugyanakkor különleges világba kalauzol a virtuális valóságot a szélvédőre kivetítő head-up.

Minimalista a dizájn, de rengeteg szolgáltatás érhető el, a vezető elé kiterjesztett valóságot tud vetíteni. Ha megnyomjuk a VW-emblémát, besüllyed a kormány és önvezető lesz a Crozz (várhatóan 2025-től) Fotó: Csudai Sándor - Origo

Mivel mégis csak SUV-ról van szó, nem maradhatott el az összkerékhajtás – az első kerekeket egy 75, a hátsókat pedig egy 150 kW-os villanymotor forgatja. Összesen 306 lóerős rendszerteljesítményű a tanulmány, és ettől aligha marad el majd a végleges változat. Bár a nyomatékáról még nem közöltek adatot, garantáltan nem lesz hiány vonóerőben, és a 48-52 százalékos súlyelosztás, illetve az alacsony tömegközéppont remek kanyarvételi tulajdonságokat sejtet.

4,6 méter hosszú és 1,6 méter magas a Crozz. Elöl is LED-csík köti össze a fényszórókat, még a VW-embléma is világít. Hűtőrácsot persze ne is keressünk rajta Fotó: Csudai Sándor - Origo

Míg a Volvo biztonsági okokból csökkenti autói végsebességét 180 km/h-ra, addig a Volkswagen ugyanezt a hatótávolság kedvéért teszi a villanyterepkupénál. Apropó, megtehető távolság: a 83 kWh-s lítium-ion akkuval az első adatok szerint

egy töltéssel maximum 500 kilométert tehet meg

az I.D. Crozz, még a régi, NEFZ-norma szerint mérve. 150 kW-os gyorstöltőn (amilyen még nincs Magyarországon, és Európában is most kezdi kiépíteni az Ionity) mindössze fél óra alatt 80 százalékosra tölthető.

Bájos ismerős a rokonok között

Show carhoz illően a Crozz elképesztő fénytechnikát vonultat fel, a panoráma üvegtetőre például gesztusvezérléssel LED-szőnyeggel lehet csillagos eget varázsolni, a fényszóró vezérlését pedig felkészítették arra, hogy a többi közlekedővel kommunikálva állítsa be csóváját, de

a pompánál meggyőzőbb az utastér hipermodern, mégis otthonos kialakítása.

Nem kell nagy jósnak lenni ahhoz, hogy megállapítsuk: jövőre Amerikában és Európában is jó eséllyel indul a villanyautók piacán.

Varázsszőnyeg: gesztusokkal vezérelhetők az üvegtetőbe épített fények. Az egész világon ez az egy működő prototípus létezik az I.D. Crozzból, iszonyú pénzt öltek a fejlesztésbe. Ezért a kiállított tanulmányt egymilliárd forintos biztosítás védi Fotó: Csudai Sándor - Origo

Mifelénk azonban nem ettől várják a legnagyobb darabszámokat, hanem az önálló modellcsalád elsőként bemutatkozott tagjától, amely várhatóan I.D. Neo néven fut majd. Ez a Golf-méretű, de belül állítólag Passat-helykínálatú villanyautó már jövőre kapható lesz, míg az I.D. Vizzionra még várni kell három évet. Ez utóbbival visszatér a márka a magasabb árfekvésű limuzinok világába, és 2025-re a tervek szerint már a teljesen önvezető funkcióval is elérhető lesz.

Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család
Volkswagen I.D. család

Ilyen offenzíva mellett természetesen a VW igyekszik nagy hírverést csapni az elektromobilitás körül, a pusztító erejű I.D. R versenyautó például 8 percen belüli idejével rekordot döntött a Pikes Peaken, idén pedig az I.D. Buggy interpretálta a jövőbe a régi homokfutókat.

Szerencsére a retró dizájn nem csak egyszeri ígéret,

a sorozatgyártású I.D. család negyedik tagja (2022 körül), a Buzz egyterű lesz, ami a hippik egykori kedvencére, a gömbölyű Transporter T1-e emlékeztet, csak persze kipufogó nélkül.