A vízhőfokmérő hiánya megbosszulja magát

A hengerfejprobléma – különösen a második és harmadik generációs, illetve Plus-tulajok számára – létező veszély, érdemes elővigyázatosságból felkészülni rá. A kiindulási pont az, hogy nincs a Priusokban vízhőfokmérő, csak egy piros ikon a műszerfalon, ami azonban rossz esetben már későn hívja fel a tulajdonos figyelmét a felforrt vízre. Ha felforrt a víz, elreped a hengerfej, és nagy baj van.

2009-től már a 3. generáció volt gyártásban, amely, bár nem volt hatalmas ugrás az elődhöz képest, sok szempontból kulturáltabb, finomabb autó lett. Tulajként nem árt beruházni lopás elleni védelemreForrás: Toyota

Tünete, hogy fogyni kezd a hűtővíz, és rángathat az autó, ennek javítása 300 ezer forint körül lesz, de nem sokkal többért komplett motort is lehet cseréltetni. A hengerfejesség megelőzésének több módja is van. A Prius-tulajok között divatba jött hűtőtisztítás is segíthet abban, hogy a vízhőfokot 100 fok alatt tartsuk, de a hűtő elkoszolódása hosszú idő alatt okozhat csak valós veszélyt, komoly hőfokemelkedést nem eredményez, felesleges ezzel évente bajlódni.

Jellegzetes Prius belső, apró, lapított kormánnyal, apró váltókarral és a szélvédő alá rendezett műszerfallal. A sportos vezetési élményt ne ennél a típusnál keressük, rászoktat a nyugodt tempóraForrás: Toyota

Fontosabb az elektromos vízpumpára figyelni, ami 250-300 ezer kilométer környékén meghalhat. Ha épp autópályán vagyunk, és megáll a vízpumpa, nagyjából 20 másodperc alatt kész a baj. Érdemes a vízpumpát akár elővigyázatosságból is kicseréltetni, vagy beszerelhetünk egy pár ezer forintos OBD-ra kapcsolható kütyüt, így valós időben látjuk a vízhőfokot, és meg tudunk állni forrás előtt. A taxi Priusok szinte mindegyikében megtalálható ez, a műszerfal bal oldalára tapasztott kis kijelző formájában.

Vásárlás előtt tényleg fontos átvizsgálni

Ezeken felül csak a szokásos olajcserékre, és apróbb futóműbajokra szoktak még költeni a tulajok. Összességében a Prius egy barátságos, takarékos, kellemes autó, ami sok százezer kilométerrel a háta mögött is megfontolandó választás. A felsorolt hibalehetőségek ne szegjék senki kedvét, gyakorlatilag minden használt típusról lehetne hasonló listát készíteni, vagy jóval hosszabbat. A lényeg, hogy ismerjük a gyengébb pontjait, és figyeljünk oda rá.

Az aktuális Prius igencsak megosztó formát kapott, hátulról kifejezetten szokatlan a látványa. A rajongók azonban az eladási számok alapján gyorsan megbarátkoztak veleForrás: Toyota

Aki Priust keres, annak hasonló szempontokat kell figyelembe vennie, mint a hagyományos autóknál, annyival kiegészítve, hogy olyan helyen vizsgáltassa át a kiszemeltjét, ahol megvan a speciális tudás a hibridekhez. Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit írnak a hazai tulajdonosok, csatlakozni lehet a Facebook-csoportba, szerencsés esetben ki lehet fogni egy megbízható klubtagtól gondos kezekben nevelkedett Priust.

Igen nagy arányban külföldi taxi előéletűek a lítium-ion akkus Prius Plusok. Dokumentálható előéletnél ez nem fetétlenül tragédiaForrás: Toyota

Érdemes még tekintettel lenni arra, hogy a stabil technika miatt a nyugat-európai taxisok kedvelt típusa, nagyon sok ilyet hoznak be, amikbe jellemzően 3-4 év alatt raknak alsó hangon 250 ezer kilométert. Az itthoni kereskedőket pedig ismerjük: előszeretettel tekergetik az órát pont annyira, amennyi még épp hihető. Ezekkel sincs gond, ha ismert az előéletük, és nem voltak rommá törve – akár 4-500 ezer kilométer felett is lehet napi használatra még évekig alkalmas egy Prius.

Akár 10 évig kiterjeszthető a hibrid garancia

Szerencsére országszerte egyre több kisebb-nagyobb, megbízható kereskedés és szerviz foglalkozik kifejezetten ilyen autókkal, nem szabad spórolni az átvizsgáláson. És az importőr? A Toyota nálunk is akár 10 éves korig garanciát vállal a hibrid hajtáslánc elemeire, amihez évente vagy 15 ezer kilométerenként el kell vinni az autót egy kedvezményesen 7500 forintba kerülő ellenőrzésre, ahol igazolni kell, hogy az utolsó kötelező szervizt a gyári előírások szerint végezték el.

Cikkünk a Priusokkal foglalkozik, de a Toyota sok más típust is kínál hibridként. Az egyik legnépszerűbb (főleg kombiként) az Auris, ami a 3-as Prius technikájára épült 2012 és 2018 közöttForrás: Toyota

Fontos, hogy a 10 évre kiterjesztett hibrid garanciára nincs kilométerlimit (vagyis egy 1 milliót futott taxira is kérhető), vagyis a gyártó biztos a dolgában. A hibrid autózás egy életforma, a Prius pedig olcsó és környezetbarát alternatívája a hagyományos városi autóknak. Rövid, városi utakra kevés olyan jármű van, ami jobb forint/km arányszámmal üzemeltethető. Mindez sokakat meggyőzött – köztük e sorok íróját is, Prius Plus tulajdonosként.

Ha zöld rendszámos egy Prius, akkor garantáltan Plug-in kivitelű, de használtan is ritka az ilyenOrigo
Simai hibrid vagy plug-in?

Az 1997 óta gyártott ötüléses Priusok mindegyikében egy akár 2-3 kilométeres hatótávra elég energiát tároló NiMH akkumulátor is van, de ezt külső áramforrásból nem kell, és nem is lehet tölteni. A 3-as és az aktuális 4-es szériából viszont készült jóval drágább Plug-in verzió is, amiben megnövelték az immár lítium-ion akksi méretét, így 20-45 kilométeres hatótávot tud, de ha lemerült, ugyanúgy klasszikus hibridként működik tovább.

Ezeket tehát lehet, de nem muszáj tölteni és zöld rendszámuk is van, amivel (egyelőre még) ingyenes a parkolás. Tisztán elektromos változat még a legújabb Priusból sem készül, sőt, a Toyota modellpalettáján sincs ilyen autó egyelőre – de már dolgoznak rajta.