Harc a vörös kakas ellen – Mercedes L1113 tűzoltóautó bemutató

2019.04.14. 13:41

A Mercedes rövid orrú L teherautó-családja valódi sikertörténet volt, 36 évig gyártották. Kipróbáltunk egy remek állapotú, turbódízel példányt, amely tűzoltó szerkocsiként az elmúlt évtizedeket Csongrád megyében töltötte, és különös kontrasztot jelentett a megszokott Csepelekhez, IFÁ-khoz képest.

Hans-Cristoph Seebohm, az Adenauer-adminisztráció közlekedési minisztere rendesen megkeserítette a teherautó-márkák életét: a közismerten vasútpárti politikus kezdeményezésére 1956-ban törvény szabályozta a teherautók maximális hosszát (14 méter) és megengedett tömegét (24 tonna) Nyugat-Németországban, s ezzel a mérnököket újfajta teherszállítók kifejlesztésére kényszerítette a különálló gépházas, „csőrös” modellek helyett.

Műszakilag kiváló állapotú, de fényezésén azért meglátszik a kor. A tetőn van a pótkerék és a (hiányzó) létra helye. Galériához kattintson a képre!Forrás: Retro Mobil

Adott volt a hossz, a legtöbben „behúzták” hát a motort a fülkébe, hogy nagyobb lehessen a rakfelület. A Mercedesnél azonban az erőműnek csak a kisebb része került a kabinba, ezzel jóval kevesebb hő- és zajterhelés érte a bent ülőket, és könnyebben lehetett szerelni. Így lett jellegzetesen pisze orrú az 1959-ben bevezetett L-széria, amit hazájában Kurzhaubernek (rövid géptetős), angolul Bullnose-nak (Bikaorr), és átmenetet jelentett a csőrös és a bulldogfülkés teherautók között.

A tömpe orrú Mercedes meghódítja a világot

Három súlycsoport szerepelt a kínálatban: a 7,5 tonnás L322, a 14 tonnás L327 meg a 19 tonnás L332 és L334. Utóbbiak hosszabb orra mögé a 10,5 vagy 11,5 literes motor került. Voltak nagyobb teherbírásúak is, de azok az NSZK-ban nem járhattak. Ha ezeket kombináljuk az ötféle tengelytávval a 3,2-től az 5,1 méteresig, és bevesszük az egyenletbe a többféle felépítményt, meg a feláras összkerékhajtást is, megoldásként egy szinte minden munkára alkalmas teherautó-sorozat jön ki.

A motor csak a pult vonaláig türemkedik a fülkébe, a pedálsort jobbra tolták, a gázpedálnak alig van helyeForrás: Retro Mobil

A kisebbek az elődmodellekben is bevált, agyonüthetetlen, OM321 gyári jelű, Bosch befecskendezős, előkamrás hathengeres dízelekkel mentek, az 5,1 literes gép már 110 lóerőt tudott. Utóbbit 1961-ben az 5,6-osra fúrt 126 lovas váltotta le. 1963-ban vezették be a továbbfejlesztett, de változatlanul 5,6 literes, közvetlen befecskendezéses változatot, az OM352-t, ennek a turbós kivitele (OM352A) már 150-170 lóerőre volt képes.

460 kilót nyom a szürkeöntvény blokkos, molibdén-króm ötvözet hengerfejes motor. A légszűrő olajtükrösForrás: Retro Mobil

A strapabíró bulldogok épp olyan jól teljesítettek a Szaharában és az iraki olajmezőkön, mint a brazil erdőirtásokon. Európában is (a brit szigeteket leszámítva) sikeresek voltak, de a Közel-Keleten, Észak-Afrikában és Dél-Amerikában valódi slágerszállítók lettek – még ma is rengeteg fut belőlük. 1963-tól jelölésük megváltozott, tesztautónk az új rendszer szerint 1113-as (11: az össztömeg tonnában, 13: a teljesítmény tizede LE-ben – de az erősebb turbósok is ezt a jelet viselték).

Másfél perc alatt ellocsolhatja az összes vizet

Az európai piacokra a 80-as évek végén befejezték a gyártását, de exportra egészen 1995-ig készültek, az össztermelés meghaladta a 650 000 darabot. Külsős cégek speciális felépítményekkel is felszerelték őket, a különböző civil változatok mellett többféle tűzoltó is készült. Cikkünk főszereplője egy kombinált, műszaki mentésre és oltásra is alkalmas szerkocsi külön fülkével a legénységnek.

Négy tűzoltó utazhat hátul, az ülőlapok alatt is konténerek vannakForrás: Retro Mobil

Több német vállalkozás is készített ilyen tűzoltókat, ezt a „Rolladen”, azaz redőnyajtós bódét a Daimler egyik régi beszállítója, a Johannes Heines Gmbh. építette, és ők is szerelték fel, nemcsak saját gyártmányú eszközökkel. A 2400 literes víztartályt egy Thoma nevű kis cég, a két szívó- és egy nyomócsonkos, gyorsbeavatkozós, 1600 liter/perc kapacitású szivattyút pedig a Gebrüder Bachert, Németország legrégebbi tűzoltóeszköz-gyára szállította.

Beépített pumpa üzemóra-, nyomás- és fordulatjelzővel, a motor fordulatszáma kézigázzal szabályozhatóForrás: Retro Mobil

A szivattyút a motor főtengelye hajtja, a fülkéből kapcsolható, így vagy halad a kocsi, vagy nyomja a vizet – teljes kapacitáson pontosan másfél perc alatt kiüríti a víztankot. A hivatalos német besorolás szerint TLF-16, ez közepes méretű víztartályos, szivattyús járművet jelent. Kapcsolható 4x4-hajtású, önzáró hátsó difivel, életerős 168 lóerős, kifejezetten nyomatékos turbódízellel; mindez nagyon is jól jön a Csengele környéki homokos vidéken.

Csőrös Csepelt cseréltek Csengelén

Habtartálya nincs, csak vízzel olt, saját tankból vagy külső forrásból. A gyárban a tűzoltóautó motorokat eleve 24 voltos elektromos rendszerrel szerelték fel, így tesztgépünkben is két, sorba kötött 12 voltos aksi dolgozik. Agyonhajszolt fuvaros testvéreivel ellentétben általában a tűzoltóknak aranyéletük van, nagyon keveset futnak, és németországi szolgálata alatt ezt a példányt is rendesen karbantartották, így 44 éve ellenére remek állapotban van.

A víztartály a fülke mögött van, a dobra tekert vékony fekete tömlő a gyorsbeavatkozóForrás: Retro Mobil

A németektől először Kistelekre költözött, onnan 2002-ben átment Szegedre a hivatásosokhoz kiképzőkocsinak. 2005-ben a Tűzoltószövetség árverésen eladta, ekkor szerezte meg a Csengelei Önkéntes Tűzoltóegyesület. Épp jókor, már nagyon ideje volt leváltani öreg csőrös Csepeljüket. Üresen érkezett, az összes felszerelést a Csepelből emelték át hozzá, de még így sem volt komplett.

Hátul egy nagy és egy kisegítő kisebb laprugón ül, a hátsó lengéscsillapító feláras extra volt – itt nincsForrás: Retro Mobil

Folyamatosan, apránként málházták fel, rádiót, új tömlőket, védőruhákat, csizmákat és kesztyűket vásároltak pályázati pénzből. A csengelei tűzoltóknak és bevetésvezetőjüknek is megvan a megfelelő képesítése, így önálló bevetési egységként is működhetnek, azaz nem kell kivárniuk a hivatásosokat, egyedül is elkezdhetik az oltást. A Merci viszonylag keveset vonult, volt olyan év is, hogy egyáltalán nem volt tűzeset a környéken, de évente átlagosan 6-7-szer azért dolgozott.

Kortársainál komfortosabb és erősebb volt

Főleg a tanyavilágban szokásos avar-, tarló- és bálatüzeknél, de lakóházakat, melléképületeket, sőt egyszer traktort is oltott. Csak rövid próbaútra vittük el, ezalatt kiderült róla, hogy a kor legtöbb kamionjánál és teherautójánál komfortosabb és csendesebb. Persze itt is dörög a motor, és nem a hangszigetelés a fő erősség, de mondjuk a korábban bemutatott IFA tűzoltóhoz képest, ahol teljesen a kabinban forog a motor, és menet közben csak kiabálva lehet beszélni, kellemes meglepetés.

Itthon több rövid orrú Mercedes is szolgál különféle Seiwald- és Ziegler felépítményekkel, de redőnyajtós csak néhány vanForrás: Retro Mobil

Kormányszervója nincs, ilyet anno csak plusz pénzért adtak hozzá, úgyhogy kell az izom a hatalmas volán forgatásához, akárcsak a pedálok taposásához. Öt, rövidre szabott szinkronizált fokozattal gazdálkodhatunk, az erőátvitelt vonóerőre és nem nagy tempóra tervezték, így 90 km/h a végsebesség (a turbó nélküliek alig érték el a 70-et). Közúton mielőbb fel kell kapcsolni ötödikbe, a hosszú váltókar hosszú utakon is jár, viszont meglepően könnyen mozog és pontos.

A sebességmérő 100-ig mér, jobbra a kombinált műszer a tankszintet, az olajnyomást, a vízhőfokot és a légrendszer nyomását mutatjaForrás: Retro Mobil

Mint a legtöbb teherautónál, itt is van motorfék, üzemiként pedig négy, pneumatikus rásegítős dob szolgál – egészen jól állítják meg a legénységgel 10 tonna körüli tömegű kocsit. Érdekes, és már csak méreteinél fogva is izgalmas vezetni. Úgy néz ki, hosszú szolgálati ideje végén most már tényleg nyugállományba vonulhat az öreg Merci, mert tavaly novemberben a csengeleiek kaptak a Katasztrófavédelemtől egy jóval fiatalabb és korszerűbb autót.

A fogyasztása 28-30 l/100km. Ha nyitva marad valamelyik rolóajtó, lámpa jelez a fülkébenForrás: Retro Mobil
Műszaki adatok - Mercedes Benz L1113 b39 (1975)

Motor: soros hathengeres, OHV-vezérlésű turbódízel, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 5675 cm3. Furat x löket: 97,0 x 128,0 mm. Kompresszió: 17,0:1. Teljesítmény: 168 LE, 2800/perc fordulaton. Nyomaték: 423 Nm, 2800/perc fordulaton.

Erőátvitel: ötfokozatú kéziváltó, állandó hátsó-, kapcsolható összkerékhajtás.

Felfüggesztés: elől-hátul merevtengely, hosszanti laprugókon. Elöl-hátul hidraulikus dobfékek, rásegítővel, kipufogófék.

Felépítmény: acélkarosszéria létraalvázon. Hosszúság x szélesség x magasság: 6875 x 2480 x 3000 mm. Tengelytáv: 3900 mm. Saját tömeg: 5770 kg. Össztömeg: 11 000 kg.

Végsebesség: 90 km/h.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Még több veterános cikk a Retro Mobil áprilisi számában: